بوئینگ احتمالا هواپیمای ۷۴۷ جامبو جت را از خط تولید خارج می‌کند

سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بوئینگ تصمیم دارد تا تولید هواپیماهای غول‌پیکر ۷۴۷ جامبو جت را متوقف کند که شاید نشانه‌ای از پایان دوران حمل‌ونقل هوایی در ظرفیت‌های عظیم باشد.
تبلیغات

اخبار و اظهارنظرهای متعددی از سال‌ها پیش ادعا می‌کنند که دوران حمل‌ونقل هوایی در ابعاد و ظرفیت‌های عظیم به پایان رسیده است. اگر کمی هم درباره‌ی ادعاها شک داشتیم، اخبار جدید از مقر بوئینگ تاحدودی آن‌ها را تأیید می‌کنند. بلومبرگ در گزارشی جدید ادعا کرد که بوئینگ تولید هواپیمای تاریخ‌ساز ۷۴۷ جامبو جت را متوقف خواهد کرد. این هواپیما که با نام دقیق 8-747 شناخته می‌شود، احتمالا تا دو سال آینده به پایان عمر می‌رسد.

سخنگوی بوئینگ، هیچ اظهارنظر مشخصی پیرامون اخبار جدید ندارد. او بدون تأیید یا رد اخبار منتشرشده، تنها می‌گوید که هنوز بیش از دو سال تا اتمام تعهدات شرکت برای تولید ۷۴۷ جامبو جت، زمان نیاز است. به‌هرحال بلومبرگ باتوجه‌به عبارت‌ها و اظهارنظرهایی که در اسناد مالی بوئینگ به چشم می‌خورند، پیش‌بینی توقف تولید را تا دو سال آینده مطرح می‌کند.

هنوز نمی‌توان به‌صورت حتمی پیش‌بینی اخیر پیرامون توقف تولید هواپیمای عظیم بوئینگ را پذیرفت یا رد کرد. ازطرفی، چنین تصمیمی باتوجه‌به بحران‌های اخیر شرکت آمریکایی، دور از ذهن نیست. به‌هرحال آن‌ها در چند وقت گذشته مشکلات متعددی را هم به‌صورت داخلی و هم به‌خاطر بحران‌های بازار، تحمل کرده‌اند. حتی پیش از اوج‌گیری بحران کرونا، بازار حمل‌ونقل هوایی به‌سمت هواپیماهای کوچک‌تر با بازدهی مصرف سوخت بالاتر حرکت می‌کرد. از مدت‌ها پیش، هواپیماهایی همچون ۷۸۷ دریملاینر، طرفداران بیشتری در بین شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی داشته‌اند.

بوئینگ هنوز باید ۱۵ هواپیمای ۷۴۷ را به مشتریان خود تحویل دهد. هر ۱۵ فروند، برای کاربردهای حمل‌ونقل خریداری شده‌اند و ۱۲ فروند آن‌ها به UPS تعلق دارد. هواپیمای ۷۴۷ جامبو جت از مدت‌ها پیش به‌عنوان یکی از محصولات زیان‌ده بوئینگ شناخته می‌شود. آخرین سفارش خرید این هواپیمای برای مصارف مسافربری، در سال ۲۰۱۷ و ازسوی Air Force One دریافت شد.

اتمام تولید هواپیمای ۷۴۷ را می‌توان به‌عنوان اتمام یک دوره‌ی زمانی مهم در تاریخ هوانوردی تفسیر کرد. هواپیمای مذکور، از ۵۰ سال پیش در خطوط هواپیمایی گوناگون استفاده می‌شود. اولین پرواز، در سال ۱۹۷۰ و برای شرکت هوانوردی PanAm انجام شد. ۷۴۷ جامبو جت را می‌توان یکی از پرطرفدارترین محصولات شرکت آمریکایی در دسته‌ی جت‌هایی با بدنه‌ی عریض دانست که ۱،۵۷۱ سفارش خرید دریافت کرد. درنهایت درصورت توقف تولید هم این هواپیما تا مدت‌ها در خطوط هوایی حضور خواهد داشت، اما می‌توان پایان عمر آن را از همین اکنون تصور کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات