انسان، چطور یک صدای خاص را در بین جمعیت تشخیص می دهد؟

شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
انسان توانایی‌های متعددی دارد که آنها را بدیهی فرض می‌کند، اما همه‌ی این پدیده‌ها پیچیدگی‌های خاص خود را دارند. درست مانند درک یک صدای خاص در بین جمعیت؛ موضوعی که دهه‌های متمادی است ذهن دانشمندان را به خود جلب کرده است. اما به نظر می‌رسد که این معما در شرف حل شدن است؛ مسئله‌ای که در صورت تحقق می‌تواند فن‌آوری تشخیص صوت را با تحولی چشمگیری روبرو نماید.
تبلیغات

این پدیده که گاه از آن به تاثیر معجون‌وار یاد می‌شود به ما انسان‌ها این قدرت را می‌دهد تا صدای فردی خاص را در بین سر و صدای جمعیت انتخاب نماییم. حال، گروهی از متخصصان دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو دست به انجام آزمایشات متعدد بر روی بیماران زده و بر روی آنها عمل جراحی مغز را صورت داده‌اند. این دانشمندان در پی یافتن پاسخ سئوال دیرینه خویش هستند. جزئیات یافته‌های آنها را می‌توانید در شماره این هفته نشریه نیچر (Nature) ملاحظه فرمایید.

در طول این جراحی‌ها، 256 قطعه نازک الکترود مخصوص را به لوب گیجگاهی متصل نموده‌اند – بخشی که مسئول شنوایی در مغر آدمی است – و از آنها برای ضبط فعالیت‌های عصبی استفاده نمودند. پس از این عمل جراحی، از بیماران خواسته شد تا قطعات موسیقی را با صدای چندگانه بنوازند؛ و از ایشان خواستند تا کلمات ادا شده توسط گوینده‌ای خاص را شناسایی کنند. گفتنی است در تمام این مدت فعالیت‌های مغزی نمونه‌ها به طور کامل تحت کنترل کارشناسان بود.

سپس محققان به کمک نرم‌افزارهای ویژه‌ای دست به بازسازی فعالیت‌های مغزی بیماران زده و آنها را مورد ارزیابی قرار دادند. با کمال تعجب مشخص شد که لوب عصبی تنها به گفتار شنیده شده در محیط واکنش نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، گوش فرادادن انتخابی، پدیده‌ای حقیقی است و ما می‌توانیم هر آنچه را که بخواهیم بشنویم.

محققان امیدوارند تا نتایج این تحقیق را بتوان در ارزیابی و درمان ناتوانی‌های شنیداری و اختلالات هوشیاری به کار بست. مطمئناً، این تحقیق ارزشمند به این موضوعات محدود نخواهد شد و کارشناسان امیدوارند تا از این رهگذر به توسعه و ساخت ابزارهایی برای بیماران فلج مغزی استفاده کنند و گفتگو و تعامل دو جانبه را بار دیگر به آنها هدیه دهند.

و در آخر می‌توان یکی از مهمترین و سودآورترین مزایای این کار علمی را کمک به ساخت ابزارهای تشخیصی صوت قوی‌تر دانست. موضوعی که هنوز برنامه‌هایی چون Siri و دیگر ابزارهای مشابه در آن مشکل دارند و نمی‌توانند در محیط‌های شلوغ به خوبی صحبت‌های کاربر را درک کنند. مطمئن باشید اگر دانشمندان دریابند که لوب گیجگاهی چگونه صداهای مزاحم را از صدای متن فیلتر می‌نماید، فن آوری‌های نوین آمادگی شبیه‌سازی آن را داشته و جهشی عظیم را در حوزه‌ی تشخیص صدا رقم خواهند زد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات