رویترز: رشد فروش آیفون در سه ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۵ تنها یک درصد بوده است

سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳
مطالعه 4 دقیقه
تا ساعاتی دیگر اپل گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۵ میلادی را منتشر خواهد کرد. برآوردهای انجام شده نشان از این دارد که رشد فروش آیفون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تنها یک درصد خواهد بود که ضعیف‌ترین رشد فروش آیفون‌های اپل در تاریخ عرضه‌ی این محصول به بازار است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

امشب اپل گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۵ را منتشر خواهد کرد. این گزارش احتمالا آمارهایی را در مورد میزان فروش ساعت‌های هوشمند این کمپانی به همراه خواهد داشت، اما اهمیت اصلی گزارش مالی اپل برای فصل چهام سال ۲۰۱۵ مربوط به میزان فروش آیفون‌های این کمپانی است. برآوردهای انجام شده نشان از این دارد که رشد فروش آیفون در فصل منتهی به سال نوی میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تنها یک درصد خواهد بود. این میزان از رشد کمترین رشد فروش آیفون در تاریخ عرضه‌ی این محصول به بازار خواهد بود.

نسل جدید گوشی‌های هوشمند اپل که آیفون ۶ اس و آیفون ۶ اس پلاس نام دارند، در اولین آخر هفته‌ی پس از عرضه‌ موفق شدند تا رکورد فروش را بشکنند، اما به نظر می‌رسد تقاضا برای این گوشی‌های هوشمند رفته رفته کاهش یافته است. همانطور که در هفته‌های اخیر نیز در زومیت خوانده‌اید، بسیاری از تحلیل‌گران و کارشناسان با تکیه بر اخبار منابع نزدیک به چرخه‌ی تولید که گویای کاهش سفارش تولید آیفون‌های جدید است، از کاهش تقاضا برای آیفون‌های اپل و احتمال گزارش کاهش فروش خبر داده‌اند. به نظر می‌رسد این کاهش فروش اولین فصل پس از عرضه‌ی آیفون ۶ اس و آیفون ۶ اس پلاس را تحت تاثیر قرار داده و شاهد افزایش یک درصدی فروش این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن خواهیم بود.

اپل سال گذشته پس از عرضه‌ی آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس موفق شد تا نظر بسیاری از کاربران و طرفداران گوشی‌های هوشمند با سایز نمایشگر بزرک را مخصوصا در بازار‌های آسیایی و بالاخص چین به سوی خود جلب کند. فروش بالای این گوشی در چین باعث شد تا بخش اعظمی از سود خالص ۱۸ میلیارد دلاری اپل در سه ماهه‌ی منتهی به سال ۲۰۱۵ میلادی، از فروش آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس به دست‌ آید.

دانیل آیوس، تحلیی‌گر موسسه‌ی FBR Capital Markets در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

اپل قربانی سیاست‌های خود شده، چراکه عرضه‌ی آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس در سال گذشته‌ی میلادی بسیاری از علاقمندان به خرید این گوشی هوشمند را به سوی خود جلب کرده و با توجه به عدم تغییر آنچنانی در آیفون ۶ اس و ۶ اس پلاس بسیاری از کاربران یا در انتظار آیفون ۷ هستند یا به سراغ خرید آیفون ۶ با قیمت ارزان‌تر می‌روند.

چین نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازار‌های اپل در کاهش رشد فروش آیفون نیز بی تاثیر نیست، چراکه رکود در اقتصاد این کمپانی باعث شده تا شهروندان چینی نیز در خرید‌های خود تجدید نظر کنند.

تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که اپل در جریان سه ماهه‌ی چهارم سال جاری میلادی بیش از ۷۵.۵ میلیون دستگاه گوشی هوشمند به فروش رسانده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن نشان از افزایش ۱.۳ درصدی دارد. رشد فروش آیفون در سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۵ میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۴ تفاوت چشم‌گیری دارد. اپل پاییز سال ۲۰۱۴ میلادی را با رشد ۴۶ درصدی فروش پست سر گذاشته است. پیش از این کمترین رشد فروش آیفون اپل مربوط به سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۳ میلادی بود که با ۶.۸ درصد ثبت شده است.

با توجه به کاهش رشد فروش این گوشی هوشمند در پاییز سال ۲۰۱۵، انتظار می‌رود در سه ماهه‌ی اول سال جاری میلادی شاهد اولین گزارش مالی اپل مبنی بر کاهش فروش آیفون‌های این کمپانی پس از عرضه‌ی آیفون در سال ۲۰۰۷ باشیم.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط FactSet انتظار می‌رود اپل در سه ماهه‌ی جاری بیش از ۵۴.۶ میلیون دستگاه آیفون به فروش برساند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از کاهش ۶.۶ میلیون دستگاهی دارد. اپل فصل اول سال ۲۰۱۵ میلادی با رشدی ۴۰ درصدی در فروش بیش از ۶۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند به فروش رسانده بود.

برخی از گمانه‌ها حکایت از این دارند که اپل برای بازگشت به رشد فروش باید در انتظار عرضه‌ی آیفون ۷ به بازار باشد، از این‌رو این کمپانی باید تا اواخر سال جاری میلادی به انتظار رشد فروش باشد.

سهام اپل از ابتدای ماه اکتبر به میزان ۱۰ درصد کاهش یافته و ارزش آن به ۹۹ دلار رسیده است. انتظار می‌رود آیفون ۷ با قابلیت‌هایی نظیر ضد آب بودن و حذف جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری روانه‌ی بازار شود. به نظر می‌رسد روزهای خوش اپل با تکیه بر آیفون رو به پایان است و این کمپانی باید در پی تولید محصولات خلاقانه‌ی دیگری باشد. هرچند این کمپانی اپل واچ را روانه‌ی بازار کرده، اما کارشناسان این محصول را ناجی اپل نشناخته و احتمال بازگشت به روزهای خوب را با استفاده از خودروهای هوشمند پیش‌بینی می‌کنند.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات