ابر باتری ایلان ماسک در استرالیا، رکورد دیگری را شکست

جمعه ۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ابرباتری شرکت تسلا در جنوب استرالیا بالاخره محک خورد و توانایی خود را به رخ همگان کشید.
تبلیغات

باتری عظیم ایلان ماسک که در ماه گذشته و در جنوب استرالیا آغاز به کار کرده بود، به تیتر اصلی بسیاری از نشریات جهانی تبدیل شد. حال بعد از گذشت چند هفته از آغاز فعالیت، این باتری در حال ثبت یک رکورد جهانی دیگر است. رکورد مدت زمانی که طول می‌کشد بعد از قطع شدن برق فعال شود.

باتری لیتیوم-یونی تسلا، ۱۰۰ مگاوات ظرفیت دارد و سه برابر حجیم‌تر از نمونه‌ی بعدی خود در لیست بزرگ‌ترین باتری‌های جهان است. این باتری در کنار مزرعه‌ی بادی هورنزدیل و ۱۲۰ مایلی شمال آدلاید قرار دارد و توسط شرکت فرانسوی انرژی‌های تجدیدپذیر نئوئن راه‌اندازی شده است. باتری تولید شده توسط تسلا انرژی اضافی که توسط توربین‌های بادی درست می‌شود را ذخیره می‌کند تا در مواقعی که برق منطقه قطع می‌شود مورد استفاده قرار بگیرد.

طبق گزارش Business Times هفته‌ی گذشته بالاخره زمان عرض اندام این باتری رسید و تنها ۱۴۰ میلی‌ثانیه پس از قطع برق در ایالت همسایه، ویکتوریا، که معمولا منجر به قطعی برق برای مدت طولانی می‌شود، باتری مذکور وارد عمل شد و برق‌رسانی مناطق مورد نظر را برعهده گرفت. وزیر انرژی جنوب استرالیا، تام کوتسانتونیس در گفتگو با رادیو 5AA گفت:

این یک رکورد است و اپراتورها از این که باتری چقدر سریع و موثر توانست انرژی خود را عرضه کند، شوکه شده‌اند.

وی در ادامه گفت پاسخ سریع باتری فراتر از انتظارات عمل کرد و بسیار بهتر از منابع برق پشتیبانی دیگر بود؛ به صورتی که این آمار برای یکی از ایستگاه‌‌های برق دیگر حدود نیم ساعت تا یک ساعت طول می‌کشد تا بتواند انرژی مورد نیاز را به شبکه منتقل و آن را همگام کند.

ماسک که در جلب توجه تبحر خاصی دارد، توییتی  با این مضمون فرستاد که اگر تسلا موفق نشود طی مهلت ۱۰۰ روزه باتری را بسازد، خود او کل هزینه‌ی ۵۰ میلیون دلاری را تقبل خواهد کرد

ماسک پس از آگاه شدن از چالش موجود دولت محلی برای تامین توان پشتیبان پس از طوفان مهیب سپتامبر ۲۰۱۶، وارد پروژه‌ی ساخت باتری برای جنوب استرالیا شد. طوفان سال گذشته به عنوان پدیده‌ی نادر آب و هوایی که هر ۵۰ سال یک بار رخ می‌دهد، شناخته شد و به صورت موقت برق ۱.۷ میلیون نفر را قطع کرد. ماسک که در جلب توجه تبحر خاصی دارد، توییتی کرد با این عنوان که اگر تسلا موفق نشود طی مهلت ۱۰۰ روزه باتری را بسازد، خود او کل هزینه‌ی ۵۰ میلیون دلاری را تقبل خواهد کرد. تسلا حدود یک هفته مانده به پایان مهلت، پروژه را تکمیل کرد. در حالی که تسلا بیشتر به‌خاطر ساخت خودروهای برقی خود شناخته می‌شود، نه به‌خاطر باتری‌های عظیم پشتیبان، نیاز دولت استرالیا به چنین منبع برقی باعث شد که شرکت ایلان ماسلک وارد از بازار وسایل نقلیه پا را فراتر بگذارد و بازار انرژی‌های خانگی و تجاری را کاوش کند. آن‌ها در حال ساخت باتری‌هایی در کارخانه‌ی گیگافکتوری در نوادا هستند که بزرگ‌ترین مقر جهان در نوع خود است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات