تکنولوژی FSR شرکت AMD عکس‌ها را مقیاس‌دهی می‌کند

دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس اعلام AMD، تکنولوژی FSR علاوه بر مقیاس‌دهی رندر گرافیکی بازی‌ها می‌تواند به‌صورت مستقل توسط هر کسی برای مقیاس‌دهی عکس‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
تبلیغات

AMD حدود یک سال پیش از تکنولوژی متن باز FidelityFX Super Resolutionا(FSR)، برای رقابت با تکنولوژی مقیاسدهی انویدیا با نام DLSS که تنها روی پردازندههای گرافیکی همین شرکت قابل اجرا است، رونمایی کرد. بر اساس اعلام AMD، تکنولوژی FSR علاوه بر مقیاسدهی رندرهای گرافیکی، میتواند به‌صورت مستقل برای مقیاسدهی عکسها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

ریس سامفلت، معمار گرافیکی AMD، خط فرمان متن بازی در گیت‌هاب به اشتراک گذاشته است که به کاربران اجازه می‌دهد از FSR برای مقیاس‌دهی هر عکسی استفاده کنند. به این منظور باید دو فرمان را اجرا کنید که مقیاس‌دهی فضایی تطبیق‌پذیر با لبه (EASU) و شارپ کردن تطبیق‌پذیر با کنتراست (RCAS) را اعمال می‌کنند. این دو در واقع مسیرهای مجزای تشکیل‌دهنده FSR هستند. علاوه بر این، می‌توانید سطح شارپ بودن را در مسیر RCAS شخصی‌سازی کنید. سپس عکس مقیاس‌دهی‌شده نهایی در مسیر مورد نظر ذخیره خواهد شد.

از این قابلیت می‌توان برای دیدن نتیجه اعمال FSR روی بازی‌ها استفاده کرد. برای مثال می‌توانید از یک بازی با رزولوشن 1080p اسکرین‌شات بگیرید و آن را با استفاده از این خط فرمان به رزولوشن 4K مقیاس‌دهی کنید. علاوه بر این می‌توان هر عکس دلخواه دیگری را با الگوریتم AMD مقیاس‌دهی کرد.

شاید برای درک بهتر عملکرد این قابلیت، بد نباشد نگاهی به چند عکس که با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف، از جمله FSR مقیاس‌دهی شده‌اند داشته باشیم. عکس اصلی در رزولوشن ۶۳۸×۹۶۰ گرفته شده است.

عکس اصلی پیش از مقیاس‌دهی

در گالری زیر، عکس اول از سمت چپ با استفاده از نرم‌افزار هوش مصنوعی Topaz Labs' Gigapixel که یکی از متداول‌ترین ابزارها برای مقیاس‌دهی عکس است، پردازش شده و رزولوشن عکس اصلی را به ۲۵۵۲×۳۴۸۰ رسانده است. عکس دوم توسط تکنولوژی FSR شرکت AMD و از مسیر RCAS مقیاس‌دهی شده و عکس سوم با استفاده از مقیاس‌دهی عمومی دوسویه (generic bilinear) پردازش شده است. عکس چهارم نتیجه پردازش از مسیر EASU (قبل از اینکه عکس وارد مسیر RCAS شود) را نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد نرم‌افزار هوش مصنوعی Topaz Labs' Gigapixel مقیاس‌دهی شفاف‌تر و بهتری پیاده‌سازی کرده است و نویز کمتری در عکس مشاهده می‌شود. در عکس پردازش‌شده توسط FSR المان‌های مصنوعی به‌وجودآمده براثر مقیاس‌دهی مشهود هستند.

اما به نظر تلاش‌ AMD در این زمینه در مسیر درستی قرار دارد و این نکته در مقایسه مقیاس‌دهی عکس فوق با نتیجه الگوریتم عمومی دوسویه مشخص است. مثلا جزئیات چشم‌ها بیشتر مشخص است و افکت بوکه و شارپ کردن نیز نرم‌تر اجرا شده‌. در واقع AMD یک تکنیک مقیاس‌دهی متن باز و رایگان در اختیار همه قرار می‌دهد که عملکرد نسبتا خوب و قابل قبولی دارد.

به نظر شما آیا تکنولوژی FSR با گذشت زمان بهبود پیدا خواهد کرد و AMD می‌تواند عملکردی در حد سایر تکنولوژی‌های مقیاس‌دهی ارائه کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات