فروشگاه‌های والمارت به فناوری بینایی ماشین مجهز می‌شوند

یک‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
والمارت بزرگ‌ترین خرده‌فروشی دنیا با استفاده از تکنولوژی بینایی ماشین از سرقت‌های احتمالی در بیش از هزار فروشگاه خود جلوگیری می‌کند.
تبلیغات

والمارت (Walmart) شرکتی آمریکایی است که دارای بزرگ‌ترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای موادغذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در جهان است. این شرکت بزرگ‌ترین خرده‌فروشی دنیا به‌شمار می‌آید که بیش از ۱۱ هزار شعبه در سراسر جهان دارد. این شرکت به‌عنوان پردرآمدترین شرکت دنیا شناخته می‌شود.

وب‌سایت Business Insider تأیید کرده است که والمارت با استفاده از تکنولوژی بینایی ماشین (computer vision) نحوه پرداخت مشتریان و جلوگیری از سرقت احتمالی را در بیش از ۱۰۰۰ فروشگاه خود کنترل می‌کند.

این برنامه نظارتی Missed Scan Detection (به‌معنای شناسایی موارد ازقلم‌افتاده در اسکن) نام دارد. والمارت، با استفاده از دوربین‌ها مواردی را شناسایی می‌کند که به اشتباه اسکن نشده‌اند یا فرایند اسکن آن‌ها با شکست مواجه شده است.

وظیفه دوربین‌ها ردیابی و نظارت بر فعالیت‌های پرداخت توسط خود مشتریان در باجه‌های تسویه حساب در فروشگاه و هم صندوق‌داران فروشگاه والمارت است. هنگامی که مشکلی در تسویه حساب اقلام به‌وجود می‌آید، مانند مواردی که آیتم مورد نظر بدون اسکن برای پرداخت هزینه آن از باجه خارج شده باشد؛ این تکنولوژی مسئولان بخش پرداخت را از این موضوع مطلع می‌کند تا بتوانند مداخله کنند.   

این برنامه باهدف کاهش انقباض (shrinkage) طراحی شده است، اصطلاحی که خرده‌فروشان به‌معنای کاهش و کنترل ضرر و زیان ناشی از سرقت، خطاهای اسکن‌، تقلب و علل دیگر از آن استفاده می‌کنند.

براساس آخرین گزارش‌های فدراسیون خرده‌فروشی ملی (National Retail Federation)، خرده‌فروشان در ایالات متحده چیزی حدود ۱.۳۳ درصد از درآمد خود را در سال ۲۰۱۷ در اثر انقباض از دست دادند. این یعنی مبلغی بالغ بر ۴۷ میلیارد دلار در سال گذشته از دست رفته است. اگر نرخ انقباض والمارت را با میانگین صنعت مقایسه کنیم، کسب‌و‌کار این شرکت در ایالات متحده بیش از ۴ میلیارد دلار را در سال گذشته به‌دلیل سرقت و سایر ضررهای مرتبط از دست داده است.

Missed Scan Detection

لمیا جنکینز، سخنگوی والمارت گفت:

والمارت، سرمایه‌گذاری واقعی برای اطمینان از ایمنی مشتریان و همکاران خود انجام داده است. در مدت سه سال گذشته، این شرکت بیش از نیم میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است تا از بروز جرم و تخلف جلوگیری کند یا باعث کاهش و کنترل آن در فروشگاه‌ها و حتی پارکینگ‌ها شود. ما همیشه درحال سرمایه‌گذاری برای مردم، برنامه‌ها و تکنولوژی بودیم تا فروشگاه‌ها و جامعه کوچک کارکنان والمارت را ایمن نگه داریم.

والمارت از دو سال پیش از این تکنولوژی استفاده می‌کند و به ‌نظر می‌رسد استفاده از این تکنولوژی برای آن موفقیت‌آمیز بوده است. به‌گفته‌ی جنکینز، نرخ انقباض در فروشگاه‌هایی که این تکنولوژی در آن مستقر شده، کاهش یافته است.

شرکت اورسین (Everseen) در ایرلند، یکی از چندین شرکتی است که جدیدترین تکنولوژی‌ها را در قالب برنامه‌هایی به والمارت ارائه می‌کند.

در یک ویدئوی تبلیغاتی از سوی شرکت اورسین آمده است:

اورسین به محدودیت‌های انسانی غلبه می‌کند. با استفاده از هنر هوش مصنوعی، سیستم‌های بینایی ماشین و کلان داده، این شرکت می‌تواند هرگونه فعالیت غیرطبیعی و دیگر تهدیدها را شناسایی کند. چشم‌های دیجیتالی ما دید کامل و بی‌نقصی دارند و هرگز برای استراحت به مرخصی یا یک فنجان قهوه نیاز ندارند.

مدیرعامل شرکت اورسین، آلن اوهلیلی، گفت فناوری این شرکت برای کاهش اصطکاک در پرداخت و «دیجیتالی کردن» نظارت بر پرداخت، طراحی شده است. این شرکت با ۱۰ خرده‌فروش برتر جهان کار می‌کند. او با استناد به محرمانه بودن توافق‌نامه‌ها، از شناسایی نام مشتریان خودداری کرد.

بینایی ماشین وال مارت

او در ادامه افزود، بسیاری از مشکلات مربوط‌به پرداخت به‌صورت تصادفی روی می‌دهند. اوهلیلی در یک مصاحبه تلفنی گفت:

منبع اصلی فعالیت ما اشتباه مردم است. مردم اشتباه می‌کنند. این اشتباهات یا متحمل ضرر و زیان یا منجر به انقباض می‌شوند.

مشتریان ممکن است اقلامی را که در انتهای چرخ دستی‌های خرید خود هستند، فراموش کنند و برای اسکن به صندوقداران تحویل ندهند. صندوقداران هم ممکن است به‌طور تصادفی آیتمی را به‌دلیل خستگی یا حواس‌پرتی اسکن نکنند.

برای نمونه، یکی از رایج ترین موارد که در هنگام اسکن کالاها فراموش می‌شده، شیر بوده است. اوهلیلی گفت: «به‌نظر می‌رسد اسکن شیر دشوار است. به‌همین دلیل گاهی اوقات از اسکن کردن این کالا ناامید می‌شوند و آن را اسکن نمی‌کنند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات