دسترسی محدود IBM به چینی‌ها برای بررسی کدهای منبع سرویس‌های این کمپانی

یک‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
دولتمردان چین اخیرا از کمپانی‌های فعال در عرصه‌ی فناوری که در این کشور فعالیت می‌کنند، خواسته‌اند تا کدهای مربوط به برنامه‌های خود را اختیار متخصصان چینی قرار دهند. این خواسته برای اطمینان از عدم وجود حفره‌های جاسوسی برای دولت آمریکا است. در این راستا به نظر می‌رسد ‌IBM چنین امکانی را در اختیار چینی‌ها قرار داده است.
تبلیغات

براساس گزارش‌های منتشر شده، کمپانی آی بی ام، دسترسی به کدهای برنامه‌ها و سرویس‌های ارائه شده در کشور چین را در اختیار دولتمردان این کشور قرار داده است. چینی‌ها اخیرا از کمپانی‌های فعال در عرصه‌ی فناوری در این کشور خواسته‌اند تا به کد سرویس‌ها و محصولات ارائه شده در چین دسترسی داشته باشند. چینی‌ها در پی آنند تا از عدم وجود Backdoor یا حفره‌هایی که اسباب جاسوسی آمریکایی‌ها را فراهم می‌کند، مطمئن شوند. معمولا کد‌های منبع مربوط به انواع برنامه‌ها و سرویس‌ها یکی از خطوط قرمزی است که اغلب کمپانی‌ها آن‌ها در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند. اما پتانسیل بالای بازار چین، آنچنان اهمیت دارد که کمپانی‌های بزرگی نظیر ‌آی بی ام به چنین خواسته‌هایی تن می دهند.

البته شاید از خود بپرسید که چرا تنها آی بی ام این کار را انجام داده و سایر کمپانی‌های فعال در چین از چنین کاری سرباز می‌زنند؟ اطلاعات ارائه شده حکایت از این دارد که IBM برای گسترش کسب و کار خود در چین به حمایت دولت چین نیاز دارد و بهترین راهی که این کمپانی می‌تواند نظر دولت را به خود جلب کرده و آن را با خود همراه سازد، صدور اجازه‌ی دسترسی به کدهای منبع سرویس‌ها و برنامه‌هایی است که این کمپانی توسعه داده است. البته سخنگوی IBM با رد اینکه این کمپانی اولین کمپانی است که اجازه‌ی دسترسی به کدهای منبع داده، نام مایکروسافت را نیز به عنوان یکی دیگر از کمپانی‌ها اعلام کرده که چینی‌ها کدهای برنامه‌های توسعه یافته توسط آن را مورد بررسی قرار داده‌اند. پیش از این شایعاتی مطرح شده بود که حکایت از صدور چنین اجازه‌ای از سوی اپل برای بازبینی کدهایش داشت.

باید به این نکته اشاره کرد که IBM این کدهای را تحت شرایط ویژه‌ای در اختیار چینی‌ها قرار داده است. بنابر اطلاعات ارائه شده، کدهای مورد نظر در یک رایانه‌ی که اتصالی به اینترنت یا سایر شبکه‌ها ندارد در یک اتاق مخصوص، در اختیار متخصصان چینی قرار گرفته است. متخصصان تنها قادرند کدهای در دسترس را برای مدت محدودی تست کرده و مورد آزمایش قرار دهند. به نظر می‌رسد IBM به جز چین، این برنامه را در شمار دیگری از کشورها نیز پیاده کرده که البته اطلاعاتی در مورد کشورهایی که این سیاست در آن‌ها پیاده شده در دست نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات