باراک اوباما: باید جلوی سواستفاده گروه‌های تروریستی از فناوری‌های نوین را گرفت

دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
مطالعه 2 دقیقه
آخرین بحران در منطقه‌ی خاورمیانه که گریبان بسیاری از کشورها در این ناحیه را گرفته، مربوط به گروه تکفیری داعش است که بسیاری از ملل کمر همت به نابودی آن بسته‌اند. استفاده از فناوری‌های روز نظیر اینترنت برای افزایش دامنه‌ی عملیات و قلمرو این گروه باعث شده تا باراک اوباما نیز از به کار بستن تدابیری در این راستا سخن بگوید. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

همانطور که می‌دانید پس از حملات گروه تکفیری داعش به پاریس و تهدید کشورهای اروپایی برای کشیدن جبهه‌ی جنگ به کشورهای اروپایی، بسیاری از کشور‌ها در پی آن هستند تا مبارزه علیه این گروه را شدید‌تر از پیش به جلو ببرند. هرچند بسیاری از گمانه‌ها حکایت از این دارد که داعش برگرفته از حمایت و پشتیبانی کشورهای غربی است، اما حملات به کشورهای اروپایی بسیاری از مقامات این کشورها را به واکنش واداشته است.

باراک اوباما نیز در این خصوص به ایراد سخنانی پرداخته و به این موضوع اشاره کرده که باید این گروه تروریستی را از بین برد. داعش یا همان دولت اسلامی عراق و شام با استفاده از درگیری‌های داخلی ایجاد شده در سوریه و ضعف‌های امنیتی موجود در عراق پا به عرصه‌ی وجود نهاده است. این گروه تکفیری با استفاده از فناوری‌های نوینی نظیر شبکه‌های اجتماعی اقدام به جذب نیروهای جدید و برنامه‌ریزی برای حملاتی می‌کند که از جمله‌ی آن می‌توان به بمب‌گذاری طی مسابقات دوی بوستون و همچنین حملات پاریس اشاره کرد. این گروه با استفاده از قابلیت ارتباطی اینترنت اقدام به عضوگیری از کشور‌های اروپایی نیز می‌کند که این افراد از طریق کشورهایی نظیر ترکیه به این گروه می‌پیوندند.

باراک اوباما به این موضوع اشاره کرده که با به کار بستن تدابیر امنیتی، دیگر نمی‌توان شاهد حملاتی نظیر ۱۱ سپتامبر بود، اما همچنان راه برای ایجاد رعب وحشت از طریق حملاتی که به آن‌ها اشاره کردیم وجود دارد. پس از آنکه حملات پاریس اتفاق افتاد، گمانه‌هایی در خصوص استفاده از شبکه‌ی ارتباطی پلی استیشن ۴ به منظور ارتباط تروریست‌ها مطرح شده بود. داعش با استفاده از فناوری‌های نوین اقدام به انتشار عقاید و جذب جوانان در کشورهای اروپایی می‌کند که اغلب این افراد جوانان برخواسته از طبقه‌ی اجتماعی پایین در کشور‌های اروپای غربی هستند.

اباما در سخنان خود به این موضوع اشاره کرده که رهبران قانون‌گذار و کمپانی‌های فعال در عرصه‌ی فناوری‌های نوین را مجاب خواهد کرد تا راه را برای استفاده‌ی تروریست‌ها از اینترنت و فناوری‌های این چنین سخت‌تر کرده یا کلا از دسترس خارج کنند. وی همچنین به این موضوع اشاره کرده که باید قوانین به منظور ممانعت از فروش اسلحه‌های نیمه خودکار به افرادی که اقدامات مشکوکی انجام می‌دهند، سخت‌گیرانه‌تر شود.

نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا کمپانی‌های بزرگ قادر خواهند بود تا جلوی سواستفاده‌ی گروه‌های تروریستی نظیر داعش را از فناوری‌های نوین بگیرند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات