پنج کتابی که بیل گیتس خواندنشان را پیشنهاد می‌کند

یک‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
بیل گیتس فهرست جدیدی از بهترین کتاب‌ها برای مطالعه در اوقات فراغت را منتشر کرده است.
تبلیغات

گاهی خواندن کتاب مفید و آموزنده مسیر زندگی فرد را می‌تواند تغییر دهد. اگر تا‌به‌حال زیاد کتاب نمی‌خواندید، اکنون زمانش فرارسیده است که فهرستی از بهترین کتاب‌هایی تهیه کنید که می‌توان در اواقات فراغت مطالعه کرد‌. خوشبختانه بیل گیتس برای کمک به شما آمده است تا بتوانید بهترین گزینه‌ها را به فهرست خود اضافه کنید.

طبق مقاله‌ی Mashable، مدتی پیش بنیان‌گذار مایکروسافت فهرست مطالعه‌ی تابستانه‌ی خود را منتشر کرد. همه‌ی کتاب‌های موجود در فهرست او جزو آن دسته از کتاب‌هایی هستند که علاوه‌بر سرگرم‌کننده‌بودن، مطالب جدیدی به شما می‌آموزند. گیتس در پستی در بلاگش نوشت:

هنگامی‌که این فهرست پنج‌تایی را تهیه می‌کردم که ممکن است در تابستان از مطالعه‌ی آن‌ها لذت ببرید، متوجه شدم چندین انتخاب از انتخاب‌های من با سؤالات بزرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ ازجمله اینکه چرا اتفاق‌های بد برای افراد موفق رخ می‌دهد؟ بشر از کجا سرچشمه می‌گیرد و به کجا می‌رود؟

تمام این سؤالات در بُعد وجودی و مرتبط با هستی هستند و با درون‌مایه‌ی هر ساله‌ی معرفی‌ کتاب بیل گیتس همخوانی دارند. به‌عنوان مثال، سال ۲۰۱۷ گیتس کتاب «Homo Deus» اثر یووال نوح هراری را پیشنهاد کرد که درباره‌ی چگونگی تأثیر جامعه‌ی قرن بیست‌ویکم بر آینده بشر است. سال ۲۰۱۶ نیز، بیل گیتس خواندن کتاب «سؤال حیاتی» نوشته‌ی نیک لین را توصیه کرد که درباره‌ی زیست‌شناسی سلولی است.

البته نباید به‌دلیل موضوع محبوب بیل گیتس بابت خواندن کتاب‌های پیشنهادی او نگران باشید؛ زیرا او اعلام کرده است که حتی خواندن دشوارترین کتاب پیشنهادی‌اش نیز لذت‌بخش خواهد بود. او در‌این‌باره گفته است:

با وجود موضوع سنگین، خواندن همه‌ی این کتاب‌ها سرگرم‌کننده است و اکثر آن‌ها بسیار کوتاه هستند؛ حتی طولانی‌ترین گزینه، یعنی «لئوناردو» را نیز می‌توان به‌سرعت خواند.

درادامه فهرست کتاب‌های پیشنهادی بیل گیتس را مشاهده می‌کنید.

۱. «لئوناردو داوینچی» اثر والتر آیزاکسون

والتر آیزاکسون به‌خاطر نوشتن زندگینامه‌های معتبر درباره‌ی بزرگ‌ترین ذهن‌های جهان شناخته شده است؛ زیرا از استیو جابز گرفته تا بنیامین فرانکلین را پوشش داده و درباره‌ی زندگی آنان نوشته است. بااین‌حال، اکنون این زندگینامه‌نویس با موضوع جدیدی بازگشته و این بار لئوناردو داوینچی را انتخاب کرده است. آیزاکسون در کتاب جدیدش که آن را «لئوناردو داوینچی» می‌نامد، هم زندگی شخصی داوینچی و هم خلاقیت معروف‌ترین آثار این مرد رنسانسی را بررسی می‌کند.

کتاب های محبوب بیل گیتس

گیتس می‌گوید:

ایزاکسون رشته‌های مختلف زندگی لئوناردو را باهم جمع کرده است و توضیح می‌دهد که چه چیزی او را بسیار استثنایی کرده است. وی توانسته این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. این کتاب ادامه‌ی فاخری برای کتاب‌های پیشین شرح‌حال‌نویسی آیزاکسون از آلبرت اینشتین و استیو جابز است.

۲. «هر اتفاقی دلیلی دارد و دروغ‌های دیگری که دوست داشته‌ام» اثر کیت بولر

«هر اتفاقی دلیلی دارد» اثر کیت بولر خاطره‌ای درباره‌ی اتفاقاتی است که موقعی رخ می‌دهد ‌که زندگی ما زیر‌و‌رو می‌شود‌. این کتاب خاطرات زندگی بولر را پس از تشخیص سرطان روده‌ی بزرگ در سطح چهارم دنبال می‌کند. استادی در مدرسه Duke Divinity در حال مطالعه‌ی این ایده است که خوشبختی و بدبختی نشانه‌هایی از جانب خدا است. خاطرات بولر به زندگی و مرگ و راه‌هایی نگاه می‌کند که ما از نبود اطمینان معنی می‌سازیم‌.

بیل گیتس درباره‌ی این کتاب می‌گوید:

این کتاب خاطره‌ای دلخراش و شگفت‌آور و خنده‌دار درباره‌ی ایمان و کنار‌آمدن با مرگ است.

۳. «لینکلن در باردو» اثر جورج ساندرز

«لینکلن در باردو» اولین رمان جورج ساندرز، نویسنده‌ی مشهور داستان کوتاه، محسوب می‌شود و از همان ابتدا خیره‌کننده است. با آمیختن روایت‌های تاریخی با تخیل، کتاب ماجرای لینکلن و پسرش ویلی را پس از مرگ ویلی دنبال می‌کند. در این کتاب، بیشترِ اتفاقات در مکانی به اسم باردو رخ می‌دهد. این مکان در آیین بودایی، یعنی برزخ و جایی که هنوز روح میان تناسخ و مرگ باقی مانده است. در این رمان، غم و اندوه خود لینکلن با داستانی فراموش‌نشدنی درباره‌ی وقایع باردو ترکیب شده است.

بیل گیتس درباره‌ی این کتاب می‌گوید:

پس از خواندن این کتاب، دید جدیدی به این موضوع پیدا کردم که لینکلن چگونه زیربار فشار غم و مسئولیت خُرد شده است. این یکی از آن کتاب‌های جذاب و مبهم است که می‌خواهید پس از اتمامش، با یکی از دوستانتان درباره‌اش بحث کنید.

۴. «داستان خاستگاه انسان و جهان هستی (تاریخ بزرگ همه‌چیز)» اثر دیوید کریستین

اگر تاکنون به ستاره‌ها نگاه کرده و تحت‌تأثیر عظمت همه‌چیز قرار گرفته‌اید، کتاب «داستان خاستگاه انسان و جهان هستی (تاریخ بزرگ همه‌چیز)» مناسب شما است. این کتاب به‌دنبال پاسخ به این پرسش قدیمی است: ما از کجا آمده‌ایم؟ دیوید کریستین در کتابش همه‌چیز را از انفجار بزرگ تا جنگ هسته‌ای بررسی می‌کند.

بنیان‌گذار مایکروسافت درباره‌ی این کتاب می‌گوید:

اگر هنوز «تاریخ بزرگ» را مطالعه نکرده‌اید، «داستان خاستگاه انسان و جهان هستی» مقدمه‌ای عالی است. این کتاب درک بیشتری از جایگاه بشر در جهان به شما ارائه می‌کند.

۵. واقعیت اثر هانس رزلینگ، اولا روسلینگ و آنا روسلینگ رونلوند

در عصری که عباراتی مانند «اخبار جعلی» و «حقایق جایگزین» را می‌شنویم، کتاب «واقعیت» هانس رزلینگ، اولا روسلینگ و آنا روسلینگ رونلوند مانند نَفَسی تازه است. در این کتاب موضوعاتی بررسی می‌شود که ممکن است دیدگاه ما به جهان را تحریف کند.

گیتس درباره‌ی کتاب «واقعیت» می‌گوید:

هانس مدرس درخشان بهداشت جهانی بود که سال گذشته درگذشت. وی راهی برای درک درست حقایق اساسی درباره‌ی جهان را در‌اختیارتان قرار می‌دهد؛ ازجمله اینکه زندگی چگونه بهتر می‌شود و کجای دنیا هنوز باید بهبود یابد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی کتاب‌های معرفی‌شده‌ی بیل گیتس چیست؟ آیا آن‌ها را مطالعه کرده‌اید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات