قمقمه‌ای با قابلیت تبدیل هوا به آب آشامیدنی!

سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴
مطالعه 2 دقیقه
تمام شدن ذخیره‌ی آب دوچرخه‌سوارها در مسیرهای دورافتاده، خطری است که همیشه آن‌ها را تهدید می‌کند و حال طراحان صنعتی اتریشی این مشکل را حل کرده‌اند، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اهمیت نوشیدن آب در هنگام ورزش‌های استقامتی مثل دوچرخه‌سواری که لازمه‌ی آن‌ها طی کردن مسافت‌های طولانی است، بر کسی پوشیده نیست و راهکارهای متنوعی برای رفع این نیاز وجود دارد. امروزه انواع مختلف ظروف حمل آب و قمقمه برای دوچرخه طراحی شده است و همیشه می‌توان با خرید یک بطری آب یا بازگشتن به خانه، دوباره آن‌ها را پر کرد. ولی بااین‌وجود تمام شدن ذخیره‌ی آب دوچرخه‌سوارها در مسیرهای دورافتاده، خطری است که همیشه آن‌ها را تهدید می‌کند و حال طراحان صنعتی اتریشی این مشکل را حل کرده‌اند.

اخیرا شرکت اتریشی Retezar، نوعی قمقمه‌ی مخصوص دوچرخه‌سواری ساخته است که ظاهرا می‌تواند هوا را به آب تبدیل کند. این قمقمه با جذب رطوبت محیط اطراف و گذراندن آن از بین تعدادی دندانه‌ی هیدروفوبیک (آب‌گریز)، تدریجا بخار هوا را به قطره‌های آب تبدیل کرده و با جمع‌آوری آن در یک بطری، آب موردنیاز دوچرخه‌سوار را تأمین می‌کند.

این قمقمه که فونتوس (Fontus) نامیده شده است و در هر ساعت حدود نیم لیتر آب ذخیره می‌کند، در کنار مزیت غیرقابل‌تردید، معایبی هم دارد؛ ازجمله سرعت کم در جمع‌آوری آب و وابسته بودن به مقدار رطوبت محیط. فونتوس در دمای بین ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد و رطوبت ۸۰ تا ۹۰ درصد، بالاترین راندمان خود را دارد.

در حال حاضر فقط نمونه‌ی آزمایشی فونتوس ساخته شده و برای تولید انبوه و روانه شدن آن به بازار به اصلاحات زیادی نیاز است. به‌عنوان‌مثال نمونه‌ی آزمایشی توانایی فیلتر کردن گردوغبار و حشرات را دارد ولی نمی‌تواند از جذب آلودگی‌هایی قابل‌حل در آب جلوگیری کند. البته Retezar امیدوار است که استفاده از فیلتر کربنی راهی برای حل این مشکل باشد. سازندگان فونتوس تصمیم دارند تا با برپایی یک فراخوان حمایت مالی و جذب سرمایه‌گذاری عمومی در آینده نزدیک، این قمقمه را به یک محصول تجاری و قابل‌ارائه در بازار تبدیل کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات