اگر نام آیفون ۵ اصلا «آیفون» نباشد...؟!

سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۶
مطالعه 3 دقیقه
همه فکر می‌کنند نام تجاری آیفون اپل قرار است تا ابد تغییر نکند. اما شاید زمان آن فرا رسیده باشد که خط بطلانی بر این ایده که تلفن‌های هوشمند در اصل تلفن هستند، کشیده شود. شاید باید نام گوشی هوشمند بعدی اپل چیزی مثل iCom یا i5 باشد!
تبلیغات

همه می‌گویند که اپل همیشه معادلات بازار را بر هم می‌ریزد. حداقل این چیزی است که از افسانه‌های اخیر این کمپانی می‌توان فهمید. اما کاپرتینو وارد می‌شود، چیزی را می‌سازد که کمی متفاوت است، ظاهرش کمی فرق می‌کند و کارایی آن نیز کمی نسبت به نسخه قبلی بهتر شده است و صرفاً به شکل عجیبی برای هر انسانی قابل فهم است.

برای بسیاری از انسان‌ها آیپد وسیله‌ای بود که نمونه‌اش را ندیده بودند و حتی تصوری هم از آن نداشتند. آیپد به سرعت بازار را در دست گرفت و در واقع خود تبدیل به یک بازار شد: بازار آیپد.

از سوی دیگر، گوشی‌های هوشمند در حال تبدیل شدن به وسیله‌ای همیشه دردسترس هستند. مشکل کلمه «تلفن هوشمند» آن است که بخشی از آن اندکی قدیمی (و حتی خارج از رده) شده است. مطمئناً این بخش «هوشمند» نیست. بخش «تلفن» است.

وقتی دستگاهی را «تلفن هوشمند» بنامید، به مردم می‌گویید که کارکرد اصلی این دستگاه هنوز یک گوشی است (ماشینی که قسمت بالای آن را روی گوشتان قرار می‌دهید و بخش پایین آن را مقابل دهانتان قرار می‌دهید، احتمالاً درست همان‌طور که الکساندر گراهام بل این کار را می‌کرد!).

اما برای بسیاری از کاربران، بخش تلفن کم‌اهمیت‌ترین بخش گوشی‌هوشمند است. آیفون آن‌ها برای ایمیل زدن، پیامک زدن، توئیت کردن، اجرای اپ‌ها و کار با فیسبوک به کار می‌رود.

با وجود آن که نام تجاری «آیفون» بسیار موفق بوده و هست، اما شاید حالا زمان آن فرا رسیده باشد که اپل بخش تلفن را کنار بگذارد و کاری کند که کاربران احساس کاملاً جدیدتری نسبت به این وسیله داشته باشند.

با وجود این همه شایعات منتشر شده حول مشخصات آیفون ۵، چه تعداد از آن‌ها پیشرفتی در بخش تلفن این دستگاه را نشان می‌دهند؟

نمایشگر بزرگتر خواهد بود، لنز دوربین احتمالاً بزرگتر خواهد شد، ممکن است راه‌های آسان‌تری برای پرداخت‌های بانکی و پشتیبانی از شبکه‌های با سرعت بالتر نیز اضافه گردد و البته کانکتور داک کوچکتر را نباید از قلم بیاندازیم.

ممکن است تغییراتی در نقشه‌ها به وجود بیاید. ممکن است رنگ خاکستری براقی در پشت آن ببینیم. باید طبق انتظارات سیری (Siri) جدید و بسیار خارق‌العاده‌تری را شاهد باشیم.

اما بخش تلفن؟ آیا ممکن است کیفیت شنیداری تماس‌ها به‌طور ناگهانی معادل با کیفیت تصویر نمایشگر رتینا شود؟ احتمالاً نه. بلکه بخش تلفن احتمالاً هنوز هم همان داستان قدیمی ناخوشایند «گوشی را به گوشت بچسبان و امیدوار باش سیگنال بگیری!» خواهد بود.

شاید بهتر باشد به جای آن که به آن آیفون ۵ بگوییم، بیاییم و اعلام کنیم که همه این گجت‌های کوچک که بیشتر با انگشت با آن‌ها کار می‌کنیم، دیگر تلفن نیستند!

می‌دانم که به احتمال قریب به یقین نام دستگاه بعدی اپل آیفون ۵ خواهد بود. اما جالب‌تر نخواهد بود اگر اپل ناگهان دستگاه جدیدی را معرفی کند که مردم واقعا انتظارش را نداشته باشند و این دستگاه اولین iCom یا حتی خیلی ساده‌تر i5 باشد؟!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات