این فیل می‌تواند به زبان کره‌ای صحبت کند!

شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۱ - ۲۲:۱۱
مطالعه 2 دقیقه
این فیل باهوش خیلی وقت است که یادگیری زبان انسان‌ها را آغاز کرده و می‌تواند با صدایی شبیه به ما آدم‌ها، ۵ کلمه را ادا کند.
تبلیغات

«کوشیک» هنوز راه زیادی دارد تا بتواند جملاتی همچون «ببخشید می‌تونم یک کلوچه دیگه بخورم؟» یا «وای! موش» را ادا کند اما این فیل باهوش خیلی وقت است که یادگیری زبان انسان‌ها را آغاز کرده و می‌تواند با صدایی شبیه به ما آدم‌ها، ۵ کلمه را ادا کند.

این فیل مذکر ۲۲ ساله که در باغ وحشی در کره جنوبی زندگی می‌کند، با قرار دادن نوک خرطوم خود در دهان صدایی از خود تولید می‌کند که از لحاظ گام و تون به صدای انسان‌ها شبیه است.

قبل از مخابره شدن خبر توانایی این فیل، هفته پیش هم محققان اهل کالیفرنیا از وجود یک وال سفید خبر دادند که می‌خواست به غواصان بگوید که از استخر او بیرون بروند. گفته می‌شود این حیوان عظیم الجثه عاشق غرغر کردن و حرف زدن با خودش است. البته او در همین چند سال اخیر شروع به صحبت کردن نموده است. اما بر خلاف این وال، کوشیک از سال ۲۰۰۴ وقتی که ۱۴ سال داشته کره‌ای صحبت می‌کرده است. مجله Current Biology می‌گوید:

بعضی وقت‌ها که کوشیک برانگیخته می‌شود شروع به حرف زدن می‌کند اما بعضی اوقات هم بدون هیچ تشویق و‌ ترغیبی شروع به این کار می‌کند.

آنجلا استوگر، متخصص ارتباط با فیل‌ها می‌گوید:

حرف زدن انسان‌ها دو جنبه مهم دارد: گام و تون. جالب است بدانید کوشیک قادر است به خوبی این دو را با هم تطبیق دهد. این مسئله بسیار قابل توجه و مهم است، چرا که بین انسان و فیل تفاوت‌های اساسی در آناتومی‌ بدنشان وجود دارد.

خانم استوگر و همکارانش، صدای ضبط شده کوشیک را برای تعدادی از کسانی که کره‌ای، زبان اولشان بود، پخش کردند تا ببینند آیا آنها حرف‌های کوشیک را متوجه می‌شوند. خانم استوگر گفت: اکثراً متوجه صحبت‌های کوشیک شده بودند و موافق بودند که این فیل می‌تواند لهجه کره‌ای‌ها را خوب ادا کند.

محققان فکر می‌کنند که این فیل آسیایی تقلید صدای انسان‌ها را برای دوستی بیشتر با مربیان خود، زمانی یاد گرفته که ۵ سال از دوران جوانی اش را به تنهایی سپری کرده است.

کلماتی که کوشیک ادا می‌کند این‌ها هستند: anja، aniya، annyong، nuo و choah. معانی این کلمات به‌ ترتیب عبارت‌اند از: بنشین، نه، سلام، دراز بکش و خوب. علی رغم نبوغ آشکار کوشیک، دانشمندان فکر نمی‌کنند که این فیل بداند که معانی این لغات چه هستند. دانشمندان می‌گویند که احتمالاً فیل‌ها فقط حیواناتی پوست‌کلفت و بدون هوش و ذکاوت نیستند، آنها ثابت کرده‌اند که می‌توانند تقلیدگران خوبی هم باشند.

همه می‌دانند که فیل‌های آفریقایی صدای موتور کامیون‌ها را به خوبی تقلید می‌کنند یا مثلاً در قزاقستان فیلی وجود دارد که هم به زبان قزاقی سخن می‌گوید و هم به زبان روسی. اما با تمام این تفاسیر هنوز توانایی‌های این موجودات بصورت علمی‌مورد تحقیق قرار نگرفته‌اند. شاید روزی فرا رسد که فیل‌ها و دیگر حیوانات بتوانند به راحتی با انسان صحبت کرده و ارتباط برقرار کنند. نظر شما چیست؟

منبع:‌ scientificamerican

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات