توقف فعالیت برخی از خط‌های تولید TSMC توسط ویروس کامپیوتری

یک‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
شرکت تایوانی TSMC که وظیفه‌ی تأمین تراشه‌های اپل را برعهده دارد، روز گذشته قربانی یک ویروس کامپیوتری هدفمند شد.
تبلیغات

از روز جمعه، فعالیتِ چندین خط تولید شرکت TSMC به‌دلیل انتشار ویروس کامپیوتری و در نتیجه نفوذ به تجهیزات این شرکت متوقف شد. از آن جهت که این تولیدکننده‌ی تایوانی خود را برای تأمین تراشه‌های آیفون‌های ۲۰۱۸ اپل آماده می‌کند، بی‌شک اتفاق رخ‌داده تأثیراتِ منفی بسیاری بر روند کارِ آن‌ها خواهد گذاشت.

TSMC فعلاً مؤفق شده تا بخشی از قسمت‌های آسیب‌دیده را دوباره به روند قبلی بازگرداند؛ اما برخی از بخش‌ها تا روز یک‌شنبه برای از سرگیری فعالیت‌ها آماده نخواهند شد. از آن بابت که تولید تراشه یک پروسه‌ی فوری یا کوتاه نیست، توقف تولید می‌تواند منجر به ازدست دادنِ هفته‌ها شود که خسارات بسیاری را به شرکت وارد می‌آورد.

در حالی که به‌نظر می‌رسد این اتفاق، حمله‌ای هدفمند بوده؛ اما سازنده‌ی تراشه‌های اپل اعلام کرده که هیچگونه نفوذی به شبکه‌ی آن‌ها اتفاق نیفتاده است. این نخستین‌بار در تاریخ TSMC حساب می‌شود که ویروسی کامپیوتری باعث تعطیلی موقتی برخی از بخش‌های این شرکت شود.

مدیر ارشد مالی TSMC در گفتگو با وب‌سایت بلومبرگ عنوان کرده است:

پیش‌تر نیز TSMC توسط ویروس مورد هجوم قرار گرفته بود؛ اما این اولین‌ باری است که حمله‌ی ویروسی در خط تولید ما اثر گذاشته است.

این شرکت از هرگونه اظهارنظر درباره‌ی مقدار هدر‌رفتِ خط تولید و تأثیرِ این حمله بر مشتریان خودداری می‌کند. با این حال و با توجه به این موضوع که اکثریت قریب به اتفاق تولیدهای TSMC به پردازنده‌‌های سری A مربوط می‌شود؛ می‌توان Apple را بزرگ‌ترین آسیب‌دیده در بین دیگر مشتریان عنوان کرد.

کوپرتینونشین‌ها برای تولید آیفون به تولیدکنندگان مختلفی وابسته است که هرکدام قطعه‌ای خاص از این دستگاه را تولید می‌کنند؛ اما در حال حاضر TSMC تنها تولیدکننده‌ای است که به‌صورت انحصاری ساخت پردازنده‌های سری A اپل را برعهده دارد.

این شرکت به‌تازگی گزارش مالی سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ را منتشر کرده که نسبت به فصل‌های مالی مهم، عملکرد کمتری داشته است. انتظار می‌رود به دلیلِ تأمین پردازنده‌ی آیفون‌های ۲۰۱۸، فصل مالی بعدی رشد خیره‌کننده‌ای را در درآمد‌‌های TSMC شاهد باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات