ایموجی زبان دیجیتالی احساسی در حال تکامل و ابزاری برای کسب قدرت است

چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
امروزه، ایموجی‌ها برای اهداف گسترده‌تری استفاده می‌شوند. آن‌ها زبان دیجیتالی احساسیِ در حال تکامل هستند و به‌نوعی به ابزاری مفید برای کسب قدرت در حوزه‌هایی مثل سیاست نیز تبدیل شدند.
تبلیغات

دلایل زیادی برای محبوبیت ایموجی‌ها وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل این است که به افراد اجازه می‌دهد احساسات خود را به روشی ساده، اما مؤثر ابراز کنند. ارتباط نوشتاری آنلاین مانند ارتباط ازطریق پیامک و ارسال پیام . رسانه‌های اجتماعی و ایمیل ممکن است به‌سرعت جایگزین تماس تلفنی شود؛ اما در‌مقایسه‌با گفت‌وگوهای رودررو یا تلفنی معایبی هم دارند.

هنگام صحبت حضوری با شخصی، مقدار زیادی از معنا و پیام گفت‌وگو ازطریق نحوه‌ی صحبت‌کردن با طرف مقابل مانند تُن و لحن صدا‌، بلندی و کوتاهی صدا، ایما و اشاره و تغییرات و حالات چهره انتقال پیدا می‌کند. درحالی‌که همه‌ی این عوامل در نوشتن از بین می‌رود، به‌‌ویژه زمانی‌که سریع و به‌صورت مکالمه‌ای و چت در حال نوشتن هستیم، با استفاده از ایموجی‌ها در برخی از موارد می‌توان به‌راحتی در قالب طرح‌های مختلف چهره‌های خندان و حرکات دست و قلب‌های رنگی عوامل ازدست‌رفته در ارتباط حضوری را برگرداند. با مشاهده‌ی نمودار زیر، متوجه خواهید شد محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین ایموجی‌ها همگی شکلک‌هایی با بار معنایی مثبت و قلب‌هایی به نشانه‌ی عشق هستند. بنابراین، ایموجی‌ها از این منظر راه‌حل بی‌نقص دیجیتالی‌ای برای مشکلات پیش‌ روی ارتباط دیجیتالی محسوب می‌شوند.

ten most popular emoji

باوجوداین‌، محتوای عاطفی به تعامل شخصی محدود نیست و کاربردهای متناقض دیگری نیز دراین‌زمینه وجود دارد. امروزه، ایموجی‌ها برای اهداف گسترده‌تری استفاده می‌شوند و بسیاری از آن‌ها کاملا فراتر از کلیشه‌ها با اندکی بی‌پروایی همراه هستند که هنوزهم کاربرد دارند. برای نمونه، درحال‌حاضر استفاده از ایموجی‌ها به‌عنوان بخشی از گفتمان سیاسی را بیشتر شاهد هستیم. افرادی که درباره‌ی سیاست می‌نویسند یا در آن مشارکت می‌کنند، از ایموجی‌ها به‌عنوان منبعی برای برقراری ارتباط با مسائل جدی و پیامد آن استفاده می‌کنند. بنابراین، شاید دیگر درک این مفهوم پرتکرار چندان تعجب‌آور نباشد که احساسات کلید درک جهان مدرن امروزی است.

پیروزی دونالد ترامپ در ایالات متحده و خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا یا برگزیت (Brexit) با رأی‌گیری نیز نمونه‌ای از این دست است؛ چراکه هر دو آن‌ها توانستند به احساسات رأی‌دهندگان رسوخ کنند و احساس ناامیدی و عصبانیت و تمایل به تغییر را به موفقیت انتخاباتی تبدیل کنند. باتوجه‌به اینکه ایموجی‌ها به‌عنوان راهی قدرتمند برای ابراز احساسات در عصر رسانه‌های اجتماعی ظاهر شده‌اند، طبیعی به‌نظر می‌رسد حتی بخشی از تاکتیک‌ها برای کسانی بیان شود که در حوزه‌ی سیاست نیز به‌صورت آنلاین بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

باتوجه‌به این موضوع و با وجود میزان استفاده‌ی ترامپ از توییتر، شگفت‌آور است که خود وی تقریبا هرگز از ایموجی‌ها استفاده نمی‌کند و دراصل، هواداران و منتقدان او این کار را انجام می‌دهند. خبرگزاری Plusnet چند سال پیش به‌عنوان بخشی از کمپین بازاریابی روز جهانی ایموجی، پژوهشی درزمینه‌ی این موضوع انجام داد که کدام‌یک از ایموجی‌ها بیشتر برای افراد مشهور استفاده می‌شوند. برای دونالد ترامپ سه ایموجی پرکاربرد که اغلب در توییت‌ها درباره‌اش استفاده شده بود، عبارت‌اند از: ایموجی‌های بادمجان (Eggplant) و شکلکی با چشمانی در حال چرخیدن (Eye Roll) و مدفوع (Poop).

همچنین، واشنگتن‌پست توییت‌هایی را بررسی کرد که کاربران درباره‌ی نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ منتشر کرده بودند. این رسانه کشف کرد تعداد توییت‌های کاربران درباره‌ی ترامپ و ایموجی‌هایی که برای وی استفاده شده، دوبرابر دیگر نامزدها بوده است. در‌حالی‌‌که ممکن است خود رئیس‌جمهور آمریکا جزئی از این سبک خاص ارتباطاتی مبتنی‌بر تصویر نباشد، فرزندان وی قطعا از این سبک ارتباطی استقبال می‌کنند. برای نمونه، شاید جالب باشد بدانید ایوانکا، دختر دونالد ترامپ، طرفدار پروپاقرص ایموجی پرچم آمریکا (American Flag) است.

نمونه‌ی بارز دیگر، استفاده‌ی چاتونگا موگابه، پسر رابرت موگابه، رئیس‌جمهور زیمبابوه، هنگام فوت پدرش بود که خبر فوت پدرش را در توییتی با چهار ایموجی چهره‌ی اشک‌بار (Crying Face) اعلام کرده بود. این ایموجی روشی بسیار عمومی برای ابراز غم و اندوه خصوصی برای یکی از رهبران سیاسی بسیار برجسته بود. تصور این موضوع بسیار دشوار است که چه معادل مناسبی برای این سبک رفتارهای ارتباطی قبل از دوران ظهور ایموجی می‌توانست وجود داده باشد.

تمام نمونه‌های ذکرشده نشان‌دهنده‌ی این حقیقت است که شکل‌گیری ایموجی‌ها به همه‌ی جنبه‌های زندگی امروز بشر چقدر رسوخ کرده است. ایموجی‌ها به‌عنوان روشی برای بیان تمام جنبه‌های مختلف زندگی از اندوه خصوصی گرفته تا سوگواری عمومی و اظهارات سیاسی استفاده می‌شوند. در پس تمام آنچه گفته شد، این توانایی انکارناپذیر ایموجی‌ها است که می‌توانند احساسات را در قالب شکل‌ها و قاب‌های عاطفی به‌خوبی انتقال دهند و همین امر ایموجی‌ها را به چنین لوازم‌جانبی مفیدی برای ارتباطات دیجیتالی تبدیل کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات