روبات آجر چین در طول دو روز یک خانه را می‌سازد

سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۶
مطالعه 3 دقیقه
روبات‌ها روز به روز هوشمندتر، ارزان‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌شوند و از این رو طیف چالش‌هایی که این ماشین‌ها می‌توانند با آن‌ها روبرو شوند، بیش از پیش افزایش می‌یابد. پس از انواع روبات‌ها، دانشمندان هم اکنون موفق شده‌اند روبات‌های آجرچین را طراحی کنند.
تبلیغات

مهندسان استرالیایی موفق شده‌اند که روباتی را طراحی و تولید کنند که می‌تواند در تمام مراحل ساخت یک خانه کار کند. این روبات قادر است با سرعتی 20 برابر یک آجرچین معمولی کار کند. این روبات قادر است تنها دو روز فریمورک آجری یک منزل مسکونی را ایجاد کند.

این روبات که Hadrian نام دارد، قادر است به سرعت تولید بیش از 1000 آجر در هر ساعت برسد. با استفاده از این ماشین می‌توان 150 خانه را در یک سال ساخت. با توجه به اینکه روبات‌ها نیازی به استراحت، خوردن و خوابیدن ندارند، از این‌رو سرعت آن‌ها در کنار دقت و عملکرد بالا مزیت بزرگی در مقایسه با آجرچین‌های انسانی است.

هادریان در واقع یک بازوی تلسکوپی 28 متری است که بصورت تکه تکه به هم متصل شده است. همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌کنید، این بازوی مکانیکی به یک بیل مکانیکی متصل شده که امکان جابجایی آن را از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر ممکن می‌کند. این بازوی مکانیکی اطلاعات مورد نیاز خود برای محل قرارگیری آجرها را از طریق فایل‌های سه بعدی CAD دریافت می‌کند. همچنین ماده‌ی چسبنده‌ی مورد نیاز برای روی هم قرار دادن آجرها نیز تحت فشار به محلی که آجرها از آن روی سطح مورد نظر قرار می‌گیرند، پمپاژ می‌شود.

مهندسان این بازوی هوشمند را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که در هر ثانیه 1000 بار موقعیت مکانی خود را برای جلوگیری از تغییر مکان در اثر لرزش یا نوسان چک می‌کند. فرآیند مورد استفاده در آجرچینی مکانیزه مشابه روندی است که پرینترهای سه بعدی نیز آن پیروی می‌کنند.

Hadrian Int

پس از آنکه به دلیل نبود منابع مالی وقفه‌هایی در توسعه‌ی این ماشین ایجاد شد، حال Fasbrick Robotics اعلام کرده که نسخه‌ی تجاری این ماشین را از سال آینده‌ی میلادی  روانه‌ی بازار خواهد کرد.

مایک پیواک، مدیرعامل کمپانی فیستبریک روبوتیکز در خصوص عملکرد این ماشین چنین اظهار نظر کرده است:

ماشین هادریان از زمان مورد نیاز برای ساخت یک منزل مسکونی را تقریبا 6 ماه کاهش می‌دهد. با توجه به دقت بالای این دستگاه، سایر بخش‌های منزل نظیر آشپزخانه، ستون‌های سقف و حمام و سرویس بهداشتی را می‌توان بصورت موازی با آجرچینی پیش برد.

پیواک همچنین اضافه کرده که با استفاده از این دستگاه می‌توان علاوه بر افزایش امنیت در محیط کاری، میزان مواد دور ریز را نیز کاهش داد. پیواک امیدوار است هادریان بتواند به جای گرفتن جای نیروهای انسانی، افراد بیشتری را جذب اینکار کند. وی در این خصوص گفت:

در حال حاضر تعداد افرادی که در شغل آجرچینی مشغول به کار هستند رو به کاهش است و همچنین سن این افراد نیز بسیار افزایش یافته است. امیدواریم با استفاده از این دستگاه افراد جوان علاقمند را بتوانیم به این سمت جذب کنیم.

مارک پیواک برادر مایک پیواک است. وی مهندس مکانیک است که سابقه‌ی فعالیت در صنایع هوایی را نیز دارد. وی در ده سال اخیر روی این پروژه کار کرده و در دوران خدمت خود این پروژه به وی الهام شده است.

تاکنون هفت میلیون دلار استرالیا برای این پروژه خرج شده است. کمپانی فستبریک روبوتیکز این هفته توسط DMY Capital Limited تصاحب شده و سعی دارد تا این روبات را در مرکز توجه جهانی قرار دهد.

مایک پیواک در خصوص استفاده از آجر در منازل چنین اظهار نظر کرده است:

آجر را باید بهترین محصول برای ساخت خانه‌ها عنوان کرد که در همه جای دنیا طرفداران خاص خود را دارد. آجر به عنوان یکی از مصالح ساختمانی پرطرفدار دارای قابلیت‌های گرمایشی و همچنین آکوستیک است که از این‌رو در ساخت خانه‌ها بسیار پرکاربرد است. با استفاده از این ماشین می‌توان خانه‌هایی را با استفاده از آجر و به قیمت بسیار کمتر ساخت.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات