آیا خرید نمایشگری با نرخ نوسازی تصویر بالا عاقلانه است؟

پنج‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
آیا نمایشگرهای دارای نرخ نوسازی تصویر بالا ارزش پرداخت مبلغ بسیار بیشتر نسبت به نمونه‌های معمولی را دارند؟ آن‌ها بیشتر مناسب کدام دسته از کاربران هستند؟
تبلیغات

کاربران هنگام خرید یک نمایشگر جدید باید به ویژگی‌های متعددی از جمله اندازه‌ی مناسب، نسبت تصویر و رزولوشن محصول دقت کنند. یکی دیگر از عواملی که در انتخاب نمایشگر نقش مهمی دارد، نرخ نوسازی تصویر (Refresh rate) است. اما نرخ نوسازی تصویر تا چه حد می‌تواند در گزینش یک نمایشگر اهمیت داشته باشد و آیا خریداران باید به آن توجه بسیاری کنند؟ در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم به یافتن پاسخ چنین سؤال‌هایی بپردازیم.

نرخ نوسازی تصویر (Refresh Rate) چیست؟

تعداد فریم‌هایی که نمایشگر می‌تواند در مدت زمان یک ثانیه نمایش دهد، نرخ نوسازی تصویر تلقی می‌شود که واحد اندازه‌گیری آن همانند فرکانس، هرتز (Hz) است. هرچقدر میزان آن بیشتر باشد، تعداد فریم‌های بیشتری در واحد زمان برای کاربر به نمایش در خواهد آمد و توالی تصاویر روان‌تر به‌نظر می‌رسد. نرخ نوسازی تصویر پایین موجب می‌شود تا تصاویر و ویدیوها در نمایشگر همانند زمانی به‌نظر برسد که قصد تماشای ویدیوهای آنلاین با سرعت پایین اینترنت را دارید. رقم مذکور در نمایشگرهای معمولی ۶۰ هرتز است درحالی که محصولاتی با پشتیبانی از مقادیر بالایی مانند ۱۴۴ یا ۲۴۰ هرتز نیز در بازار وجود دارد.

چرا نرخ نوسازی تصویر اهمیت دارد؟

به‌نظر شما برای نمایش بهتر ویدیوها و بازی‌ها، خرید یک نمایشگر با نرخ نوسازی تصویر بالاتر کار عاقلانه‌ای محسوب می‌شود؟‌ قطعا پاسخ چنین سوالی بستگی به عوامل مختلفی دارد اما در شرایط عادی گذاره‌ی چندان صحیحی تلقی نمی‌شود.

در حقیقت نرخ نوسازی تصویر نشان‌دهنده حداکثر مقداری است که نمایشگر می‌تواند در هر ثانیه اقدام به تغییر تصاویر کند اما هیچ تضمینی وجود ندارد که در تمامی برنامه‌ها و فایل‌های چندرسانه‌ای بتوان به چنین مقداری دست پیدا کرد. میزان فریم‌های خروجی یا نرخ فریم یک برنامه یا ویدئو عامل تعیین‌کننده دیگری است که موجب می‌شود مانیتور یا تلویزیون از حداکثر توانایی خود بهره نبرد. نرخ فریم به تعداد فریم‌هایی گفته می‌شود که در هرثانیه برای نمایش داده شدن به نمایشگر ارسال می‌شود.

frame rate

بیشتر فیلم‌ها از نرخ ۲۴ فریم‌برثانیه استفاده می‌کنند

باتوجه به گفته‌های بالا، حتی اگر اقدام به خرید نمایشگری با نرخ نوسازی تصویر بالا کنید، هم‌چنان قادر نخواهید بود از بخش عمده‌ای از آن بهره ببرید. برای رسیدن به بیشینه‌ی مقدار گفته شده، رایانه باید بتواند فریم‌های مورد نیاز نمایشگر را تأمین کند؛ امری که توسط بسیاری از برنامه‌ها پشتیبانی نمی‌شود. برای مثال بیشتر فیلم‌ها از نرخ ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه بهره می‌برند که بسیار کمتر از استانداردهای نمایشگرهای کنونی است و حتی محصولات رایج و قدیمی با نرخ نوسازی ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه نیز قادر خواهند بود به‌راحتی آن‌ها را نمایش دهند.

شایان ذکر است که خرید چنین نمایشگرهایی برای علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای امری قابل توجیه محسوب می‌شود. بیشتر بازی‌ها قادر هستند تا در صورت قدرتمند بودن کارت گرافیک، اقدام به تولید فریم‌های بیشتری از حد استاندارد نمایشگرها کنند که می‌تواند تجربه‌ی دلنشین‌تری را برای بازیکنان به‌همراه داشته باشد.

مشکل پارگی تصویر

نرخ نوسازی و نرخ فریم دو مفهوم جدا از یکدیگر تلقی می‌شوند که تفاوت میان این دو می‌تواند منجر به یکی از شایع‌ترین مشکلات بازی‌های رایانه‌ای یعنی پارگی تصویر (Screen Tearing) شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تعداد فریم‌های تولید و ارسال شده توسط کارت گرافیک بیشتر از مقدار پشتیبانی شده توسط نمایشگر باشد.

در چنین حالتی هنگام بهره‌گیری از نرخ فریم بالا روی یک نمایشگر با نرخ نوسازی پایین، تصویر دچار از هم‌گسیختگی می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل، بازی‌ها معمولا حداکثر میزان فریم‌های تولید شده را برابر با حداکثر ظرفیت نمایشگر قرار می‌دهند. برای مثال اگر یک نمایشگر ۶۰ هرتز در اختیار دارید، بازی‌ها نیز باید روی حداکثر نرخ فریم ۶۰ هرتز تنظیم شوند. همچنین راه‌حل‌های دیگری مانند G-Sync، V-Sync و Freesync برای بهبود چنین شرایطی وجود دارد.

frame rate

نمایشگر‌های دارای نرخ نوسازی بالا مناسب چه کسانی هستند؟

علاقه‌مندان به ورزش‌های الکترونیک و فعالان این عرصه، بخش عمده‌ای از افرادی که می‌توانند از تمام ظرفیت‌های نمایشگرهایی با نرخ نوسازی تصویر بالا بهره ببرند را تشکیل می‌دهد. بازیکنانی که در بازی‌های رقابتی مانند کانتر استرایک Go و اورواچ فعالیت دارند می‌توانند با نرخ نوسازی تصویر بالاتر، تجربه‌ی بصری روان‌تری را در بازی‌ها تجربه کنند و آسان‌تر حرکت‌های سریع را دنبال کنند. برخی افراد اعتقاد دارند که افزایش مقدار مذکور می‌تواند در هدف‌گیری نیز تأثیر مثبتی داشته باشد زیرا اهداف روان‌تر از گذشته حرکت خواهند کرد.

مشکل دیگری که بسیاری از بازیکنان به آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند مرتبط به تأخیر ورودی (Input lag) است. این مشکل زمانی پدید می‌آید که فاصله‌ی زمانی کوتاهی میان ورود یک دستور مانند فشردن کلید موس، تشخیص آن توسط بازی، اجرای پاسخ متناسب با آن و ارسال تصویر به نمایشگر وجود داشته باشد.

مانیتور یا تلویزیون با نرخ نوسازی بالا می‌توانند تا حدودی به کاهش میزان این تأخیر کمک کنند زیرا مدت زمان کمتری میان اجرای پاسخ و تغییر حالت تصویر تا نمایش آن توسط نمایشگر وجود خواهد داشت. البته بهبود صورت گرفته بسیار اندک است و تنها چند میلی‌ثانیه تغییر پیدا خواهد کرد اما در بازی‌های رقابتی می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. چنین مزیتی می‌تواند برای بازیکنان حرفه‌ای بسیار مهم باشد و بدون شک زمانی‌که برچسب قیمت محصولات عاملی بازدارنده نباشد، بهره‌گرفتن از نمایشگرهای پیشرفته عاقلانه به‌نظر می‌رسد.

آیا چنین نمایشگرهایی ارزش قیمت گزاف خود را دارند؟

هنگامی که قصد خرید نمایشگری با نرخ نوسازی بالایی را دارید، می‌توانید به این فکر کنید که با هزینه‌ی مشابه قادر خواهید بود چه تجهیزات جدیدی را در اختیار بگیرید. یک نمایشگر معمولی از این نوع با نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتز با رزولوشن 1080p و اندازه‌ی ۲۴.۵ اینچ حدود ۴۰۰ دلار قیمت دارد. در سوی دیگر با بودجه‌ی مشابه می‌توان یک نمایشگر بزرگ‌تر ۲۷ اینچی با رزولوشن 1440p خریداری کرد که نرخ‌ نوسازی ۱۴۴ هرتز را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. حتی اگر نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز نیز چندان مورد نیاز شما نیست می‌توانید اقدام به خرید یک نمایشگر بسیار عریض ۳۴ اینچی با رزولوشن 4K و نرخ نوسازی استاندارد ۶۰ هرتز کنید.

frame rate

خرید نمایشگر با نرخ نوسازی بالا برای مصارف گیمینگ کار عاقلانه‌ای است

اگر گیمر هستید می‌توانید روش‌های جایگزین بسیار بهتری را نیز برای صرف بودجه‌ی خود انتخاب کنید. برای مثال کافی است یک نمایشگر معمولی ۱۰۰ دلاری خریداری کنید و بقیه پول خود را صرف ارتقای کارت گرافیک کنید که تأثیر بسیار بیشتری در اجرای بازی‌ها خواهد داشت. اختلاف ۳۰۰ دلاری مقداری است که با آن می‌توان یک کارت گرافیک RTX 2070 با قیمت پایه‌ی ۵۵۰ دلار را به RTX 2080 با حدود قیمت ۸۰۰ دلار ارتقا داد.

چنین تغییری در کارت گرافیک موجب می‌شود تا بازی Far Cry 5 از ۸۴ فریم‌بر‌ثانیه به مقدار بسیار مناسب ۱۰۵ فریم‌بر‌ثانیه دست پیدا کند. البته در کشور ما چنین اختلاف قیمتی میان محصولات متفاوت چندان معقول نیست و از قیمت ارزی آن‌ها تبعیت نمی‌کند. همچنین صرف هزینه‌ی پایه برای کارت‌های گرافیک گفته شده خود چندان آسان نیست و بیشتر کاربران به ارتقاء سخت‌افزار در شرایط فعلی فکر نمی‌کنند! فراموش نکنید که اگر یک کارت گرافیک قدرتمند در اختیار ندارید، خرید نمایشگری با نرخ نوسازی بالا به هیچ عنوان کار عاقلانه‌ای نخواهد بود.

در نهایت مهم‌ترین عامل برای خرید نمایشگر چیست؟

عوامل متعددی در زمان خرید یک نمایشگر اهمیت دارد و اولویت‌بندی آن‌ها باتوجه به نیازهای کاربر صورت می‌گیرد. اگر قصد خرید نمایشگری برای فضای نشیمن را دارید تا تجربه‌ی بازی و تماشای فیلم را در آن داشته باشید قطعا ابعاد محصول مهم‌ترین عامل برای انتخاب یک نمایشگر خواهد بود. رزولوشن نیز در چنین موردی چندان اهمیت ندارد زیرا با زیاد شدن فاصله‌ی میان کاربر و نمایشگر، تشخیص پیکسل‌ها دشوارتر خواهد شد.

در سوی دیگر اگر نمایشگری برای استفاده‌های روزمره و عمومی نیاز دارید می‌توانید روی ارتقای رزولوشن سرمایه‌گذاری کنید تا کیفیت تصاویر بهتری در اختیار داشته باشید که هم در زمان نمایش ویدئو‌ها و هم اجرای برنامه‌ها محسوس خواهد بود. اما در نهایت اگر از رایانه بیشتر برای بازی‌ استفاده می‌کنید و روی کیفیت گیم‌پلی حساسیت زیادی دارید، خرید محصولی با نرخ نوسازی بالا معقول خواهد بود. چنین نمایشگری تصویر روان‌تری را در بازی‌ها برای شما فراهم می‌کند درحالی که ممکن است بسیاری از کاربران عادی تفاوت چندانی احساس نکنند. بهتر است قبل از خرید چنین نمایشگری، حتما آن را آزمایش کنید تا از کاربردی بودن محصول اطمینان خاطر کسب کنید.

قیمت مانیتور، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع مانیتور اداری و گیمینگ نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات