محققان موفق به پرورش تارهای صوتی در محیط آزمایشگاهی شدند

شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
مطالعه 2 دقیقه
محققان موفق به رشد دادن سلول‌ تارهای صوتی در آزمایشگاه شده‌اند. این سلول‌ها زمانی که در حنجره‌ی یک جاندار قرار گرفتند توانستند صدا نیز تولید کنند. کشف جدید بسیار امیدوار کننده است و در آینده این امکان را بوجود خواهد آورد تا افرادی که به هر دلیل صدای خود را از دست داده‌اند آن را دوباره بدست آورند.
تبلیغات

محققان موفق به کشف روشی شدند که بوسیله‌ی آن می‌توان سلول‌های تارهای صوتی را پرورش داد. با استفاده از این روش می‌توان بیمارانی که مشکلات غیرقابل درمان در حنجره‌ی خود دارند را برای بازیابی صدا امیدوار کرد. ناتان ویلهم، متخصص حنجره در این خصوص می‌گوید:

این فناوری برای عملی شدن نیاز به زمان بسیاری دارد چرا که باید از انجام‌پذیر بودن آن روی انسان‌ها اطمینان حاصل کرد.

ولهم می‌افزاید:

فناوری که ما روی آن کار می‌کنیم در واقع برای مواردی است که از راه‌های موجود نتوان مشکلات در حنجره را رفع کرد. در این حالت ما تمامی سلول‌ها را با سلول‌های ساخت خودمان جایگزین می‌کنیم.

این گروه اقدام به پرورش سلول‌ها در محیط آزمایشگاهی کرده و طی دو هفته متوجه رشد سلول‌هایی مشابه با تارهای صوتی شدند. گرانروی و الاستیسته‌ی سلول‌های پرورش داده شده کاملا مشابه با سلول تارهای صوتی طبیعی بود.

برای اطمینان از این که تارهای پرورش داده شده توانایی ایجاد صوت دارند، محققان این سلول‌ها را به حنجره‌ی سگ پیوند زدند. حنجره‌ی سگ تشابه زیادی از لحاظ آناتومی به حنجره‌ی انسان‌ها دارد. سپس محققان از درون این حنجره جریان هوایی گذراندند تا ایجاد صدا توسط آن را تست کنند.

با عبور جریان هوا، تارها شروع به ارتعاش و تولید صوت کردند. صدای ایجاد شده شباهت زیادی به اصوات تولیدی توسط انسان‌ها داشت.

سپس با پیوند زدن این تارها به حنجره‌ی موش زنده که حنجره‌ی آن نیز شباهت زیادی به انسان‌ها دارد، درصدد آزمایش این موضوع بودند که آیا تارهای پرورش داده شده، توسط حیوانات زنده پس زده می‌شوند یا خیر. این آزمایش نیز موفقیت‌آمیز بود و موش‌ها توانستند زنده بمانند و به حیات طبیعی خود ادامه دهند.

اما مشکل کوچکی در تارهای مهندسی شده وجود داشت. این تارها بسیار نابالغ بودند. با این حال محققان معتقد هستند که این موضوع مشکل‌ساز نخواهد بود چرا که تارهای صوتی انسان‌ها نیز برای رسیدن به بلوغ حدود ۱۳ سال زمان نیاز دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات