موقعیت شغلی انسان‌ ها تا 20 سال آینده در تهدید روبات‌ ها

یک‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
ماشین‌های بدون سرنشین تنها یکی از انواع تکنولوژی‌های درحال ظهور هستند که می‌توانند به خوبی گسترش یابند. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده روبات‌ها و ماشین‌های بدون سرنشین بسیاری از موقعیت‌های شغلی دنیا را از آن خود خواهند کرد.
تبلیغات

 ورود روبات‌ها به حوزه شغل انسان‌ها، موضوع جذابی است که سایر موسسه‌ها و مراکز پژوهشی نیز به مطالعه درباره آن پرداخته‌اند. اینکه کامپیوترها و روبات‌ها در سال‌های اخیر شغل‌های زیادی را از بین برده‌اند امری واضح است، اما این گرایش در حال شدت گرفتن است. تحقیقات جدید دانشمندان و محققان دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد ۴۷ درصد شغل‌های کنونی بشر در معرض خطر سیستم‌های اتوماسیون قرار دارد و ممکن است تنها در یک نسل آینده یعنی حدود ۲۰ سال دیگر، روبات‌ها این فرصت‌های شغلی را تصاحب کنند اما این آغاز فصل انقلاب روباتیک است و شاید روزی بیاید که کار و شغل به صورت فعلی برای انسان‌ها منسوخ شود، هرچند هیچ یک از این روبات‌ها از کنترل و توجه بشر بی‌نیاز نیستند.

 شاید بتوان گفت بخش عمده‌ای از شغل‌های آینده بشر رابطه‌ای تنگاتنگ با حوزه فناوری و صنعت آی‌تی دارد. این محققان نیز پیش‌بینی می‌کنند در طول ۳ نسل یعنی حدود ۷۵ سال تقریبا همه شغل‌های سنتی بشر مانند ساخت و ساز، کشاورزی، آتش‌نشانی، سرویس ارائه غذا و غیره می‌تواند توسط روبات‌های انسان‌نما انجام شود. به بیان دیگر بیشتر شغل‌های فیزیکی که امروز فقط توسط انسان‌ها انجام می‌شود به روبات‌هایی تعلق می‌گیرد که درست مانند انسان دو پا و دو چشم دارند. همچنین گفته می‌شود در ۱۰۰ سال آینده ممکن است خودروهای بدون راننده به سرعت جایگزین رانندگان تاکسی و کامیون شوند. خرده فروشی کردن هم در معرض ریسک قرار دارد زیرا شرکت‌ها ممکن است اطلاعات کافی از عادت‌های خرید شما داشته باشند و کامپیوترها ممکن است از کارمندان انسانی بهتر پیش‌بینی کنند.

به عقیده‌یMichael Osbourne محقق دانشگاه آکسفورد، انسان‌ها در زمینه‌ی خلاقیت و کارهای اجتماعی جایگاه خود را حفظ خواهند کرد و هنوز موانع فنی و قانونی بسیاری برای استفاده از روبات‌ها در بعضی از مشاغل وجود دارند و جوامع برای استفاده از روبات‌ها در سطح وسیع آماده نشده‌اند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات