نگاهی به عملکرد آیپاد جدید؛ پیشرفت چشم‌گیر آیپاد نسبت به نسل قبلی خود

شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
مطالعه 5 دقیقه
گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها پیشرفت چشم‌گیری در زمینه‌ی عملکرد نسبت به سال‌های قبل خود ندارند و می‌توان حدس‌هایی نسبت به عملکرد نسخه‌های جدید ارائه شده با توجه به نسخه‌های قدیمی آن‌ها زد. اما این مورد درباره‌ی آیپاد نسل جدید صادق نیست. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به بررسی عملکرد آیپاد جدید بپردازیم.
تبلیغات

معمولا معرفی نسخه‌های جدید با فاصله‌ی زمانی یک ساله از لحاظ عملکرد تغییر چشم‌گیری را به همراه نمی‌آورند. اما آیپاد نسل ششم، در زمینه‌ی عملکرد جهشی بزرگ از خود نشان داده است. ارتقای پردازنده از A5 به A8 توانسته این جهش بزرگ در عملکرد را ممکن کند. البته با همه‌ی این پیشرفت‌ها در ادامه خواهید دید که نمی‌توان از آیپاد جدید، انتظار عملکردی در حد آیفون ۶ داشت.

پردازنده

پردازنده‌ی A8 با فرکانس ۱.۱ گیگاهرتز عمل می‌کند که ۲۷ درصد کمتر از فرکانس ۱.۴ گیگاهرتزی A8 استفاده شده، در آیفون ۶ است. زمانی که اپل پردازنده‌ی A8 خود را معرفی کرد مدعی بود که عملکرد آن نسبت به نسل گذشته ۲۵ درصد بهتر خواهد بود. حال که فرکانس این پردازنده ۳۰۰ مگاهرتز کاهش داشته است باید انتظار عملکردی در حد و اندازه‌ی A7 از آن داشت.

charts.001
charts.002 980x720
charts.009 980x720
charts.010 980x720
charts.011 980x720

گاهی اوقات پردازنده‌ی A7 با فرکانس ۱.۳ گیگاهرتز پیروز میدان است و برخی اوقات A8 با معماری جدید خود از نسل قبل پیشی می‌گیرد. البته باید گفت که بنچمارک‌های استاندارد، در اکثر مواقع حکایت از عملکرد یکسان این دو پردازنده دارند.

ما عملکرد آیپاد جدید را با نسخه‌ی قبلی آن مقایسه کردیم که در واقع این مقایسه عادلانه نیز نبود. با توجه به نتایج بنچمارک‌ها، A8 در حدود ۵ برابر بهتر از A5 عمل کرد. نگاهی به میکرو بنچمارک‌های Geekbench در برخی شرایط کاری بهبود عملکردی حتی بیشتر از ۵ برابر را نیز نشان می‌داد.

charts.003 980x720

تست‌های cryptographic نتایج شگفت‌انگیزی را نشان می‌دهند. تست SHA1 در حدود ۱۰ برابر عملکرد بهتری را برای A8 به نمایش گذاشت. در تست AES، A8 ۵۳ برابر بهتر بود.

پردازنده‌ی گرافیکی

در این قسمت نتایج شگفت‌آورتر نیز می‌شوند؛ چرا که علاوه بر پیشرفت چشم‌گیر پردازنده‌ی گرافیکی A8 نسبت به A7، آیپاد جدید صفحه‌نمایشی کوچک‌تر با رزولوشن کمتر نیز دارد.

charts.004 980x720
charts.005 980x720
charts.006 980x720
charts.007 980x720
charts.008 980x720

A8 در زمینه‌ی گرافیک حدود ۱۰ برابر بهتر از A5 عمل می‌کند. جالب اینجا است که پردازنده‌ی گرافیکی A5 حتی نتوانست برخی از تست‌ها را به اتمام برساند.

ما از تست GFXBench برای مقایسه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی آیپاد در مقابل آیفون ۵ اس و آیفون ۶ استفاده کردیم. نتایج نشان می‌دهند که پردازنده‌ی گرافیکی موجود در آیپاد تفاوت چندانی با آیفون ۶ ندارد. البته پردازنده‌ی گرافیکی موجود در A7 حدود ۳۳ درصد عملکردی پایین‌تر نسبت به آیپاد و آیفون ۶ داشت.

نتایج رندرها در حالت روشن و استفاده‌ی کامل از رزولوشن صفحه نشان می‌دادند که آیپاد ۳۳ درصد بهتر از آیفون ۶ عمل می‌کند. در تست‌هایی که عملکرد CPU نیز در نتیجه تأثیر‌گذار بود، پردازنده‌ی سریع‌تر آیفون ۶ باعث پیشی گرفتن آن از آیپاد می‌شد؛ اما در حالت کلی اگر تنها پردازنده‌های گرافیکی در نظر گرفته شوند می‌توان آیفون ۶ و آیپاد را هم‌رده دانست. اگر نیازی به استفاده از امکانات تلفنی آیفون ندارید، آیپاد گزینه‌ای بسیار مناسب برای اجرای بازی‌های سنگین خواهد بود.

قطعاً امکانات و استفاده‌های بیشتری از آیپاد می‌توان داشت، اما جهش چشم‌گیر در عملکرد بزرگ‌ترین ویژگی آیپاد نسل ششم است.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا آیپاد با بهبود در عملکرد می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات