تحریک الکتریکی موجب تسریع بهبود زخم‌‌‌‌ ها می شود

چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
مطالعه 2 دقیقه
مطالعه بر روی ترمیم پوست 40 داوطلب نشان داد که تحریک الکتریکی می‌‌‌‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر سرعت فرایند بهبود و ترمیم پوست داشته باشد. پژوهشگران امیدوارند بتوانند به زودی زخم پوش آزمایشی به همراه دستگاهی را توسعه دهند که بتواند زخم‌‌‌‌های انسانی یا حیوانی ناشی از جراحی و سایر آسیب‌‌‌‌های پوستی را به سرعت درمان کند.
تبلیغات

در مطالعه و بررسی که روی پوست داوطلبان انجام شد، هر یک از بازوهای شرکت کنندگان در دو نقطه زخمی شد که یکی برای درمان طبیعی رها شد و دیگری با شوک‌‌‌‌های الکتریکی اندک برای 4 بار، در طول دو هفته درمان شد. این شوک‌‌‌‌های الکتریکی در حقیقت فرایندی به نام آنژیوجنسیس را که همان فرایند رگزایی در محل آسیب دیدگی است تحریک می‌‌‌‌کنند و باعث می‌‌‌‌شوند که زخم‌‌‌‌هایی که تحت شوک قرار گفته‌اند سرعت بهبود بیشتری داشته باشند که این سرعت با توجه به سطح، حجم، شعاع و عمق زخم نسبت به زخم معمولی سنجیده شده است.

این گروه که در دانشگاه منچستر این پژوهش را انجام می‌‌‌‌دادند قرارداد همکاری با شرکتی به مدت پنج سال منعقد کردند تا این فناوری را به دنیای واقعی آورده و از آن در جهت بهبود بیماران استفاده شود. در زخم‌‌‌‌های شدید یا مزمن بانداژ کردن تنها نقش پوشش را بازی می‌‌‌‌کند اما با استفاده از این فناوری می‌‌‌‌توان از بانداژ برای افزایش سرعت بهبود بیمار برای بازگشتن به زندگی عادی بهره برد.

می‌توان امیدوار بود با پیشرفت‌‌‌‌های که اخیرا در زمینه‌‌‌‌ی ترمیم زخم صورت گرفته است همچون، پوست‌‌‌‌های مصنوعی، درمان با نانوذرات و زخم پوش‌‌‌‌های فعال در آینده‌‌‌‌ای نزدیک زخم‌‌‌‌های شدید امروزی نیز به سادگی درمان شوند.

نتایج این گروه در نشریه‌‌‌‌ی PLOS ONE به چاپ رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات