تایتان، قدرتمندترین ابررایانه جهان

جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۱ - ۰۱:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
یک سال پس از آن که وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا و انویدیا توافق‌نامه‌ی همکاری خود را برای ساخت بزرگترین ابررایانه جهان با بودجه‌ای ۹۷ میلیون دلاری به امضا رساندند نتیجه کار آنها با نام «تایتان» رتبه اول در لیست ۵۰۰ محصول برتر فناوری جهان در ۶ ماهه دوم سال ۲۰۱۲ را از آن خود کرد و این بدان معنی است که دولت ایالات متحده از بودجه صرف شده بازدهی خوبی، حداقل در حد یک نام را دریافت کرده است اما انویدیا چه نقشی در ساخت این ابررایانه داشته است؟ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

تایتان با بهره‌گیری از بیش از ۵۶۰۶۴۰ پردازنده قدرتمند و توان پردازشی ۱۷.۵۹ پتافلاپس (۱۷۵۹۰ تریلیون دستور ممیز شناور در ثانیه) سلطنت خود را بر تمام ابررایانه‌های هم‌رده اثبات کرده‌ است. به این وسیله تایتان عملکردی بسیار بهتر نسبت به نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی «سکویا» اولین ابررایانه‌ای که با یک میلیون هسته‌ی پردازشی و با عملکردی معادل ۱۶.۳۲ پتافلاپس تا ماه پیش در رتبه ی اول قرار داشت، را به ثبت رسانده و در رتبه ی اول بهترین ابرکامپیوترهای دنیا قرار گرفته است. شاید این آمار و ارقام برای شما کمی‌عجیب به نظر برسد پس بهتر است بدانید که به زبانی ساده‌تر این ابررایانه جدید قادر به انجام Quadrillions محاسبه در ثانیه است! که تایتان را به قوی‌ترین ماشین محاسباتی این کره خاکی تبدیل می‌کند. البته شایان ذکر است که تایتان مصرف انرژی ۵ برابر کمتر از سکویا دارد و این خود یکی از نکات مثبت در مورد این ابررایانه به شمار می‌رود.

titan-supercomputer-middle

تایتان با استفاده از پردازنده‌های گرافیکی K20X Tesla انویدیا و همچنین وجود ۱۸۶۸۸ گره که در هر یک از آنها یک پردازنده ۱۶ هسته‌ای AMD Opteron تعبیه شده‌است کارهای محاسباتی را انجام‌داده و برای انجام پروژه‌های علمی‌به کار گرفته می‌شود. نکته قابل توجه حضور موثر AMD در این پروژه است به طوری که تمام پردازنده‌های این ابررایانه توسط این شرکت تهیه و تولید شده‌اند که در کنار GPU‌های انویدیا قدرتی عظیم به این ساختار رایانه‌ای اعطا کرده است. یکی از وجوه متمایزکننده این ابررایانه در برابر سایر رقبای بازار، که همچنان بر پردازنده‌های اینتل متکی هستند، همین موضوع است! اینتلی که با وجود عدم همکاری در این پروژه به دلیل دست داشتن در ساخت ۷۶ درصد از سیستم‌های لیست ۵۰۰ محصول برتر امسال همچنان یک قطب سخت‌افزاری بزرگ به شمار می‌رود.

مطمئنا واحد‌های گرافیکی انویدیا نقشی کلیدی در موفقیت تایتان داشته‌اند زیرا علاوه بر بالا بردن توان محاسباتی، این ابررایانه توانسته بازدهی انرژی آن را نیز در حد قابل توجهی افزایش‌دهد، انویدیا اعلام کرده است که GPU‌های به کار برده شده در این پروژه با رایانه‌های رومیزی سازگاری ندارند ولی در عین حال اظهار امیدواری کرده است که با استفاده از درس‌ها و نتایج حاصل شده از انجام این پروژه سنگین به زودی نوع خانگی و اداری این واحد‌های گرافیکی را به عرضه عمومی‌ خواهد گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات