استاندارد PCIe 7.0 در سال ۲۰۲۵ با پهنای باند شگفت‌انگیز ۵۱۲ گیگابایت‌برثانیه از راه می‌رسد

چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
PCI-SIG اول تیر ۱۴۰۱ مشخصات و الزامات استاندارد PCIe 7.0 را اعلام کرد؛ این استاندارد با نسل‌های قبلی PCIe سازگاری دارد و نرخ انتقال داده‌ی آن نیز نسبت به PCIe 6.0 دو برابر شده است.
تبلیغات

کنفرانس توسعه‌دهندگان PCI-SIG 2022 اول تیر ۱۴۰۱ برگزار شد و کمیته‌ی استانداردهای فناوری PCIe، شامل بیش از ۹۰۰ شرکت، در جریان این رویداد از مشخصات PCIe 7.0 با نرخ انتقال داده‌ تا ۱۲۸ گیگاترنسفربرثانیه رونمایی کرد. به گزارش Tomshardware و طبق گفته‌ی این کمیته، استاندارد جدید PCIe 7.0 تا سال ۲۰۲۵ عرضه می‌شود و ازطریق پیکر‌بندی ۱۶ مسیره، حداکثر پهنای باندی برابر با ۵۱۲ گیگابایت‌برثانیه، آن‌ هم در دو جهت ارائه می‌دهد.

رابط PCIe 7.0 همچنان از حالت رمزگذاری 1b/1b برای کنترل جریان و فناوری سیگنال‌دهی PAM4 استفاده خواهد کرد. PAM4 از اصلی‌ترین قابلیت‌های معرفی شده برای PCIe 6 بود که با اصلاح سیگنال‌ها در چهار سطح و صرف همان مقدار زمان، امکان ارسال دو بیت اطلاعات را در یک کانال پشت سر هم فراهم می‌کرد. حالت رمزگذاری 1b/1b و سیگنال‌دهی PAM4 نسبت به رمزگذاری 128b/130b و سیگنال‌دهی NRZ، پیشرفتی قابل‌توجهی به حساب می‌‌آید و بدین‌ترتیب، پهنای باند قابل استفاده در دنیای واقعی تا حدودی کمتر از ۵۱۲ گیگابایت‌بر‌ثانیه خواهد بود، اما همچنان از رابط PCIe 6.0، دوبرابر بیشتر است.

طول ردیابی PCIe (مشابه تغییری که از PCIe 4.0 به PCIe 5.0 داشتیم) دوباره به دلیل نرخ سیگنال‌دهی سریع‌تر، کوتاه‌تر می‌شود و حداقل فاصله‌ی مجاز بین اجزا (مانند فاصله‌ی بین پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی) نیز کاهش پیدا می‌کند. درنتیجه‌ی تمام این بهبود‌ها، مادربردها برای بهره‌مندی از این فناوری، به زمان‌بندی‌های مجدد و برد‌های مدار چاپی ضخیم‌تر متشکل از مواد باکیفیت‌تری نیاز خواهند داشت؛ ناگفته نماند که پشتیبانی از PCIe 7.0 افزایش قیمت دیگری برای مادربرد‌ها به همراه خواهد داشت.

به‌طور کلی، استاندارد PCIe 7.0، علاوه بر سازگاری با نسل‌های قبلی فناوری PCIe، تأخیر پایین، قابلیت اطمینان بالا و بهبود بهره‌وری مصرف انرژی را نوید می‌‌دهد.

قابل ذکر است، پهنای باند بالاتر در هر خط می‌تواند امکان اتصالات نازک‌تری را برای برخی دستگاه‌ها (مثلاً استفاده از ۴ مسیر به جای ۸ مسیر) فراهم کند.

مشخصات استاندارد PCIe 7.0:

  • نرخ انتقال داده‌ی خام ۱۲۸ گیگاترنسفربرثانیه و پهنای باندی حداکثر معادل ۵۱۲ گیگابایت‌بر‌ثانیه در دو جهت، طریق پیکربندی ۱۶ مسیره
  • استفاده از سیگنال‌دهی PAM4
  • تمرکز بر پارامترهای کانال و دسترسی
  • تأخیر کم و قابلیت اطمینان بالا
  • بهبود بهره‌وری مصرف انرژی
  • سازگاری با تمام نسل‌های قبلی فناوری PCIe

انتظار می‌رود استاندارد PCIe جدید زمانی بین سال‌های ۲۰۲۷ تا ۲۰۲۸ در سیستم‌های مختلف استفاده شود؛ البته درحال‌حاضر هنوز پردازنده‌های گرافیکی قادر به استفاده از تمام پهنای باند PCIe 4.0 هم نیستند، اما به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک SSD‌ها با پشتیبانی از PCIe 5.0 به بازار عرضه شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات