iOS از نظر فروش تعداد نرم افزار و سود حاصل از آنها با اقتدار از اندروید پیش است

پنج‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۹
مطالعه 3 دقیقه
چندی پیش مطلبی گزارشی با عنوان "مدیر اجرایی گوگل: اندروید از آیفون پیشی گرفته است" را در سایت قرار دادیم. اریک اشمیت نسبت به این که سال آینده اندروید تبدیل به گزینه اول برنامه نویسان باشد بسیار خوشبین بود. اما ببینیم بر اساس ارقام، سخنان اشمیت تا چه حد واقع بینانه است؟
تبلیغات

با وجود سخنان اریک اشمیت، مدیر ارشد گوگل، که چندی پیش، پیش بینی کرده بود که اندروید در سال آینده گزینه اول برای برنامه نویسان خواهد بود، اما به نظر می رسد آمار ارقام در حال حاضر کاملا به سمت iOS سنگینی می کند. این آمار مربوط به نتیجه تحقیقات یک شرکت تجزیه و تحلیل بازار موبایل به نام Flurry است که در سال 2011 به دست آمده است.

Flurry پیش بینی کرده که بر اساس آمار و ارقام 73% از نرم افزار های تولید شده در سه ماهه آخر سال اول برای iOS نوشته می شوند در حالی که 27% برنامه ها ابتدا توسط برنامه نویسان اندروید ساخته می شوند. این پیش بینی بر اساس آمار ماه اول از سه ماهه پایانی سال است. این آمار نسبت به سه ماهه سوم سال که اپل سهم 75 درصد داشت تنها 2% کاهش داشته است. در سه ماهه دوم سهم اپل باز هم 73% بود. اندروید نیز بهترین آمار را در سه ماهه اول سال با 37% بدست آورده بود.

برای این تحقیق 50,000 نرم افزار را جزء آمار احتساب کرده اند که به گفته Flurry تقریبا در 25% همه دستگاه های مجهز به اندروید و iOS استفاده می شوند.

اگر درآمد حاصل از فروش نرم افزار را نیز مقایسه کنیم باز هم Apple با نسبت 3 به 1 پیش است. بنا به گفته Flurry برای برنامه های مهم موجود در هر دو پلتفرم، به ازای هر یک دلار درآمد iOS همان نرم افزار در اندروید 24 سنت درآمد دارد. به گفته Flurry اصلی ترین دلیل این تفاوت، استفاده کم کاربران اندروید از Google Checkout است. بر خلاف حساب iTunes، که همه کاربران iOS باید همه چیز را با آن خریداری کنند، همه کاربران اندروید حساب Google Checkout ندارند، که این امر مانع مهمی برای سود بیشتر از فروش نرم افزار برای گوگل محسوب می شود.

با این وجود چیزهایی که گوگل بخواهد به آنها افتخار کند بسیارند. این شرکت توانسته به رکورد 10 میلیارد دانلود نرم افزار های اندروید دست یابد و به نظر می رسد اخیرا در نرخ دانلود ها از iOS پیشی گرفته است. طبق ارزیابی Flurry روزانه 550,000 دستگاه اندرویدی فعال می شوند در حالی که این رقم برای iOS  حدود 450,000 است.

اما این آمار و ارقام نشان می دهند که فقط میزان فروش و تعداد دانلودها مهم نیستند. این که کدام کاربران برای برنامه نویسان اهمیت بیشتری دارند نیز بسیار مهم است. به نظر می رسد فرهنگ پرداخت پول بابت خدمات و نرم افزارها در بین کاربران اپل بیشتر جا افتاده است و همین سود زیادی را روانه جیب اپل می کند. حتی در میان اندرویدی ها نیز Kindle Fire آمازون محبوبیت بیشتری دارد چرا که به نظر می رسد کابران تبلت مشکلی با پرداخت پول و خرید بسیاری از نرم افزارها و کتاب ها ندارند.

گوگل در حال کار بر روی اصلاح و ارتقاء سیستم پرداخت است. و قدم اول برای ادغام Google Checkout و Google Wallet کمک بزرگی خواهد بود. همچنین گوگل قصد دارد تا کاربران جدید اندروید بتوانند در هنگام تنظیمات اولیه گوشی همراه خود، اطلاعات کارت اعتباری خود را نیز وارد کنند و از سویی از آنجا که Android Market به شدت در حال رشد و توسعه است، تولیدکنندگان نرم افزار نمی توانند منکر فرصت های بزرگ در این سیستم عامل شوند. با تمام این اوصاف این طور به نظر می رسد که iOS همچنان اولویت اول آنهاست و بر خلاف عقیده خوشبینانه اشمیت، اندروید برای تسخیر قلب برنامه نویسان راه زیادی در پیش دارد.

منبع: gigaom

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات