اندروید و کروم ممکن است در آینده با یکدیگر ترکیب شوند

دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
مطالعه 4 دقیقه
یکی از اعضای تیم نرم‌افزاری گوگل می‌گوید این شرکت ممکن است بزودی پیوند میان سیستم‌عامل موبایل و PC خود را مستحکم کند؛ اما این دو قرار نیست به این زودی‌ها با یکدیگر ترکیب شوند. طی مصاحبه‌ای برایان راکوفسکی که سمت معاونت مدیریت محصول اندروید را بر عهده دارد اعلام کرد تیم‌های توسعه‌ی اندروید و سیستم‌عامل کروم بسیار بیشتر از قبل به همکاری با یکدیگر می‌پردازند.
تبلیغات

 البته این همکاری و گسترش ارتباط تیم‌های کاری حداقل در کوتاه مدت به معنای تغییرات اساسی نخواهد بود. راکوفسکی در ادامه اذعان می‌کند که در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای نحوه‌ی عملکرد فعلی این محصولات وجود ندارد. اندروید و کروم هر دو تحت نظارت معاون ارشد گوگل یعنی ساندار پیچای هدایت می‌شوند و هر دو بعنوان بخش‌هایی بسیار مهم برای کسب و کار گوگل در نظر گرفته می‌شوند. منبع تامین درآمدی اصلی گوگل هنوز هم جستجو و تبلیغات است اما لری پیج پیش‌تر سیستم‌عامل اندروید را بعنوان آینده‌ی این کمپانی مطرح کرده است.

دلایل منطقی و صحیحی برای این گفته‌ی لری پیج وجود دارد. اندروید هم‌اکنون به پر استفاده‌ترین و گسترده‌ترین سیستم‌عامل جهان تبدیل شده و بیش از 80 درصد از گوشی‌های هوشمند دنیا را نیرو بخشیده است. از دیگر سو، سیستم‌عامل کروم که تکه‌ی دیگری از پازل نرم‌افزاری گوگل است و برای نیرو بخشیدن به PCهای سبک و ارزان قیمت طراحی شده از درصد استفاده‌ی بسیار کمتری برخوردار است و در حال حاضر از مجموع فروش کامپیوترهای شخصی تنها 2 درصد از فروش را به خود اختصاص داده. هرچند که در میان نهادهای آموزشی از محبوبیت بالایی برخوردار است. در این میان همگرایی میان اندروید و سیستم‌عامل کروم می‌تواند بعنوان یک جهش اساسی، اما نه چندان غافلگیرکننده برای گوگل به حساب آید.

دپارتمان اندروید گوگل طی ماه‌های گذشته بسیار پر مشغله بوده است. در ابتدای ماه جاری میلادی این بخش مجموعه دستگاه‌های نکسوس جدید را به خط محصولات خود اضافه کرد که گوشی هوشمند بزرگ نکسوس 6 و تبلت 8.9 اینچی نکسوس 9 در این میان قرار داشتند. هر دو این دستگاه‌ها قرار است آخرین نسخه از سیستم‌عامل اندروید را به دست عموم کاربران برسانند تا مرحله‌ی بعدی توسعه‌ی آن آغاز شود. گوگل از مدتی پیش صحبت‌هایی در خصوص نزدیک کردن دو پلتفرم اندروید و کروم به میان آورده و هر بار اقدامی در این راستا به انجام می‌رساند.

اکنون این شرکت توسعه‌دهندگان اندرویدی را ترغیب می‌کند که اپلیکیشن‌های خود را برای سیستم‌عامل کروم نیز توسعه دهند و تغییراتی نیز در تیم‌های کاری این دو پروژه اعمال شده که ما را در این خصوص به یقین بیشتری می‌رساند. جمعه‌ی همین هفته بود که گوگل اعلام کرد از این پس ساندار پیچای نظارت بر بخش‌های بیشتری از محصولات گوگل را نیز عهده‌دار خواهد شد که می‌تواند نشانه‌ای بر تلاش گوگل به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر در بستر پلتفرم‌های نرم‌افزاری این شرکت باشد.

Android-5.0-Lollipop-Notification-area

ساندار پیچای اندروید 5 آبنبات چوبی را بزرگ‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین نسخه‌ی این سیستم‌عامل می‌داند. در این نسخه تغییرات اساسی از ظاهر رابط کاربری گرفته (که تحت لوای طراحی متریال بصورتی یکپارچه درآمده) تا بهبود وضعیت مصرف باتری و تغییر نوتیفیکیشن‌ها در کنار بهینه‌سازی اجرای اپلیکیشن‌ها اعمال شده است اما تمام این تلاش‌ها در یک صورت بی ارزش خواهد بود؛ اگر گوگل موفق نشود کاربران را به سمت نسخه‌ی جدید هدایت کند این نسخه نیز به سرنوشت نسخه‌های پیشین دچار خواهد شد که تا مدت‌ها سهم خود را زیر سایه‌ی نسخه‌های پیشین می‌دیدند.

هرگاه اپل قصد انتقاد به اکوسیستم اندروید داشته باشد معمولا مساله‌ی چندپارگی آن را به رخ گوگل می‌کشد. فدریگی معاون ارشد بخش مهندسی نرم‌افزار اپل در مراسم پیشین این شرکت اعلام کرد که بیش از نصف کاربران اندروید همچنان از نسخه‌ی آبنبات پاستیلی استفاده می‌کنند که تاریخ ارائه‌ی آن به سال 2012 باز می‌گردد. برای فائق آمدن به همین مشکل، گوگل تلاش دارد به تحریک کاربران خود پرداخته و با اجرای برنامه‌های تبلیغاتی کاربران را به سوی نسخه‌ی جدید هدایت کند. در هر صورت نمی‌توان انتظار داشت همه برای بهره بردن از نسخه‌ی جدید اندروید تن به خرید دستگاه جدید دهند. مشکل اصلی در این میان عدم تمایل کاربران برای ارتقا نیست بلکه عملکرد شرکت‌ها در پشتیبانی از دستگاه‌ها و ارائه‌ی بروزرسانی مربوطه در حالتی بسیار ضعیف قرار دارد.

باید منتظر ماند و دید استراتژی آینده‌ی گوگل برای حل این مشکل چیست و آیا نزدیک ساختن دو پلتفرم اندروید و کروم موجب شتاب بخشیدن به قطار کسب و کار گوگل خواهد شد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات