نوکیا برند با ارزش خود را در محصولات سایر سازندگان زنده می‌کند

دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۲
مطالعه 3 دقیقه
اگرچه مایکروسافت در حال حذف نام نوکیا از گوشی‌های جدید لومیا است اما اینطور که به نظر می‌رسد این برند همچنان به حیات خود ادامه خواهد داد. نوکیا در حال برنامه‌ریزی برای ارائه‌ی حق امتیاز برای برند خود است تا به موجب آن، سازندگان طرف سوم بتوانند از نام نوکیا در محصولات خود استفاده کنند.
تبلیغات

 این اقدام نوکیا شباهت بسیاری به اقدام پولاروید دارد که اجازه می‌دهد سازندگان مختلف از این نام برای تولید تلویزیون، دوربین و دیگر محصولات الکترونیکی بهره ببرند. رمزی هیدامس رئیس بخش تکنولوژی‌های نوکیا، در رویداد بازارهای سرمایه‌ای این شرکت که هفته‌ی پیش برگزار شد با اشاره به مساله‌ی حذف نام نوکیا پس از تصاحب بخش دستگاه‌های این شرکت توسط مایکروسافت، از برنامه‌های پیش روی این شرکت برای بهره بردن از نام این برند خبر داد.

نوکیا بر اساس قرارداد خود با مایکروسافت، برای استفاده از نام برند خود بر روی گوشی‌های هوشمند تا سال 2016 و بر روی فیچرفون‌ها برای ده سال دیگر باید منتظر بماند؛ این زمان برای سایر محصولات بدون محدودیت در نظر گرفته شده است و از هم‌اکنون نوکیا قادر است به فعالیت در آن‌ها بپردازد.

هدف ما از این قرار است که از همین سه‌ماهه‌ی آتی، حق امتیاز استفاده از برند خود را در سایر حوزه‌ها غیر از این دو حوزه‌ی محدود نیز ارائه کنیم. نوکیا از برند خود در حوزه‌هایی که توانایی آن را داشته باشد و نیز بخش‌هایی که به آن مرتبط باشد استفاده خواهد کرد.

نوکیا هم‌اکنون در تلاش است سازندگان محصولات و تکنولوژی‌های مختلف را برای دریافت لایسنس برند خود مجاب کند. هیدامس در خصوص محصولاتی که در آینده به برند نوکیا مزین خواهند شد گفته که این محصولات ظاهر و احساسی منتقل خواهند کرد که کاربر تصور کند این محصول واقعا توسط نوکیا ساخته شده است. نوکیا هم‌اکنون از یک تیم فعال برای تولید نمونه‌های اولیه برخوردار است که طرح‌ها و نمونه‌های معیار را برای مشتریان این شرکت که تمایل به استفاده از این برند در محصولات و تکنولوژی‌های خود داشته باشند تشریح خواهند کرد. هیدامس احتمال ارائه‌ی مستقیم سخت‌افزار توسط نوکیا در آینده را همچنان باز گذاشته و اعلام کرده که این شرکت هنوز "ارائه‌ی مستقیم این محصولات به مشتریان" را مد نظر قرار خواهد داد.

ما در نوکیا، عاشق احساس یک شروع تازه هستیم. بی‌صبرانه منتظر مرحله‌ی بعدی هستیم.

اگرچه نوکیا برنامه‌ای برای بازگشت مستقیم به دستگاه‌های موبایل ندارد، اما این احتمال همچنان وجود دارد که این شرکت حق امتیاز استفاده از برند خود را پس از سال 2016 به یک سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند ارائه کند. البته Rajeev Suri مدیرعامل نوکیا می‌گوید که «ما پیشاپیش چشم به حوزه‌ی دستگاه‌های موبایل ندوخته‌ایم». نوکیا همچنان طراحان و مهندسان بسیاری دارد که قادر هستند تولیدکنندگان طرف سوم را برای تولید محصولات مناسب این برند یاری رسانند. هیدامس در ادامه می‌گوید:

ما از برند بسیار با ارزشی برخوردار هستیم. منکر کاهش ارزش پیش آمده طی مدت اخیر نیستیم و به همین دلیل هم لازم است هرچه سریع‌تر این روند را تغییر دهیم.

اینکه برند نوکیا در حوزه‌های مختلف چه زمانی و با چه سرعتی ظاهر شود موردی است که احتمالا طی این هفته مشخص خواهد شد. رئیس بخش محصولات نوکیا در مراسم‌های اختصاصی این شرکت در تلاش است تا برنامه‌های فنلاندی‌ها برای آینده‌ی نوکیا را تشریح کند. وی مسئولیت توسعه‌ی سیستم‌عامل MeeGo را در سال 2010 در نوکیا عهده‌دار بود؛ پروژه‌ای که بر اساس تصمیم‌گیری‌های مدیران بالایی این شرکت به حال خود رها شد. در صورتی که نوکیا تصمیم داشته باشد به زودی از برند خود در حوزه‌های مختلف استفاده کند، بنابراین تصمیم مایکروسافت برای تسریع روند حذف این نام از دستگاه‌های لومیا و از آن مهم‌تر تغییر نام اکانت شبکه‌های اجتماعی نوکیا به لومیا قابل درک خواهد بود. این اقدام نوکیا نیز از نظر مالی و مدیریتی احتمالا بهترین و یکی از معدود گزینه‌های پیش روی مسئولان شرکت خواهد بود.

نظر شما در خصوص این تصمیم چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات