Robo-fish به جای انسان به اعماق اقیانوس می‌رود و به نجات حیات زیر آب می‌پردازد

جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
روبو فیش یک ماهی رباتیک است که چون ماهیان شنا کرده و می‌تواند در اعماق آلوده‌ترین آب‌ها که دسترسی انسان به آنها تقریبا غیرممکن و یا بسیار هزینه‌بردار و خطرناک است، غوطه‌ور شده و با کمک سنسورهایش، اطلاعات جامعی را به سرعت جمع آوری و ارسال کند.
تبلیغات

برخی معتقدند که فضا، آخر دنیا و جایی کاملا غریب و متفاوت است. اما واقعیت آن است که اعماق دریای آبی دنیای غریب‌تری است. در دنیای مدرن امروزی هنوز شاهد نشت نفت و مواد سمی به دریا و آسیب رساندن به حیات زیر آب هستیم. در این مواقع غواص‌ها مجبورند به قسمت‌های خطرناک دنیا رفته و از آب نمونه برداری کنند. حال Robofish قرار است این کار هزینه بر را بهتر از انسان انجام دهد.

روبوفیش  1.5 متر طول دارد و تا 8 ساعت بدون نیاز به شارژ مانند ماهی شنا می‌کند. اما در حال حاضر هزینه تولید آن زیاد و حدود  32,000 دلار بوده و این شناگر ماهر طوری ساخته شده تا به جاهایی برود که هیچ انسانی نباید نزدیک آن شود (یعنی آب‌های آلوده). این پروژه که یک همکاری مشترک میان دانشگاه Essex and Strathclyde، انستیتو ملی تیندال و پیمانکار صنایع دفاعی Thales Safare است، قصد دارد تا زمان جمع‌آوری نمونه‌ها و تعیین میزان آلودگی آنها در روش سنتی را کاهش دهد.

robo Fish

این ربات که مجهز به سنسورهای مختلف است، دقیقا مثل یک موجود دریایی شنا می‌کنند و اگر آزمایش اخیر این ربات در سواحل گیخون اسپانیا موفقیت‌آمیز باشد، تولیدکنندگان آن می‌توانند تولید انبوه آن را آغاز کرده و کاربردهای دریایی دیگری نیز برای آنها پیدا کنند.

هنوز معلوم نیست که آیا این ماهی قادر خواهد بود آلودگی را در استخر‌خانه تان تشخیص دهد یا نه، اما در تشخیص آلودگی آب‌های آلوده و فاضلاب‌ها می‌تواند کاربردهای بسیاری داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات