با ۱۰ میلیاردر دنیای فناوری در سال 2016 آشنا شوید

دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
در دهه‌های اخیر با رشد فناوری افرادی زیادی وارد لیست میلیاردردهای جهان شده‌اند، در ادامه نگاهی به ۱۰ میلیارد دنیای فناوری در سال ۲۰۱۶ خواهیم داشت.
تبلیغات

پیشرفت صنعت فناوری در چند دهه‌ی گذشته، صاحبان ایده را در این حوزه بسیار متمول کرده است، بطوریکه بخشی از لیست افراد ثروتمند در کل جهان متعلق به فعالان حوزه‌ی IT است. از میان ۱۰ میلیاردر برتر دنیای فناوری ۴ نفر تحصیل در دانشگاه را رها کرده‌اند. لیست ۱۰ نفر میلیاردر دنیای فناوری از دو کشور آمریکا و چین هستند.

مجموع ثروت ۱۰ نفر مورد بحث بیش از ۱۸.۲ میلیارد دلار برآورد شده که شامل پول نقد، سهام و سایر دارایی‌ها است. شماری از این افراد با سودای تغییر شرایط و بهبود وضعیت جهان اقدام به هزینه کردن دارایی‌های خود می‌کنند، حال آنکه شمار دیگری از افراد به سرمایه‌گذاری در تیم‌های ورزشی پرداخته و عده‌ای نیز به گسترش کسب و کاری که از طریق آن ثروتمند شده‌اند، می‌پردازند.

لیست مورد نظر با همکاری بیزنس اینسایدر و موسسه‌ی تحلیلی Wealth-X با استفاده از لیست ۵۰ ثروتمند برتر دنیا تهیه شده است.

پونی ما

۱۰. پونی ما (Pony Ma)

ارزش دارایی: ۱۸.۲ میلیارد دلار

سن: ۴۴

کشور: چین

حوزه کسب و کار: فناوری

منبع ثروت کسب شده: هلدینگ تنسنت

با کسب درآمد از بازار بورس، ما هواتنگ (پونی ما) کمپانی تنسنت را با همکاری دوستش تاسیس کرد. اولین محصول این کمپانی سرویس پیام‌رسانی بود که در چین با نام QQ معرفی شد. با توجه به نبود رقیب، این سرویس به پیام‌رسان استانداردی در فضای آنلاین تبدیل شد. از آن پس تنسنت رشد بسیار زیادی را تجربه کرده است. تنسنت از زمان توسعه‌ی سرویس پیام‌رسان رشد بسیار بالایی را تجربه و سرویس‌های بیشتری را عرضه کرده است که شامل ارائه‌ی سرویس‌های موزیک تا تاسیس استودیوی بازی‌سازی با نام Riot Games است که یکی از محبوب‌ترین بازی‌های رایانه‌ای جهان با نام League of Legends را توسعه داده‌اند.

مایکل دل

۹. مایکل دل (Michael Dell)

ارزش دارایی: ۱۸.۹ میلیارد دلار

کشور:  آمریکا

حوزه کسب و کار: فناوری

منبع ثروت کسب شده: دل

مایکل دل همزمان با تحصیل در دانشگاه تگزاس در سال ۱۹۸۴، یک کمپانی را با نام PC Ltd تاسیس کرد. وی سپس برای تولید کامپیوتر، دانشگاه را رها کرد که از این‌رو کمپانی وی با رشد سریعی همراه شد که آن را جزو معدود کمپانی‌های کشور با رشد سریع قرار داد.

در آن زمان دل تنها ۲۳ سال داشت. کمپانی دل پس از عرضه‌ی عمومی سهام موفق به جذب سرمایه‌ی ۳۰ میلیون دلاری شد که ۱۸ میلیون دلار آن مستقیما به دل رسید. این کمپانی در طول‌ سال‌‌های بعد اقدام به جذب بیش از ۱۰۰٫۰۰۰ نفر نیروی کار در کشور‌های مختلف کرد. دفتر مرکزی دل همچنان در تگزاس قرار دارد و پس از AT&T دومین کمپانی بزرگ غیرنفتی منطقه است.

استیو بالمر

۸. استیو بالمر (Steve Ballmer)

ارزش دارایی: ۲۵.۹ میلیارد دلار

سن: ۵۹

کشور: آمریکا

حوزه کسب و کار: فناوری

منبع ثروت کسب شده: مایکروسافت

استیو بالمر در سال ۱۹۸۰ تحصیل در مدرسه‌ی تجارت استنفورد را کنار گذاشت تا همراه با دوست هارواردی خود، بیل گیتس، مایکروسافت را تاسیس کنند. وی به عنوان اولین مدیر تجاری مایکروسافت دستمزدی ۵۰٫۰۰۰ دلاری و سهام مایکروسافت را دریافت کرد. بالمر پس از کنار کشیدن گیتس، به عنوان مدیرعامل مایکروسافت به انجام وظیفه پرداخت. بالمر پس از بیل گیتس و خانواده‌ی وی، دومین فردی است که موفق شد از طریق سهام دریافت شده به عنوان پاداش، میلیاردر شود.

بالمر پس از خروج از مایکروسافت، به سمت تیم‌داری ورزشی رو آورد و با پرداخت دو میلیارد دلار، تیم لس آنجلس کلیپرز را در سال ۲۰۱۴ از آن خود کرد.

جک ما

۷. جک ما (Jack Ma)

ارزش دارایی: ۲۶.۳ میلیارد دلار

سن ۵۱

کشور: چین

حوزه کسب و کار: فناوری

منبع ثروت کسب شده: علی بابا

جک ما را به عنوان جف بزوس چین می‌شناسند. وی با تاسیس و مدیریت علی‌بابا در این کشور که یک فروشگاه آنلاین نظیر آمازون در چین است، به ثروت هنگفتی دست پیدا کرد. علی بابا در سال ۲۰۱۴ با بزرگ‌ترین بسته‌ی سهام جهان به ارزش ۲۵ میلیارد دلار وارد تالار بورس شد.

سرگئی برین

۶. سرگئی برین (Sergey Brin)

ارزش دارایی: ۳۶.۲ میلیار دلار

سن: ۴۲

کشور: آمریکا

حوزه کسب و کار: فناوری

منبع ثروت کسب شده: گوگل

سرگئی برین و لری پیج پس از آنکه در سال ۱۹۹۵ در دانشگاه استنفورد یکدیگر را ملاقات کردند، گوگل را در سال ۱۹۹۸ تاسیس کردند. گوگل در سال‌های اخیر تغییرات زیادی به خود دیده است و وارد حوزه‌های فراوانی شده، بطوریکه علاوه بر عرضه پلتفرم اندروید، حضور قدرتمند در حوزه‌ی هوش مصنوعی، خودروهای هوشمند و سایر حوزه‌ها را باید دستاورد این کمپانی عنوان کرد.

در حال حاضر سرگئی برین به عنوان مسئول پروژه‌های تحقیقاتی در آلفابت فعالیت می‌کند.

لری پیج

۵. لری پیج (Larry Page)

ارزش دارایی: ۳۷.۸ میلیارد دلار

سن: ۴۲

کشور: آمریکا

حوزه کسب و کار: فناوری

منبع ثروت کسب شده: گوگل

لری پیج یکی از شرکای گوگل است که ثروتی بیش از دیگر مالک این کمپانی، یعنی سرگئی برین دارد. پیج سمت مدیریت عاملی آلفابت را بر عهده دارد. هلدینگ آلفابت را باید کمپانی مادر گوگل خواند که برای کاهش بار گوگل و همچنین درآمدزایی از سایر کمپانی‌های تحت تملک غول جستجو تاسیس شد. ساندار پیچای هم‌‌اکنون به عنوان مدیرعامل گوگل انجام وظیفه می‌کند. پیج و برین دو نفری بودند که گوگل را تاسیس کرده و این سرویس را از ابتدا توسعه دادند. وظیفه‌ی پیج توسعه‌ی الگوریتم هسته‌ی اصلی موتور جستجوی گوگل بود که نتایج را طبق یک رده بندی مشخص مرتب می‌کرد.

پیج در سن ۳۰ سالگی ثروتمند شد و در زمان تصاحب اندروید توسط گوگل، سکان هدایت غول جستجو را بر عهده داشت. هرچند پیج برای یک دهه از سمت مدیرعاملی گوگل کنار کشید، اما پس از ۱۰ سال و در سال ۲۰۱۱ دوباره به عنوان مدیرعامل گوگل، هدایت این کمپانی را در دست گرفت.

لری الیسون

۴. لری الیسون (Larry Ellison)

ارزش دارایی: ۴۶.۱ میلیارد دلار

سن: ۷۱

کشور: آمریکا

حوزه کسب و کار: فناوری

منبع ثروت کسب شده: اوراکل

لری الیسون، بنیان‌گذار کمپانی اوراکل، یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های نرم‌افزاری جهان است. در صورتی که نام اوراکل را نشنیده باشید، چندان جای تعجبی ندارد، چراکه اغلب نرم‌افزار‌های اوراکل برای استفاده عموم نیست. توسعه‌ی نرم‌افزار‌های دیتابیس برای کسب و کارها و نهادهای دولتی از جمله‌ی خدمات این کمپانی بزرگ است. اوراکل همچنین با ارائه‌ی بستر مورد نیاز برای توسعه‌دهندگان، امکان کدنویسی و ایجاد نرم‌افزار‌ها را در اختیار افراد قرار می‌دهد. پس از مایکروسافت، اوراکل را باید دومین کمپانی خواند که نرم‌افزار‌هایش بصورت گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لری الیسون زمانی لقب پردرآمدترین مدیرعامل جهان را یدک می‌کشید. الیسون یک جزیره در هاوایی در اختیار دارد و استیو جابز یکی از بهترین دوستان وی بود.

مارک زاکربرگ

۳. مارک زاکربرگ ( Mark Zuckerberg)

ارزش دارایی: ۴۶.۲ میلیارد دلار

سن: ۳۱

کشور: آمریکا

حوزه کسب و کار: فناوری

منبع ثروت کسب شده: فیسبوک

زاکربرگ را باید جزو نسل جدید ثروتمندان دنیای فناوری خواند که با ایده‌های جدید خود را به ثروت رساندند. زاکربرگ توسعه‌ی فیسبوک را از دانشگاه هاروارد، زمانی که دانشجو بود، آغاز کرد. وی برای توسعه‌ و عرضه‌ی سرویس خود دانشگاه را کنار گذاشته و هرگز برای ادامه تحصیل بازنگشت.

زاکربرگ هم اکنون ۳۱ سال دارد و پس از ازدواج صاحب یک فرزند شده است. زاکربرگ تصمیم گرفته تا ۹۹ درصد از ثروت خود را به مرور طی دوران زندگیش برای مبارزه با مشکلاتی نظیر بیماری ابولا و کمک به سیستم آموزش عمومی واگذار کند.

جف بزوس

۲. جف بزوس (Jeff Bezos)

ارزش دارایی: ۵۱.۲ میلیارد دلار

سن: ۵۲ سال

کشور: آمریکا

حوزه کسب و کار: فناوری

منبع ثروت کسب شده: آمازون

جف بزوس با آغاز کار کمپانی در پارکینگ منزلش، فرآیند خرید و فروش اجناس را با استفاده از پتانسیل اینترنت و فضای آنلاین تسهیل کرده و از این طریق به ثروت عظیمی دست یافت. بزوس ابتدا به فروش کتاب پرداخت، اما پس از مدتی آمازون همه چیز می‌فروخت. پس از شکل گرفتن آمازون و گسترش کسب و کار این سرویس آنلاین و استحکام شالوده‌های آن، بزوس سرمایه‌گذاری در سایر حوزه‌ها را نیز آغاز کرد، بطوریکه وی اکنون رسانه‌هایی نظیر روزنامه‌ی واشنگتن پست را در اختیار داشته و کمپانی Blue Origin را نیز با هدف توسعه‌ی موشک‌های چندبار مصرف تاسیس کرده است.

آمازون امروزه دیگر تنها یک فروشگاه اینترنتی نیست، چراکه این کمپانی فعالیت‌های خود در حوزه‌ی سرگرمی را نیز گسترش داده و با سرویس آمازون پرایم نام خود را به عنوان یک سرویس استریم ویدیو مطرح کرده است. آمازون اخیرا سرویس استریم موسیقی خود را نیز عرضه کرد. فعالیت در حوزه‌ی ارائه‌ی خدمات ابری از دیگر حوزه‌هایی است که آمازون به آن وارد شده و وب‌سرویس این کمپانی میزبان وب‌سایت‌های بی‌شماری است. جف بزوس در پی آن است تا با استفاده از پهپاد، روند ارسال کالا را دگرگون کند.

بیل گیتس

۱. بیل گیتس (Bill Gates)

ارزش دارایی: ۸۹.۴ میلیارد دلار

سن: ۶۰

کشور: آمریکا

حوزه کسب و کار: فناوری

منبع ثروت کسب شده: کمپانی مایکروسافت

بیل گیتس نه تنها ثروتمندترین فرد در میان میلیاردرهای دنیای فناوری، بلکه متمول‌ترین انسان حال حاضر روی کره‌ی زمین است. گیتس در سال‌های اول فعالیت خود موفق شد تا به ثروت عظیمی دست یابد. بیل گیتس در سن ۳۰ سالگی و همزمان با عرضه‌ی عمومی سهام مایکروسافت ثروتمند شد. گیتس پس از تاسیس مایکروسافت، این کمپانی را برای سال‌ها اداره کرد. گیتس در سال ۲۰۰۰ از مدیرعاملی مایکروسافت کناره‌گیری کرد، اما وی کرسی خود در هیئت مدیره را حفظ کرده است. پس از کناره‌گیری از سمت مدیرعاملی، گیتس تمرکز خود را بیشتر روی امور خیرخواهانه قرار داده است.

بیل گیتس با همکاری همسر خود، ملیندا گیتس، هدایت بنیاد خیریه گیتس را بر عهده دارد. تمرکز اصلی بنیاد گیتس یافتن منابع انرژی جدید و استفاده از منابع موجود به شکل بهینه و پاک است. متخصصان بنیاد گیتس در پی آن هستند تا جایگزین‌ ارزانی را در برای سوخت‌های فسیلی و زغال سنگ یافته و مورد استفاده قرار دهند. گیتس معتقد است که در ۱۵ سال آینده معجزه‌ی انرژی رخ داده و تمام مشکلات موجود در رابطه با اتمام انرژی‌های فسیلی در کنار آلودگی این نیروها از بین خواهد رفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات