گوشی‌های ویندوز فون 8 و همکاری مجدد HTC و مایکروسافت

جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۱
مطالعه 5 دقیقه
شرکت HTC مدت‌های مدیدی با مایکروسافت همکاری داشته است، به‌خصوص آن دوران که iPAQهای تولیدی HTC مجهز به سیستم‌عامل پاکت پی‌سی (Pocket PC) مایکروسافت بود یا حتی اولین تلفن هوشمند مایکروسافت، Orange SPV اچ‌تی‌سی تولید شد. HTC، این شرکت تایوانی همیشه ایام با غول‌های نرم‌افزاری رابطه‌ای دوستانه داشته است و اخیراً این دوستی حتی نزدیک‌تر و صمیمانه‌تر نیز شده است. سرمایه‌گذاری HTC روی سیستم عامل اندروید موجب کمرنگ شدن همکاری‌های آن با مایکروسافت شده بود، به‌خصوص پس از عرضه گوشی لومیای نوکیا این موضوع بیش از پیش در محاق رفته بود. اما به نظر می‌رسد این اوضاع و احوال در حال تغییر و تحول است.
تبلیغات

بسیار ذوق‌زده‌ایم که می‌خواهیم عرضه کننده بعدی باشیم.

گراهام وویلر از HTC که اخیراً با سایت فناوری Verge مصاحبه کرده، اذعان می‌کند که آن‌ها از این موضوع که قرار است گوشی‌های مجهز به ویندوزفون 8 را تولید و پس از نوکیا دومین شرکتی باشند که به چنین امکانی دست پیدا می‌کنند، «هیجان‌زده» هستند. از سویی دیگر او که مدیر بخش EMEA و مدیر اقتصادی‌سازی محصولات است می‌افزاید:

نخستین گوشی‌های تولیدی‌مان ویندوزی بودند، و این سیستم عامل در برخی از گوشی‌های مهم ما وجود داشت.

این هیجان ناشی از دستورالعمل‌هایی است که پیتر چاو، مدیرعامل شرکت HTC به تیم خود داده و از آن‌ها درخواست کرده تا روی گجت‌های ویندوزفون 8 متمرکز شوند. او ادامه می‌دهد: پیتر در صحبت‌هایی از همه ما درخواست کرد تا به‌دنبال تولید گوشی‌های ویندوزفون 8 برویم.

نتیجه این موضوع تولید دو گوشی مجهز به ویندوزفون 8 با نام‌های 8X و 8S است که با اقتباس از کاشی‌های ویندوز جدید طراحی آن‌ها صورت گرفته است. وویلر می‌افزاید: «یک برگه کاغذ سفید برداشتیم و طراحان با الهام از صفحه آغازین ویندوز به کشیدن اتودهای اولیه سرگرم شدند.» گوشی 8X قدری از این فلسفه کاشی‌های ویندوزفون 8 به دور است، اما HTC در زمینه بکارگیری گوشی‌های مجهز به این سیستم عامل جدید مسمم است. این گوشی که مجهز به صفحه‌نمایش 4.3 اینچی است، حتی دوربین جلوی آن نیز قادر به فیلم‌برداری با رزولوشن 1080P است – درواقع HTC موفق به ساخت گوشی ویندوزی سبک و زیبایی شده است که می‌تواند رقیبی جدی برای گوشی لومیای نوکیا باشد.

پیتر از ما خواست تا محصولی نو طراحی کنیم.

تحت دستورالعمل‌های مستقیم چاو، تیم طراحان و مهندسان HTC هم قسم شدند تا طرح‌های اولیه‌ای را آماده کرده و به اپراتورها نشان دهند. «ما شروع به نمایش محصولات جدید خود کردیم و خوشبختانه بازخوردهای خوبی نیز از اپراتورها دریافت کردیم، اما از همه مهم‌تر نظر مساعدی بود که مسئولان مایکروسافت در باره دو تلفن 8X و 8S ابراز کردند.» وویلر ادامه می‌دهد: «آن‌ها حقیقتاً طراحی ما را دوست داشتند و آن را درست همان گجتی یافتند که به خوبی خصوصیات ویندوزفون 8 را در خود داشت.»

گوشی 8X شرکت HTC دارای رنگ‌های برجسته و طراحی منحنی شکل است و به خوبی می‌تواند رنگ‌بندی ویندوزفون 8 را نمایان سازد. «ما به رنگ‌هایی که در ویندوز بود نگاه کردیم و به آن‌ها هارمونی داده و در گوشی به کار بردیمشان.» اگر گوشی بخرید که بدنه ظاهری آن آبی آسمانی است، درخواهید یافت که در رابط آن نیز این رنگ لحاظ شده است. «ایده‌ی اولیه آن از ظاهر ویندوز گرفته شده است و کوشیده‌ایم تا زمانیکه کاربر این گوشی را در دست می‌گیرد، قطر آن کمتر به نظر آید و وی گمان کند که گوشی نازکی را در دست گرفته است.»

ابزارهای ساخت ما، امضاء و سمبل ویندوز فون هستند.

این ایده‌ها موجب شد تا همکاری دو شرکت HTC و مایکروسافت بیش از پیش نزدیک شده و موجب عرضه نخستین گوشی مبتنی بر ویندوزفون 8 اچ‌تی‌سی شود. «این یک کمپین مشترک بازاریابی خواهد بود که در آن از محصول تازه مایکروسافت بهره برده‌ایم.» این همکاری حتی به نام‌گذاری دستگاه نیز منتج شده است، به‌طوری‌که HTC نخستین تولید کننده‌ای است که نام ویندوزفون 8 را در محصول نهایی خویش نیز لحاظ کرده است – تصمیمی که مایکروسافت و HTC مشترکاً اتخاذ کرده‌اند.

در بازاریابی و تبلیغات ویندوزفون 8 این گوشی HTC بصورت برجسته حضور خواهد داشت. و با وجود حضور لومیای نوکیا، ما پیشرو خواهیم بود.

همکاری نزدیک HTC و مایکروسافت رویدادی جالب توجه است، به‌خصوص پس از آنکه نوکیا و مایکروسافت در تولید گوشی لومیا از ویندوزفون 8 بهره برده بودند. استیو بالمر، مدیرعامل شرکت مایکروسافت معتقد است «همکاری نزدیک HTC و این کمپانی در تهیه و تولید گوشی‌های زیبای 8X و 8S نقطه عطفی برای هر دوی شرکت‌ها است. ما در کنار هم قادریم انتخابی بهتر را به کاربران ارائه کرده و این تجربه بی‌نظیر برای آن‌ها مطلوب خواهد بود. شادیم که همکاری‌های بلندمدت ما به سطح بالاتر ارتقا یافته است.»

پرواضح است که ویندوز فون به‌عنوان یکی از برترین اکوسیستم‌های موبایل بدل شده و قادر خواهد بود تا دربرابر سایر سیستم عامل‌های موبایل دیگر بایستد.

با همه اینها HTC به هر دوی اندروید و ویندوز فون متعهد است. در همین رابطه پیتر چاو مدیرعامل این شرکت آسیایی تبار ابراز می‌دارد که «به راستی ویندوز فون یکی از برترین اکوسیستم‌های موبایل در جهان است که قادر به مقابله با سایر رقبا در این عرصه است.» در همین رابطه آقای وویلر احساس می‌کند که شرایط از ظهور نخستین نمونه ویندوز فون تغییرات زیادی کرده است. «لازم است تا کلام کارشناسان فروش را نیز در نظر بگیریم و ازآنجاکه ویندوز 8 و کنسول Xbox به هم بسیار شبیه شده‌اند، احساس مشترکی را برمی‌انگیزانند.»

پلتفرمی واحد می‌تواند برای جمیع محصولات مایکروسافت مفید باشد؛ اما باید منتظر بود و دیدی که ویندوز 8 و کنسول Xbox که به‌زودی عرضه خواهند شد چگونه نظر مخاطبان را به خود جلب خواهند کرد. این دیدگاه مایکروسافت است، اما بهتر است اجرای آن را طی یک کمپین بازاریابی پیشرفته دنبال کنند. و اینجا است که HTC وارد عمل گردیده و دوباره با مایکروسافت هم قدم شده است. بدین ترتیب آن‌ها می‌خواهند طرفداران پیشین محصولات HTC و مایکروسافت را یکجا با هم مورد هدف قرار دهند و همه آن‌ها را از اندروید و iOS به سمت خود بکشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات