این تکنولوژی جایگزین کنترل از راه دور شما خواهد شد!

پنج‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۱
مطالعه 5 دقیقه
چند روز پیش بود که مقاله‌ای تحت عنوان «۱۵ فناوری که فرزندانمان هرگز به یاد نخواهند آورد» در زومیت انتشار یافت. در قسمت نظرات این مقاله بسیاری به زومیت خرده گرفتند که شاید اغراق بیش از حد باعث دور شدن نوشته از واقعیت شده است. به‌همین‌دلیل، امروز بنا را بر این قرار دادیم تا با بررسی دقیق‌تر یکی از این گجت‌ها که در آینده ای نزدیک منسوخ خواهد شد پاسخگوی نظرات شما باشیم. در ادامه با زومیت همراه شوید تا به پاسخ بسیاری از سوالات خود نه‌تنها درباره علل منسوخ شدن ریموت‌ کنترل‌ها بلکه حول بسیاری از گجت‌های دیگر دست یابید.
تبلیغات

اتاق آقای کِتان بانژارا برعکس اتاق نشیمن بسیاری از خانواده‌های آمریکایی با ریموت کنترل‌های فراوان اشباع نشده است چون وی در خانه خود از نسل آینده کنترل گجت‌ها استفاده می‌کند. به این صورت که برای قطع موسیقی با اشاره‌ای دستش را روی لبهای خود قرار می‌دهد و زمانی که از اتاق خارج می‌شود تلویزیون وی به صورت خودکار موسیقی را قطع کرده و در حالت آماده‌باش (Standby) قرار می‌گیرد.

بانژارا یکی از موسسین شرکت پردیکت گیز است، شرکتی که کارکنان آن به‌طور اخص به طراحی و تولید دستگاه‌هایی با قابلیت تشخیص حرکات صورت، تشخیص حرکات چشم و تشخیص حرکات بدن برای کنترل گجت‌های متنوع کاربران از ماشین تا تلویزیون خانگی آن‌ها می‌پردازند.

درحالی‌که امروزه اکثر مردم به گجت‌های لمسی خود مفتخرند پردیکت گیز بر این باور است که گجت‌هایی با با قابلیت کنترل بدون لمس قسمت بزرگی از آینده ی تکنولوژی دنیا را رقم خواهد زد و البته با دوبین‌های جلویی که در حال حاضر در اکثر قریب به اتفاق گجت‌های هوشمند از آن‌ها استفاده می‌شود دست یابی به چنین تکنولوژی در سطح پیشرفته غیر قابل تصور نیست کما این که امروزه همه ما در گوشی‌های هوشمند چشمه‌هایی از این فناوری را مشاهده می‌کنیم.

remote-control-middle

شاید تاکنون بزرگ‌ترین موفقیت این شرکت در پیشبرد چنین فناوری ساخت یک بازی مبتنی بر iOS بوده که در آن گیمر می‌تواند فقط با تکان دادن سر و حرکات دهان خود زمام امور را در دست گرفته و از بازی لذت ببرند. البته این فناوری در یکی از فروشگاه‌های زنجیره ای ژاپن نیز مورد آزمایش قرار گرفته است که در آن با کارگزاری دوربین‌های فراوان جنسیت مشتری، حالات صورت وی هنگام انتخاب محصول و همچنین بازه زمانی که مقابل هر ردیف از محصولات غذایی سپری می‌کند به دقت ثبت می‌شوند تا بعدا از آن‌ها در بازاریابی و انتخاب محصولات شرکت‌های گوناگون استفاده شود.

پردیکت گیز امیدوار است با کمک و تسریع پیشرفت این صنعت به کاهش تصادفات رانندگی کمک کند به این صورت که با قرار دادن یک سری دوربین داخل اتومبیل با تشخیص حالات چهره فرد راننده، موقعیت و تنظیمات کلی اتومبیل را تغییر دهد، برای مثال در صورت بروز علائم خواب آلودگی در فرد ماشین به وی هشدار داده و سپس اتومبیل را متوقف سازد!

اگر بخواهیم کمی‌ جزئی‌تر با قضیه روبه‌رو شویم در می‌یابیم که پردیکت گیز برای ساخت دستگاه‌هایی با این فناوری از دوربین‌های VGA و الگوریتمی‌ مخصوص در قالب نرم افزارهای تخصصی استفاده می‌کند که بدین‌ ترتیب یک دوربین ساده VGA قابلیت تشخیص هویت کلی شما با اتصال به دیتا بیس‌های اطلاعاتی، قابلیت تشخیص جنسیت یا حتی دریافت کوچک‌ترین تغییرات در ماهیچه‌های صورت شما خواهد شد. البته طبق گفته آقای بانژارا در موارد پیشرفته‌تر نوعی برنامه برای هر گجت نوشته خواهد شد که کنترل آن گجت را با استفاده از یک سری کدهای مخصوص امکان‌پذیر می‌سازد، نظیر چیزی که در ابتدای مقاله خواندیم. شاید حتی این تکنولوژی روی نسل‌های بعدی گیم نیز تاثیراتی چند داشته باشد کمااین‌که در حال حاضر منشع ساخت بخش‌هایی از این فناوری دستگاه‌هایی مانند کیکنت مایکروسافت بوده است.

فناوری پردیکت گیز برای تشخیص سن افراد نیز یک سری پارامترهای خاص را در نظر دارد، که البته به همراه تصاویر از پیش تهیه شده دراختیار نرم افزار قرار خواهد گرفت و سن تقریبی فرد را ثبت می‌کند. اما مهم‌ترین بخش این فناوری قابلیت تشخیص و دنبال کردن حرکات چشم است، برای نیل به این مهم دوربین عکس‌برداری داخلی پردیکت گیز به‌طور متناوب از حرکات مردمک چشم شما عکس‌برداری می‌کند و به این‌ ترتیب محل و سوژه مورد نظر شما را مشخص می‌سازد، البته کمپانی یاد شده اعلام کرده که هیچ یک از عکس‌های گرفته شده از افراد در حافظه داخلی دوربین ذخیره‌سازی نخواهد شد.

در آزمایش یکی از اپ‌های مخصوص شرکت، یک تلویزیون هوشمند به آیپدی متصل شده بود که نرم افزار اختصاصی پردیکت گیز روی آن در حال اجرا بود، بانژارا روبه روی تلویزیون نشست و پس از پخش موزیک ویدئویی از جای خود بلند شد و به اتاق دیگری رفت. تلویزیون ثانیه‌هایی بعد پس از حصول اطمینان که کسی داخل اتاق نیست به‌طور خودکار به حالت آماده‌باش درآمد! به همین‌ترتیب صفحات وب آیپد شما نیز به وسیله حرکات چشمتان قابل کنترل خواهند بود و می‌توانید به‌سادگی آن‌ها را به بالا و پایین حرکت دهید یا بین تب‌های مختلف باز شده مرور کنید.

روئل ورتیگال پروفسور بخش ارتباطات انسان و کامپیوتر دانشگاه انتاریو در این باره می‌گوید:

فناوری ارائه شده توسط پردیکت گیز چیز چندان جدیدی به شمار نمی‌رود، به‌طوری‌که حتی من سال‌ها قبل با تیمی‌ متشکل از دانشجویان رشته ارتباطات به موفقیت‌هایی در این حوزه دست یافتیم، اما پیشرفت چنین فناوری در حدی بیش از آن چه مسئولان پردیکت گیز به آن می‌اندیشند می‌تواند بسیار خوشایند و کارآمد باشد!

نظر شما در این باره چیست؟ آیا شما با خواندن قابلیت‌های جدید گجت‌هایی با کنترل بدون لمس تهییج شدید یا این که نظری مشابه نظر پروفسور ورتیگال دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات