ساخت بزرگترین شبیه‌ ساز توفان در جهان

دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
محققان دانشگاه میامی موفق شدند بزرگترین شبیه ساز توفان را طراحی و تکمیل کنند. این ماشین جدید که SUSTAIN نام دارد از لحاظ ظاهری شباهت بسیاری به یک آکواریوم دارد و می‌تواند شدت یه توفان را پیش بینی کند.
تبلیغات

محققان دانشگاه میامی با روش شبیه سازی توانستند قدرت پیش بینی شدت توفان را به یک مخزن بزرگ ارائه کنند. اقیانوس‌شناسان این دانشگاه این مخزن را در جزیره‌ای در سواحل فلوریدا ساخته‌اند. این مخزن بزرگ SUSTAIN نام دارد و دانشمندان به واسطه‌ی یک کلید و سوئیچ این مخزن می‌توانند شدت توفان را پیش بینی کنند؛ شبیه سازی توفان به کمک آب و بادها انجام می‌پذیرد؛ پس از آن تنها در چند دقیقه، توفانی هرچند ناچیز در این مخزن بزرگ رخ می‌دهد.

نسخه‌های اولیه SUSTAIN می‌توانستند توفان را در سه رده تولید کنند که البته این روال در دیگر دستگاه‌ها و شبیه ساز‌های جهان نیز به کار برده می‌شود. این مخزن که در فلوریدا قرار دارد، به جهت کمک به دانشمندان برای درک بهتر اتفاقات رخ داده طی توفان‌های بزرگ و سهمگین طراحی شده است. معمولا در دریاها و اقیانوس‌ها، امواج با قدرت بسیار بالا و با نیروی باد ۱۵۸ مایل در ساعت توفان‌های بسیار بزرگی را ایجاد می‌کنند. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سایت Nature، محققان دانشگاه میامی در اوایل کار، ابتدا نشست نفت را پس از توفان بررسی کرده و سپس تصمیم به ساخت چنین مخزنی را گرفته‌اند. این تانک ۱۵ میلیون دلار هزینه دربر داشته و قدرت موتور آن ۱۷۰۰ اسب بخار است. طول این آکواریوم ۲۳ متر، عرض آن ۶.۰۹۶ متر و عمق آن نیز ۱.۹۸۱ متر اعلام شده است.

علاوه بر این، محققان برای طبیعی جلوه دادن این شبیه سازی، سازه‌های کوچکی را در داخل مخزن قرار داده‌اند تا مشاهده کنند که چنین اشیایی تا چه اندازه می‌توانند در توفان‌ها، امواج و بادهای شدید دوام بیاورند. دانشمندان امیدوارند اطلاعات به دست آمده از این تحقیقات، کمک بسیاری را به بهبود بخشیدن شرایط آب و هوا در توفان‌های پرقدرت ارائه خواهد کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات