User Inyerface؛ هنر طراحی رابط کاربری را به‌ شیوه‌ای زجر‌آور یاد بگیرید

دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
وب‌سایت جدیدی به نام User Inyerface طراحی خوب را از طریق نمایش رابط کاربری افتضاح و رنج‌آور آموزش می‌دهد.
تبلیغات

وب‌سایت‌هایی که از رابط‌ کاربری بدی استفاده می‌کنند، احتمالا بدترین بخش اینترنت را تشکیل می‌دهند. منو‌های پاپ‌آپ آزاردهنده برای جلب نظر کاربر و الگوهایی با تم تیره و گمراه‌کننده در کنار طراحی مبهم فرم‌ها که پرکردنشان را به عذابی دردآور تبدیل می‌کنند، همگی مؤلفه‌های وب‌سایت بد هستند.

حتما جمله‌ی معروف «ادب از که آموختی، از بی‌ادبان» را بارهاوبارها در موقعیت‌های مختلف شنیده‌اید یا خودتان به‌کار برده‌اید. امروز دقیقا قصد داریم به‌ سراغ وب‌سایتی برویم که این جمله را در عمل نشان و طراحی خوب را ازطریق طراحی افتضاح و زجرآور آموزش می‌دهد.

User Inyerface (ترکیبی از کلمات Interface و اصطلاح In your face که برای توصیف کارهای آزاردهنده استفاده می‌شود)، اپلیکیشنی تحت‌وب است که شرکت طراحی Baggar توسعه داده تا به‌صورت عامدانه شما را با کابوس طراحی منزجر‌کننده رو‌به‌رو کند. اگر به طراحی‌ رابط‌ کاربری علاقه دارید و حاضرید چند دقیقه خود را برای افزایش معلومات آزار بدهید، روی این لینک کلیک کنید.

User Inyerface

اساسا تمامی بخش‌های این وب‌سایت به‌ گونه‌ای طراحی شده‌اند تا خشم شما را برانگیزند. دکمه‌‌های بی‌مفهوم، قوانین سخت‌گیرانه و پیچیده برای ساخت رمزعبور، پنجره‌های پاپ‌آپ جنون‌آور، بخش قوانین و مقرراتی که پیمایش در آن شما را تا مرز دیوانگی می‌برد و فرم‌های کپچای آزاردهنده، همگی جزوی از قواعد بازی هستند. حتی اگر جزو کاربران کهنه‌کار اینترنت نیز باشید، بازهم برای فهمیدن سازوکار این وب‌سایت کار آسانی در پیش نخواهید داشت. با‌ این‌ حال، اگر حوصله‌ی سر‌و‌کله‌زدن با این وب‌سایت را ندارید، می‌توانید پایین‌تر تمامی قسمت‌های آن و مفهوم پشتشان را مشاهده و مطالعه کنید.

خود را برای تور جنون‌آمیز آماده کنید!

User Inyerface

از همان صفحه‌ی اول متوجه خواهید شد چیزی سر جایش نیست و مشکلی وجود دارد. چرا دکمه‌ای که در این صفحه قرار گرفته، به‌جای Yes با کلمه‌ی No پر شده است؟ دیگر نکته‌ی مهم این است که با قرارگیری نشانگر ماوس در جایی که باید روی آن کلیک کرد، علامت کلیک ظاهر نمی‌شود و در عوض، نشانه‌ی تایپ نمایش داده می‌شود.

User Inyerface

در صفحه‌ی بعدی همه‌ چیز تند و زننده می‌شود. بسیاری از افراد در این مرحله تسلیم می‌شوند. مواردی که باید توجه کنید، عبارت‌اند از: رمزعبوری که وارد می‌کنید، در فیلد مرتبط مخفی نمایش داده نمی‌شود؛ متنی که در جعبه‌ی مربوط‌ به رمزعبور قرار گرفته، متنی واقعی است و باید پیش‌ از واردکردن رمزعبورتان، آن را پاک کنید؛ پسوند jpg. که برای تصاویر استفاده می‌شود، تنها نام دامنه‌ای است که در منو‌ آبشاری مربوط‌ به ایمیل قرار دارد؛ قوانین رمزعبور بسیار سخت و طاقت‌فرسا هستند و به‌جای اینکه با قوانین موافقت کنید، باید تیک گزینه‌ی عدم‌موافقت با قوانین را بزنید.

User Inyerface

اگر کارتان در صفحه‌ی پیشین زیاد طول بکشد، صفحه‌ای که بالا مشاهده می‌کنید، ظاهر خواهد شد تا استرس را در شما افزایش دهد. برای بستن این صفحه به‌جای راهکار‌های مرسوم، باید روی متن‌نوشته سمت چپ و پایین این پنجره کلیک کنید.

User Inyerface

در قسمت بعدی، از شما خواسته می‌شود تصویری از خود را آپلود و علایق خود را انتخاب کنید. در تصویر پیش‌فرض، آواتاری با انیمیشن بارگذاری مشاهده می‌کنید. حتی پیش‌ از آنکه تصویری آپلود کنیم و در دکمه‌ای که کنار تصویر قرار گرفته است، به‌جای درج واژه‌ی Upload، شاهد کلمه‌ی Download هستیم که به‌کلی مفهوم وارونه‌ای را می‌رساند. جالب است بدانید با کلیک روی این دکمه، به‌واقع شما تصویر پیش‌فرض را دانلود می‌کنید و عملا آپلودی در کار نیست. افزون‌ بر تمامی این موارد، همه‌ی چک‌باکس‌های علایق به‌صورت پیش‌فرض پر شده‌اند و اگر بخواهید تیک یکی از آن‌ها را بردارید، به‌صورت تصادفی شاهد برداشته‌شدن تیک گزینه‌های دیگر خواهید بود.

User Inyerface

در صفحه‌ی بعدی، از شما خواسته می‌شوداطلاعات شخصی خود را وارد کنید؛ اما شیوه‌ی قرارگیری فیلد‌های اطلاعات عجیب‌ و نامأنوس هستند. نوار اسلایدری که برای سن در نظر گرفته شده، بسیار گمراه‌کننده است. همچنین، رنگ‌هایی که برای گزینش دو جنسیت مرد و زن انتخاب شده، برعکس هستند و برخی از فیلد‌های دیگر نیز به‌ هیچ‌ شیوه‌ای تعامل‌پذیر نیستند.

User Inyerface

کار به‌ همین‌جا ختم نمی‌شود و در همان‌ صفحه، اگر بخواهید کشور خود را انتخاب کنید، با تصویر بالا رو‌به‌رو می‌شوید که پرچم کشور‌ها را به‌جای نام‌ آن‌ها نشان می‌دهد. با‌ وجود‌ ‌این، رنگ پرچم‌ها سیاه‌وسفید است که عملا انتخاب بسیاری از آن‌ها را ناممکن می‌سازد.

User Inyerface

در نهایت، به صفحه‌ی کپچا می‌رسیم که باید ربات‌نبودن خود را در آن ثابت کنید. در این صفحه، از شما خواسته شده تمامی تصاویری را انتخاب کنید که تیروکمان در آن قرار دارد. با‌ این‌ حال، چک‌باکس‌هایی که برای انتخاب در نظر گرفته شده است، موقعیت درستی ندارند و نمی‌دانید دقیقا کدام چک‌باکس به‌ کدام تصویر متعلق است.

User Inyerface

در پایان نیز پس‌ از‌ اینکه با موفقیت کارتان را انجام دادید، تصویر بالا با پیام تبریک نمایش داده می‌شود. در پایین این صفحه نیز، می‌توانید برای کار در شرکت Bagaar رزومه‌ی خود را ازطریق لینک قرار داده‌شده ارسال کنید.

این شرکت درباره‌‌ی کاری که انجام داده‌، می‌گوید:

در دهه‌ی گذشته، کاربران به برخی از الگو‌های طراحی نظیر رنگ، موقعیت‌، آیکون و... عادت کرده‌اند. به‌جای‌ آنکه به محتوای رابط‌ کاربری توجه نشان دهند، صرفا براساس غرایز و ذهنیت پیشینشان با رابط‌ کاربری تعامل می‌کنند و این موضوع برای ۹۰ درصد مواقع صادق است. با وجود این، چه می‌شود اگر بخواهیم این مرز‌های ذهنی را جا‌به‌جا کنیم؟ چه می‌شود اگر به قوانین خودساخته‌ی ذهنمان توجهی نکنیم و همه‌چیز را به‌ شیوه‌ای دیگر انجام دهیم؟

این دقیقا همان پرسش‌هایی بوده که تیم طراحی Bagaar قصد داشته به‌ واسطه‌ی این پروژه پاسخش را بداند؛ پاسخی که قطعا همه‌ی ما از محتوای‌ آن باخبر هستیم.

دیدگاه خود را در‌باره این موضوع با ما و دیگر کاربران به‌ اشتراک بگذارید. فکر می‌کنید وب‌سایت User Inyerface توانسته به‌خوبی این موضوع را بشکافد و طراحی خوب را با رویه‌ای وارونه آموزش دهد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات