مقایسه میان Firefox 10، Opera 11.61، Chrome 17 و Internet Explorer 9 کدامیک سریعتر است؟

سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۶
مطالعه 9 دقیقه
کاربران برای وب‌گردی در اینترنت از یکی از مرورگرهای رایج که به آن عادت کرده اند، استفاده می کنند. برخی نیز هیچ وقت مرورگری به جز مرورگر پیش فرض سیستم عامل را امتحان نکرده اند. این کاربران برای انتخاب خود دلایلی دارند و خیلی از آن‌ها باز هم با مرور زمان به دلیل عادتی که به انتخاب اول خود پیدا کرده‌اند سراغ دیگر مرورگرها نمی‌روند. ما سعی داریم در این مقاله مرورگرهای مدرنی نظیر فایرفاکس 10، اپرا 11.61، کروم 17 و اینترنت اکسپلور 9 را از نظر سرعت و کارایی مورد بررسی قرار دهیم. پس تا پایان مقاله با ما باشید تا برنده این رقابت نفس‌گیر را معرفی کنیم.
تبلیغات

در این مقایسه که روی همه‌ی مرورگرهای مدرن نظیر Firefox 10 و  Opera 11.61 و Chrome 17 و Internet Explorer 9 انجام گرفته است، سرعت اجرای مرورگرها، سرعت بارگذاری وبسایت‌ها، سرعت بارگذاری تب‌ها، مدت‌زمان اجرای دستورات جاوا و کدهای CSS، میزان مصرف حافظه در حالت بدون افزونه و با افزونه با یکدیگر مقایسه شده است. تمامی این مقایسه ها بر اساس یک متد ترکیبی بهینه شده و بر روی سیستم عامل ویندوز انجام گرفته شده اند.

باید توجه داشت که سرعت مرورگر نمی تواند تنها عامل برای انتخاب آن باشد. هر مرورگر یک سری ویژگی‌های خاص و منحصر به‌فردی دارد که می‌تواند دلیل انتخاب آن توسط دوست‌دارانش باشد. خیلی از این ویژگی‌ها در توضیحات مرتبط با این مرورگرها توسط شرکت‌های سازنده‌شان آمده است. ولی برای یک کاربر، مقایسه همه این خصوصیات ذکر شده توسط سازنده‌ها کاری دشوار و زمان‌بر است و دقیقا به همین دلیل است که ما این مدل مقایسه‌ها را بین مرورگرهای روز دنیا ترتیب می‌دهیم تا هر شخصی بنا بر فاکتورهایی که در نظر دارد، بهترین تصمیم ممکن را بگیرد.

البته شما هم می‌توانید آزمایش های ما را بین مرورگرها انجام دهید ولی حتما به خاطر داشته باشید که این ارقام در کامپیوترهای مختلف به دلیل سخت افزار متفاوت، یکسان نمی‌باشد. بی شک اعدادی که شما در این تست‌ها به‌دست می‌آورید از اعداد ما متفاوت خواهد بود ولی نسبت‌ها و پیروز مقایسه‌ها یکسان خواهد بود، البته به شرط آنکه این تست‌ها اصولی انجام گیرد.

بعد از این مقدمه طولانی سراغ این جنگ نفس‌گیر می‌رویم. حال زمان آن است که مرورگر محبوبتان را در نظر بگیرید و مقایسه آن با رقبایش را تماشا کنید.

خواندن مقاله را در صفحه های بعدی ادامه دهید.

سرعت اجرای مرورگر (شروع سرد) - برنده: Chrome

در این قسمت فقط حالت "شروع سرد" در نظر گرفته شده است. همانطور که می دانید سرعت اجرای مجدد مرورگرها همانند دیگر نرم افزارها بعد از اجرای اولیه، بسیار سریع است و نیازی به مقایسه ندارد. در آزمایش "شروع سرد" یعنی مدت زمانی که پنجره مرورگر پس از اولین اجرا نمایش داده می شود، مرورگر Chrome توانست با سرعت بارگذاری بالاتر نسبت به رقبای خود، جایگاه اول را نصیب خود کند. جای تعجب نیست که مرورگر Internet Explorer با توجه به اینکه برخی از عناصر خود را از ویندوز بارگذاری می‌کند، باز هم نتوانست در این مقایسه رتبه خوبی بدست آورد. البته نتایج نسبت به مقایسه‌های قبلی بسیار به هم نزدیک شده است ولی آنچه که قابل توجه است فایرفاکس دوست داشتنی من با تفاوت یک ثانیه‌ای آخر شد! البته فایرفاکس روی رایانه من در لحظات اول همیشه دچار یک وقفه می‌شود و از این بابت بسیار ناراحتم می‌کند. روی رایانه شما چطور کار می کند؟

توجه داشته باشید که واژه‌ی شروع سرد به حالتی اطلاق می‌شود که مرورگر را برای اولین بار پس از شروع ویندوز اجرا می‌کنیم و شروع گرم وقتی اتفاق می‌افتد که برای دومین یا چندمین بار بخواهیم مرورگر را روی سیستم‌عامل اجرا کنیم.

سرعت اجرای برگه‌ها (Tabs)- برنده: Opera

چندی است که در مرورگرهای مدرن، امکان باز کردن تب‌های متوالی در داخل یک پنجره مرورگر وجود دارد که باعث راحتی و نظم بیشتر در وبگردی می‌شود. در این مقایسه در هر مرورگر 9 برگه برای مقایسه باز شدند و مرورگر Opera توانست برنده از مسابقه خارج شود. این مرورگر در یک شرایط کاملا برابر توانست در زمان 6 ثانیه‌ای با سرعت تقریبا سه برابری نسبت به دیگر رقبا از پس این تست برآید.

tab loading: Chrome vs Firefox vs Internet Explorer vs Safari vs Opera

Chrome برای باز کردن این 9 برگه به 22 ثانیه و فایرفاکس و IE به 17ثانیه زمان احتیاج داشتند.

سرعت باز کردن صفحه های وب - برنده: Chrome 

تصمیم داشتیم ویژگی جدید Chrome به نام Prerendering را به منظور ثبت مدت زمانی که طول می‌کشد تا صفحه مورد نظر بعد از تایپ آدرس آن بالا آید را در مقایسه با ورژن‌های قبلی آن بسنجیم. به همین منظور به صورت اتوماتیک وار و به کمک برنامه‌ای این مقایسه صورت گرفت. نتایج بسیار به هم نزدیک بود و Chrome توانست به لطف ویژگی جدیدش بسیار خوب عمل کند. بعد از Chrome مرورگر IE9 با اختلاف کمتر از نیم ثانیه‌ای دوم شد. Firefox و Opera نیز با ثبت زمان تقریبی 1.35 ثانیه مشترکا سوم شدند.

visiting_speed

البته اختلاف به حدی نزدیک بود که موجب تعجب ما گردید ولی همین اختلاف کم نیز در وب گردی برای برنده این مقایسه بسیار ارزشمند و قابل توجه است.

سرعت اجرای کدهای جاوا اسکریپت- برنده: Chrome

جاوا اسکریپت‌ها که معمولا با پسوند js در ساخت صفحات وب به کار می‌روند، دستوراتی هستند که برنامه‌نویسان برای نوشتن برنامه‌های تحت وب از آنها استفاده می‌کنند و سرعت اجرای آنها در مرورگرها امر مهمی محسوب می‌شود.

javascript_performance

در این مقایسه مرورگر فایرفاکس در یک رقابت نفسگیر با مرورگر Opera و IE9 توانست با اندکی اختلاف برنده شود اما نتوانست به مرورگر Chrome برسد!

آزمایش DOM/CSS - برنده: Opera

برای یک بار دیگر باز هم با نتیجه آشنایی در این آزمایش برخورد کردیم. اپرا با قدرت زیادی در آزمایش CSS از رقبای خود پیشی گرفت در حالی که فایرفاکس، کروم و اینترنت اکسپلور در پشت سر آن حسرت خوردند.

البته جای تعجب نیست که مرورگر Internet Explorer 9 مثل همیشه در رده‌ی آخر قرار گرفته است!

میزان اشغال حافظه با 9 برگه باز  و بدون افزونه – برنده: Firefox

سرعت اجرای مرورگرها در سیستم‌های مختلف (مخصوصا سیستم‌هایی با سخت افزار قدیمی و ضعیف) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین جهت مرورگرها باید همواره کمترین میزان مصرف حافظه را در هر اجرا داشته باشند. برخی این آزمایش را بدون باز کردن هیچ تبی انجام می دهند اما عملا هیچ کسی مرورگر خود را بدون باز کردن صفحه های وب، اجرا نمی کند. در نتیجه ما بر روی آزمایش با باز کردن 9 برگه تمرکز کردیم. آنچه که ما را در این تست شگفت زده کرد و البته باعث خوشحالی من نیز گردید عملکرد هیجان انگیز فایرفاکس بود. فایرفاکسی که خیلی ها از او به عنوان خورنده‌ی حافظه یاد می کردند و صد البته آن را مثل Pac Man که در حال خوردن حافظه‌ها به شکل نقطه است تشبیه می‌کردند. درست برعکس آزمایش های قبلی، فایرفاکس 10 گوی سبقت را از Opera دزدید و به زیبایی هر چه تمام‌تر در مقام اول درخشید.

memory_usage

اگر دوست دارید از جزئیات آمار بدانید بهتر است که بگویم در حالی که فایرفاکس با 9 برگه باز فقط 42 مگابایت حافظه را اشغال می کرد، Opera سرسخت ترین رقیب این گروه 49 مگابایت از حافظه را بلعید. البته جای تعجب دارد که چرا رقیب همیشه پیروز ما یعنی Chrome در این زمینه این چنین ضعیف عمل کرده است. طبق معمول از اول امیدی به IE9 نبود.

میزان اشغال حافظه با نه برگه باز  و پنج افزونه– برنده: Firefox

بسیار مشهود است که افزونه ها موجب افزایش استفاده از حافظه می شوند ولی این افزونه ها نیز نتوانستند فایرفاکس را از اوج به زیر بکشند، آنچنان که در این آزمایش نیز فایرفاکس مقام اول را کسب کرد و در ادامه Opera و Chrome مقام های بعدی را اشغال کردند.

memory_usage_extensions

افزونه‌ها (Extensions) وصله هایی هستند که پس از نصب هر کدام امکانات کاربردی و دوست داشتنی به مروگر اضافه می شود.

جمع بندی

ما به رتبه هر مرورگر در هر آزمایش امتیازی را دادیم و سپس آن را به حداکثر امتیاز تقسیم کردیم. البته ممکن است ملاک‌های امتیاز دهی ما با سلیقه شما متفاوت باشد. ولی با توجه به این موضوع که کاربران علاقه دارند نفرات برتر در پایان هر رقابت معرفی شوند ما هم این کار را به سلیقه خودمان انجام دادیم. البته بهتر است شما نیز بنا بر سلیقه خودتان و با توجه به نتایج به دست آمده از هر آزمایش این کار را انجام داده و مرورگر خود را انتخاب کنید. برای مثال اگر میزان اشغال حافظه برای شما از بقیه مهم تر است می توانید به آن بیشترین وزن را بدهید و به همین ترتیب رتبه بندی کنید. باز هم می گوییم که این مقایسه صرفا جهت آزمایش یک سری ویژگی‌های مرورگرها بخصوص سرعت آن‌ها بوده است و شما حتی می توانید برای مثال IE را حتی به دلیل زیبایی و کاربرپسند بودن آن انتخاب کنید!

امتیازات نهایی به شرح زیر می‌باشد:

1- مرورگر کروم: 69 درصد

2- مرورگرهای فایرفاکس و اپرا: 63.2 درصد

3- مرورگر اینترنت اکسپلور: 48 درصد

احتمالا از نتایج متوجه شده‌اید که ما بیشترین وزن را به تست اشغال حافظه بدون افزونه دادیم.

مرورگر Chrome در رتبه اول قرار گرفت و این درخشش را مدیون قابلیت‌های جدیدی است که برنامه نویسانش در ورژن‌های آخر به آن اضافه کردند. نتایج آزمایش جاوا اسکریپت تأثیر زیادی در کسب این رتبه برای Chrome داشت.

فایرفاکس و اپرا مشترکا دوم شدند در حالی که فایرفاکس در آزمایش اشغال حافظه و اپرا در تست‌های باز کردن برگه‌ها و CSS امتیازات خوبی بدست آوردند. البته شاید با من موافق باشید که Opera در این آزمایش ها تا حدی بر فایرفاکس برتری داشت ولی امتیازها، چنین رتبه‌هایی را رقم زدند.

شاید خالی از لطف نباشد که بگوییم IE از رقبای خود قدمت بیشتری دارد و مدت زمان زیادی هم گذشته که نسخه جدیدی از آن نیامده است ولی با این وجود امتیازات خوبی را کسب کرده هر چند که در هیچ کدام از آزمایشات بهترین نبوده. (بابت دلگرمی به مایکروسافت)

واضح است که مرورگرها با آمدن هر نسخه جدید تا حدی از نظر سرعت پیشرفت می کنند که جای تقدیر دارد ولی بعضی موارد نیز وجود دارد که نمی توان از آن غافل شد. برای مثال هنوز مرورگر Chrome در بازکردن گروهی بوک مارک‌ها و یا ذخیره تصاویر صفحه دچار کندی آزار دهنده‌ای است. در حالی که در نشان دادن صفحه وب بعد از تایپ آدرس بهترین است و همه این موارد زمانی صورت می گیرد که فایرفاکس در استفاده از حافظه به خوبی درس پس داده و راه خود را پیدا کرده است و البته آزمایش باز کردن نه برگه با سرعت حیرت آور در Opera از خاطراتمان پاک نخواهد شد.

این مقایسه‌ها باز هم ادامه خواهد داشت و در آینده شاهد رقابت‌های جذابتری در دنیای مرورگرها خواهیم بود. راستی اگر شما قرار باشد به این مرورگرها امتیاز دهید، کدام یک از نظر شما بهترینند؟ آیا عادت قبلی شما در استفاده از مرورگر آینده‌تان تأثیر گذار است؟ از تجربیات خود در استفاده از این مرورگرها برای ما بگویید. منتظر نظرات شما خوانندگان عزیز زومیت هستیم.

منبع: Lifehacker

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات