ساخت دیودی در ابعاد مولکولی با استفاده از الماس‌گونه‌ها و فولرن

چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان در دانشگاه استنفورد موفق به ساخت ابزاری در ابعاد نانومتری شدند که می‌تواند جریان الکتریسیته را به صورت یکسویه گذر دهد. این دیود یکسوساز که با ابعاد مولکولی خود بسیار کوچک‌تر از همتایان نیمه رسانا و قدیمی خود است می‌تواند به هرچه کوچکتر شدن مدارهای الکترونیکی امروزی ما و در نتیجه ساخت ابزارهای الکترونیکی بسیار سریع‌تر کمک کند.
تبلیغات

این ابزار که از ۲ شکل مولکولی نا معمول اتم کربن به نام فولرن و الماس‌گونه‌ها ساخته شده است حالت نامتقارنی را پدید می‌آورد که می‌تواند جریان الکتریسیته اعمالی را در یک جهت به سادگی عبور داده و در جهت دیگر به طور کامل بلوکه کند، کاری که امروزه دیودهای یکسوساز برای ما انجام می‌دهند. در حقیقت این ابزار به عنوان شیری یکطرفه برای جریان الکتریسیته عمل می‌کند.

بر مبنای کارهای پیشین پژوهشگران دانشگاه استفورد که لایه‌ای از الماس گونه‌ها را بر روی بستری فلزی قرار داده بودند و با اعمال ولتاژ پایه (بایاس) شاهد تابش پرتو الکترونی بودند این دانشمندان تصمیم بر استفاده از این قابلیت الماس گونه‌ها با قرار دادن مولکولی جاذب الکترون‌ها در کنار الماس گونه‌ها گرفتند. نکته‌ی جالبی که در این میان وجود دارد این است که جریان با استفاده از فولرن‌ها در یک جهت حدودا 50 برابر جریان در جهت مخالف است که در این مقیاس بسیار قابل توجه است. این الماس گونه‌ها را می‌توان از نفت به صورت طبیعی استخراج کرد هر چند میزان آن‌ها بسیار کم است.

buckyballrectifier-2

اگرچه این اولین یکسوساز جریان در مقیاس مولکولی به شمار نمی‌آید، اما این اولین باری است که تنها از اتم‌های کربن و هیدروژن برای ساخت یک دیود استفاده می‌شود و بر خلاف سایر موارد از فلزات گرانبهایی چون طلا و پلاتینیوم در ساخت دیود بهره گرفته نشده است. سادگی ساخت و اجزای به کار گرفته شده در این دیود امید برای به کارگیری چنین روش‌های ساخت ساده و موثری در ادوات دیگری همچون ترانزیستورها را افزایش می‌دهد.

ساخت فولرن‌ها کار دشواری نیست و جداسازی آن‌ها از دوده نیز به سادگی انجام می‌گیرد ضمن اینکه الماس گونه‌هایی که در این پژوهش به کار گرفته شده اند نیز به راحتی به صورت تجاری در دسترس اند و می‌توان ان‌ها را خریداری کرد. با این یافته می‌توان امیدوار بود که سایر پژوهشگران نیز با بهره گیری از تجربیات این گروه شاخه‌ای جدید از الکترونیک مبتنی بر شیمی کربن را پیگیری و توسعه دهند چه بسا روزی آیفون جدید با همچون بدن ما از کربن ساخته شده باشد!

جزییات این پژوهش را می‌توانید در نشریه‌ی علمی Nature Communications مشاهده نمایید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات