سهام شرکت ZTE بعد از توافق با آمریکا افزایش یافت

جمعه ۲۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از آنکه زد تی ای به جریمه‌ و شرایط تعیین شده از سوی آمریکایی‌ها گردن نهاد، حال شاهد افزایش سهام این کمپانی چینی هستیم.
تبلیغات

سهام شرکت زدتی‌ای بعد از توافق با کابینه دونالد ترامپ افزایش قیمت پیدا کرد. طبق توافق‌های بعمل آمده، شرکت می‌تواند فعالیت‌ها و مشارکت‌های خود را با تولیدکنندگان آمریکایی از سر گیرد. چنین موردی می‌تواند تا حدودی، تنش‌های میان دو غول بزرگ اقتصاد دنیا یعنی آمریکا و چین را کاهش دهد.

شرکت چینی که ساخت قطعات موبایل و مخابراتی را دردست دارد، توافقی را با وزارت بازرگانی ایالات متحده به‌امضا رسانده‌اند که طی آن، این شرکت با پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار، تحریم‌های آمریکا را از دوش خود برمی‌دارد. قبلا این شرکت به‌دلیل معاملات غیرقانونی با کره شمالی و ایران هدف تحریم‌های کابینه ترامپ قرار گرفته بود. طبق گفته منبعی معتبر، جریمه ۴۰۰ میلیون دلاری باید در عرض یک روز پرداخت می‌شود.

ZTE ماه گذشته برای تحقق خواسته‌های کاخ سفید، تغییرات زیادی در هیأت مدیره خود اعمال کرد و حتی رئیس جدیدی برای شرکت خود منصوب کرد. مدیریت جدید شرکت، چالش‌های جدیدی پیش روی خود دارد که می‌توان از این میان به برگرداندن اعتماد سایر شرکت‌های تلفن و مشتری‌ها به‌سوی زدتی‌ای اشاره کرد. اما طبق گفته‌ها، شرکت چینی درمجموع حداقل ۳ میلیارد دلار به‌دلیل همین تحریم‌ها ضرر کرده است. طبق تحریم‌ها، تهیه‌کنندگان آمریکایی تراشه‌ها، حق نداشتند مواد اولیه لازم برای فعالیت را در اختیار شرکت چینی قرار دهند.

سهام زدتی‌ای درحال حاضر در هنگ‌کنگ افزایشی ۲۴ درصدی داشته است. همچنین سهام شرکت در فهرست شن‌ژن، رشدی ۱۰ درصدی داشته است. قیمت سهام برخی از تهیه‌کنندگان شرکت، مثل Zhong Fu Tong در بورس‌های چین هم افزایش یافته است.

دو تن از تحلیل‌گران جفریز به‌نام‌های ادیسون لی و تیموتی چائو گفتند:

به‌نظر ما، با پایان یافتن تحریم‌ها، قیمت کنونی سهام زدتی‌ای هم تغییر خواهد کرد. با فرض اینکه شرکت هفته آینده بتواند دوباره سر کارش برگردد، بازار هم روی جنبه‌های درآمد آن متمرکز خواهد شد.

نمایندگان شرکت زدتی‌ای روز دوشنبه طی ملاقاتی با مقامات وزارت بازرگانی آمریکا به‌دنبال راهی برای پیشبرد اهداف خود بودند.

وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد:

زمانی که شیوه نظارتی اعمال شود و ۴۰۰ میلیون دلار جریمه پرداخت شود، همه موارد به روال سابق برمی‌گردد. جریمه زدتی‌ای سنگین‌ترین جریمه‌ای بود که وزارت بازرگانی برای این دست موارد به‌کار برده بود. چنین اقداماتی، خطاکاران آینده را نیز مشخص خواهد کرد و این اطمینان را به‌وجود خواهد آورد که وزارت بازرگانی می‌تواند از آمریکا در برابر خطرات محافظت کند.

کابینه ترامپ در آوریل، تحریمی ۷ ساله برای صادرات به زدتی‌ای تنظیم کرد. دلیل تحریم، دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کره شمالی توسط این شرکت بود. تحریم برای شرکت آنقدر سنگین بود که ZTE اعلام کرد در حال بستن شرکت است.

ترامپ در ماه می نظرش را تغییر داد و گفت که به‌دلیل روابط خوبی که با رئیس‌جمهور چین، شی جین پینگ، دارد، درمورد جریمه و تحریم تجدیدنظر می‌کند. کابینه ترامپ در اواخر ماه می، جریمه‌ای ۱.۳ میلیارد دلاری برای ZTE درنظر گرفت و خواستار تغییر هیأت مدیره و همچنین اعمال تضمین‌های امنیتی برای آمریکا شد تا از تحریم‌ شرکت چینی دست بردارد.

البته اینکه جنگ تجاری بین آمریکا و چین چگونه پیش خواهد رفت، هنوز سوالاتی مطرح است. گروهی از قانون‌گذاران دوحزبی آمریکا، هنوز نگران خطراتی احتمالی زدتی‌ای برای امنیت ملی آمریکا هستند و معتقدند که آمریکا باید جریمه‌ی سنگین‌تری برای آنها در نظر بگیرد. چهارشنبه روز آغاز مذاکرات برای قانون‌گذاری درخصوص زدتی‌ای بود تا روند ازسرگیری فعالیت‌های شرکت بررسی شود.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات