ارزش سهام میکرواستراتژی در هفده روز ۵۰ درصد سقوط کرد

سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
براساس داده‌های بازار، با سقوط ارزش سهام میکرواستراتژی از ۱،۳۰۰ به ۶۲۹ دلار، هیجان‌ها حول بیت‌کوین تأثیری فراتر از قیمت این رمزارز گذاشته است.
تبلیغات

فقط سرمایه‌گذاران شخصی از تعدیل قیمت بیت‌کوین (BTC) آسیب ندیده‌اند؛ بلکه بزرگ‌ترین بازیگران حوزه‌ی رمزارز نیز از بسیاری جهات متحمل زیان شده‌اند. طبق گزارش کوین تلگراف به‌نقل از داده‌های به‌دست‌آمده از بازارها، شرکت میکرواستراتژی (MicroStrategy) که بیش از ۹۱ هزار بیت‌کوین دارد، در مدت سه هفته بیش از نصف ارزش سهامش را از دست داده است.

میکرواستراتژی به خرید بیت‌کوین ادامه می‌دهد

روزی که میکرواستراتژی تأیید کرد با هزینه‌ی ۱۰ میلیون دلار ۲۱۰ بیت‌کوین دیگر را به دارایی‌اش خواهد افزود، ارزش سهام این شرکت درمقایسه‌با رکورد تاریخی‌اش در فوریه، به کمترین میزان، یعنی ۶۲۸ دلار رسید. سهام صندوق سرمایه‌گذاری یادشده که با نماد MSTR شناخته می‌شود، در اوج بازار صعودی ماه قبل ۱،۳۰۰ دلار ارزش داشت.

نوسان‌های ارزش ‍MSTR برداشتی از فرازوفرودهای بیت‌کوین در روند صعودی اخیر این رمزارز و نمودار آن با افت‌وخیزهای ناگهانی قیمت شکل گرفته است. بااین‌حال، از آگوست سال میلادی گذشته و آغاز افزودن بیت‌کوین به ترازنامه‌ی مالی میکرواستراتژی، تأثیر کلی قیمت این ارز دیجیتال روی MSTR متحول‌کننده بوده است. پیش‌از‌این‌، قیمت سهام شرکت مذکور به‌ندرت از ۱۰۰ دلار تجاوز می‌کرد. آنتونی پمپلیانو، هم‌بنیان‌گذار مؤسسه‌ی Morgan Creek Digital، در‌این‌باره می‌گوید:

آن‌ها [میکرواستراتژی] اکنون ۹۱،۰۶۴ بیت‌کوین را در ترازنامه‌ی خود دارند. این [حجم از سرمایه‌گذاری] ممکن است نشان‌دهنده‌ی یکی از سطوح اطمینان بزرگ در تاریخ بازار عمومی باشد.

تجدید حیات اوراق قرضه ممکن است به خروج از سرمایه‌گذاران از حوزه‌ی بیت‌کوین منجر شود

با‌توجه‌به اینکه روند صعودی بیت‌کوین با بادهای مخالف اقتصاد کلان دچار مشکل می‌شود، ممکن است این اطمینان در بازه‌ی زمانی بسیار فراتر از کوتاه‌مدت، برای شرکت مذکور مفید باشد. برای آرتور هِیز، مدیر پیشین صرافی رمزارزهای فرعی BitMEX، سیاست بانک مرکزی ایالات متحده می‌تواند سبب تخلیه‌ی تمامی سرمایه‌ها از حوزه‌ی رمزارز شود. دلیلی که او در هفته‌ی جاری در پستی وبلاگی برای این ادعا ذکر کرد، توانایی بانک مرکزی برای افزایش هزینه‌ها است که ممکن است به ایجاد زیان برای تمامی سرمایه‌گذاران منجر شود. همچنین، این نهاد می‌تواند با کاهش دوره‌ای هزینه‌ها، نوسان‌های شدیدی به‌وجود آورد. او نوشت:

مقاله‌های مرتبط:مایکل سیلور: تا ۲۰۲۶، یک میلیارد نفر پس‌اندازشان را به‌صورت بیت کوین در موبایل ذخیره خواهند کردگری بلک: تسلا باید بیت ‌کوین ‌هایش را بفروشد و سهامش را بازخرید کندمدلی برای برآورد نسبی بین این دو اقدام که بانک مرکزی می‌تواند انجام دهد، ندارم؛ اما در سطوح پیشرفته، اگر نقدینگی جهانی پول دوباره در اوراق قرضه‌ی دولتی بازدهی واقعی داشته باشد، این نقدینگی از حوزه‌ی بیت‌کوین و رمزارز خارج خواهد شد. هدف اصلی از این سرمایه‌گذاری، حفظ یا افزایش قدرت خرید دربرابر افزایش بهای انرژی است. اگر این هدف با نقدشونده‌ترین دارایی، یعنی اوراق قرضه‌ی دولتی دست‌یافتنی باشد، نقدینگی این مسیر سرراست‌تر را انتخاب می‌کند.

اگر در آینده چنین اتفاقی رخ دهد‌، بیت‌کوین بیش‌ازپیش به بنیاد و اساس فناوری‌محور خود وابسته خواهد بود و به‌اعتقاد هیز، قطعا بدون سرمایه‌ی گذاری هنگفت ادامه‌ی اتکا روی فناوری دشواری خواهد داشت. او هشدار داد:

ارزیابی میزان ارزش فناورانه‌ی باقی‌مانده فراتر از مهارت‌های من است؛ بااین‌حال، این میزان بسیار کمتر از قیمت فعلی بیت‌کوین است.

سرمایه‌گذاران برای مقابله با خطرها باید هم از ظرفیت بی‌نظیر ارزهای دیجیتال و هم از نوسان هزینه‌ها در آینده بهره ببرند.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌دست‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات