گزیده سخنان تیم‌کوک در کنفرانس D10: استیو جابز تنها در پنج دقیقه مرا برای کار در اپل مجاب کرد

جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۱
مطالعه 6 دقیقه
تیم کوک، در کنفرانس D10 کاملا استوار ظاهر شد و به خوبی نشان داد که لیاقت مدیر عامل اپل بودن را دارد. در این مقاله قصد داریم گزیده‌ای از سخنان تیم کوک در مصاحبه‌اش را بازگو کنیم تا بتوانیم بیشتر با او و شخصیت و توانایی‌هایش آشنا شویم. سخنان تیم‌کوک می‌تواند برای مدیرعاملان تازه‌کار مانند کلاس درسی پیشرفته باشد. تیم کوک رفتار و تفکرات استیو جابز را ستایش می‌کند ولی تصور نمی‌کند هیچ‌گاه جای او را بگیرد.
تبلیغات

سخنان چند روز پیش تیم کوک در کنفرانس D10 همچون "کلاس آموزش سطح بالا برای مدیر عاملان تازه کار" بود. در یک مصاحبه گرم، صمیمی، بامزه، هوشمندانه و به شدت کنترل شده با والت موسبرگ و کارا سوئیشر از AllThingD در دهمین کنفرانس سالانه D، مدیر عامل اپل که هنوز برای بسیاری از افراد، چهره جدیدی محسوب می‌شود، خیلی هوشمندانه سوالات بسیاری را به خوبی پاسخ داد. او از رابطه اپل با فیس‌بوک تا ورود آرام و آهسته اپل به صنعت تلویزیون و دعواهای عجیب و غریب اپل با سایر کمپانی‌ها سخن گفت. این عملکرد او حتما مایه افتخار دوست و استادش استیو جابز فقید می‌شود.

مقاله‌های مرتبط:

    در طول مصاحبه، کوک هیچ گاه خونسردی و شوخ طبعی خود را از دست نداد.

    وی تصویر واضحی از خودش به عنوان مدیر عامل اپل ارائه کرد و سرسپردگی خود به این کمپانی را نشان داد و اعلام کرد که راه و روش جابز را بدون آن که بنیان‌گذار افسانه‌ای شرکت باشد، ادامه خواهد داد. در بخشی از مصاحبه گفت: «استیو یک نابغه و مردی دوراندیش بود. من هیچ گاه قصد ندارم جای او را بگیرم. استیو یک شخص ناب بود. من فکر نمی‌کنم شخص دیگری مثل او وجود داشته باشد... من هیچ‌گاه سنگینی اینکه استیو جابز باشم را احساس نکردم.»

    معتقد واقعی

    کوک که ۱۴ سال است با اپل همکاری می‌کند، به این کمپانی کاملا وفادار است و تشریح کرد که تنها پس از پنج دقیقه ملاقات با جابز در این کمپانی در اولین مصاحبه کاری در سال ۱۹۹۸ فهمید که به جابز خواهد پیوست. او گفت که مجذوب ظاهرجابز شد چراکه چهره او واقعا بی‌میل به پول بود و علاقه‌اش به حرکت به سمت مصرف‌کنندگان، مرا به خود جذب نمود.

    کوک آن چنان مجذوب شده بود که فردای روز مصاحبه از شرکت Compaq که در آن مشغول به کار بود، استعفا داد و هیچ گاه پشت سرش را هم نگاه نکرد.

    کوک به خوبی از خصلت ها و ویژگی‌های استیو جابز آگاه بود. او می‌دانست جابز از یک موضوع با شور و حرارت پشتیبانی کند و پس از گذشت یک روز با همان شور و حرارت به مخالفت با همان موضوع می‌پردازد. وی گفت:

    جابز بسیار سریع در مورد یک موضوع تغییر موضع می‌داد.

    موسبرگ گفت که از این ویژگی شخصیتی جابز یک مدرک ویدئویی دارند و کوک متقابلا پاسخ داد:

    شما مدرک دارید. من هر روز این را می‌دیدم.

    وی همچنین این باور که استیو جابز تنها تصمیم گیرنده در مورد محصولات کمپانی بود را رد کرد. کوک گفت حال که جابز از بین ما رفته «نقش افراد در تصمیم گیری‌ها همان طور است که همیشه بوده است.» وی ادامه داد اگر استیو جابز اینجا بود می‌گفت «هیچ کس نمی‌تواند همه کارها را به تنهایی انجام دهد.»

    واضح است که کوک نقش مدیر عاملی را با آغوشی کاملا باز پذیرفته است. وی از شغلش با عنوان «اکسیژن بدنش» یاد کرد و گفت که از مسئولیت‌های جدید تعامل اپل با مشتریانش لذت می‌برد. وی مشتریان اپل را «از قشرهای مختلف» توصیف کرد و از احساس افتخار بابت دریافت روزانه هزاران ایمیل از سوی مشتریان صحبت کرد.

    حق امتیاز‌ها و شکایات اپل

    پاسخ‌های کوک در کنفرانس D10 این‌طور نبود که کوک فقط سوالات ساده را بدون زحمت و به راحتی جواب دهد. وی در پاسخ به پرسش‌های سخت مربوط به موضوع حق امتیازها از چند منطق جالب جابزی استفاده کرد. وی تصدیق کرد که اپل درگیر اختلافات مربوط به حق‌امیتازهاست.

    P52973901-275x258

    زمانیکه اپل به خاطر حق امتیاز به سراغ دیگران می‌رود، درواقع به دنبال گرفتن حق محصول یا سرویسی است که خود اپل آن را ساخته است. کوک شکوه کرد که این قضیه واقعا ما را عصبانی می‌کند. اپل توسعه دهنده دیگران نیست. ما نمی‌توانیم همه کارها را انجام دهیم و کل نقاشی را تمام کنیم و در آخر اجازه دهیم کس دیگری نام خود را روی آن بنویسد.

    وقتی کارا سوئیشر تلاش کرد تا کوک را به سمتی ببرد که ابراز نظرهای منفی درباره گوگل داشته باشد، کوک درنگ کرد و گفت که قصد ندارد درباره کمپانی‌های دیگر صحبت کند. با وجود آن که این گفتگو اطلاعات دقیق کمی درباره وضعیت دعواهای حق امتیازی اپل به ما داد، اما عجیب است که همگی از این گفتگو راضی بودیم. ممکن است کوک، جابز نباشد اما به وضوح برخی از توانایی‌های ذاتی وی در متقاعد کردن دیگران را دارا می‌باشد.

    کوک بارها و بارها سوالات مربوط به محصولات آینده را با مهارت دور زد، ولی از اتفاقات خوب برای آینده خبر داد و از ادامه فعالیت در زمینه Apple TV و امکان ارائه محصولات پر سر و صدا و پرفروش گفت. او همه این‌ها را بدون آن که هیچ خبر واقعی بدهد بیان کرد و به حضار گفت:

    در آینده محصولات عالی را معرفی خواهیم کرد.

    گسترش تبلت‌ها

    کوک زمان زیادی را به صحبت درباره صعود بازار تبلت‌ها اختصاص داد. بازاری که او معتقد است در «مراحل اولیه» خود است. او به موسبرگ گفت: «ما بازار تبلت را اختراع نکردیم. تبلت‌ها وجود داشتند. ما بازار تبلت‌های مدرن را خلق کردیم».

    مقاله‌های مرتبط:

      شاید جالب‌ترین بخش صحبت‌ها آنجا بود که کوک توضیح داد که «اپل سیاست رازداری در محصولات آینده را سخت‌تر خواهد کرد.» اپل به این معروف است که خط تولید محصولات آینده‌اش را مخفی نگه می‌دارد. بنا به گزارشی این پنهان کاری، درون کمپانی آغاز شده و گسترش می‌یابد و فقط آن گروه‌هایی که مستقیما روی محصول آینده کار می‌کنند دقیقا می دانند که آن محصول چیست.

      کوک نمونه دقیقی را نام نبرد اما افزود که این کمپانی، سیاست رازداری قبل از تولید را با «تبدیل شدن به شفاف‌ترین شرکت» در سایر حوزه‌ها متعادل خواهد کرد.

      کوک گفت که اپل سخت در حال کار روی بهبود شرایط در کارخانه تولیدی فاکسکان، جایی که بسیاری از محبوب‌ترین محصولات اپل اسمبل می‌شوند، است. ولی تغییرات به سادگی امکان پذیر نیست. کوک گفت، در حالی که اپل سعی می‌کند ساعات طولانی کار برخی کارمندان فاکسکان را کاهش دهد، اما از سوی کارمندانی که تمایل دارند ساعات زیادی کار کنند، با مقاومت روبرو می‌شود. آنها می‌خواهند در ساعات اضافه کاری پول بیشتری در بیاورند‌.

      کوک یادآوری کرد:

      وقتی جابز در اکتبر سال گذشته درگذشت، آن روز یکی از غم بارترین روزهای زندگیم بود. سال گذشته کسی مرا تکان داد و گفت، وقت کار است.

      کوک اعلام کرده همه چیز را در اپل تغییر خواهد داد به جز یک چیز: و آن هم "بهترین بودن" است.

      خوب یا خیلی خوب پذیرفته نیست. این فرهنگ در اپل جا افتاده است.

      او تصریح کرد که هر چه جلوتر رویم، اپل بیشتر شبیه آن چه او می خواهد، خواهد شد:

      من موزه‌ها را دوست دارم، اما دوست ندارم در یک موزه زندگی کنم. استیو به ما یاد داد که روی گذشته تمرکز نکنیم. تمرکزمان باید روی آینده باشد.

      شما از حرف‌های تیم کوک چه نکاتی دریافت کردید؟ آیا به نظر شما او می‌تواند مانند استیو جابز، اپل را سربلند کند؟

      تبلیغات
      داغ‌ترین مطالب روز

      نظرات

      تبلیغات