ساخت شبیه‌ساز الکتریکی نوک انگشت، برای لمس اجسامی که پیش شما نیستند

دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۳
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان در حال کار روی فناوری جدیدی برای انتقال بو از طریق اینترنت هستند.
تبلیغات

هر چه را که در ذهن خود داشته باشیم، می‌توانیم به کمک تکنولوژی و چند انسان خبره به واقعیت تبدیل کنیم. هنوز از یاد نبرده‌ام خبری را که اعلام می‌کرد، دانشمندان در حال کار روی فناوری جدیدی برای انتقال بو از طریق اینترنت هستند. ابداعی که می‌توانست بسیار کاربردی باشد. مثلا وب سایت شما بوی خاصی داشته باشد و یا هنگام خرید آنلاین یک ادکلن بتوانید بوی آن را تست کنید. عاقبت آن پژوهش برای من روشن نشد ولی خوشبختانه دیگران همچنان ایده‌هایی در سر دارند و دانشمندان این بار به سراغ حس لامسه رفته‌اند. در ادامه مطلب با زومیت همراه باشید.

تصور کنید که علاوه بر مشاهده اجسام در صفحه مانیتور، به کمک یک پوست مصنوعی که روی انگشت خود داشتید، قادر به لمس آنها نیز می شدید.

تحقیقی که هم اکنون توسط دانشمندان دانشگاه ایلینویز در حال انجام است، می‌تواند این ایده را عملی کند.

بر اساس گزارش Wired جان راجرز و همکارانش در حال توسعه و ساخت دستگاهی به نام «شبیه‌ساز الکترولامسه» یا «Electrotactile Simulator» هستند که می‌تواند سیگنال‌های الکتریکی را به حس لامسه تبدیل کند.

برای این کار راجرز و تیمش یک مدار انعطاف‌پذیر را بر روی سطح داخلی یک لوله پلاستیکی شبیه انگشت کشیدند. به این ترتیب با فرو کردن انگشت درون این لوله، مدار با قسمت خارجی پوستِ انگشت تماس پیدا می‌کند. حال محرک آماده است تا به کمک یک رایانه و یک سنسور خارجی، انگشت دست شما را فریب داده و حس لامسه تحریک شود.

راجرز و گروهش تنها افراد فعال در زمینه توسعه و تولید دستگاه‌های لمس الکتریکی که بعضی از آنها برای کمک به بینایی ساخته شده‌اند،  نیستند. اما آنها اولین گروهی هستند که دستگاهی اینچنینی را با یک شبه پوست ادغام کرده‌اند.

دانشمندان گروه با برقراری جریان الکتریکی در فرکانس‌های مختلف، از طریق این تحریک کننده موفق به تحریک حس لامسه افراد مورد آزمایش شدند.

در صورتی که فناوری راجرز و گروهش بهبود یابد، از لحاظ تئوری قادر به ساخت دستکش‌هایی خواهیم بود که توانایی‌های بالقوه جالبی: نظیر دستکش‌هایی برای جراحی از راه دور یا اطلاع‌رسانی به نابینایان در هنگام خطر یا برای بازی‌های ویدئویی دارند.

نظر شما درباره این فناوری چیست؟ آیا قابلیت‌های دیگری برای آن سراغ دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات