ربات اتوماتیک برای کمک به پرستاران طراحی و ساخته شد

چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
ربات‌ها در سال‌های اخیر با سرعت بالایی در حال پیشرفت و بهبود در صنایع مختلف بوده‌اند. یکی از مواردی که از ربات‌ها می‌توان به عنوان دستیاران هوشمند استفاده کرد، علوم پزشکی و پرستاری است. در دانشگاهی در ژاپن، به تازگی یک ربات برای انجام دادن برخی وظایف تکراری پرستاران توسعه داده شده است. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

یکی از مشکلات اساسی کشور ژاپن، پیر شدن جمعیت آن است. این مشکل پیر شدن جمعیت، برای سیستم سلامت و پزشکی ژاپن نیز مشکل ایجاد خواهد کرد. فراهم کردن خدمات پزشکی و پرستاری برای این جامعه‌ی پیر دشوار خواهد بود. از طرف دیگر، کشورهای دیگر جهان نیز با کمبود نیروی پرستار مواجه هستند. به همین دلیل، ژاپنی‌ها در سال‌های اخیر تلاش زیادی کرده‌اند تا ربات‌هایی را برای کمک به پرستاران طراحی و تولید کنند تا کارهای تکراری آنها را انجام دهند.

آخرین نمونه‌ی ربات طراحی شده برای کمک به پرستاران، توسط محققان دانشگاه فناوری تویوهاشی (Toyohashi University of Technology) طراحی و توسعه داده شده است. این دستیار پزشکی، پرستاران را از انجام کارهای تکراری مانند جمع‌آوری اطلاعات اولیه‌ی بیماران و چک کردن علائم حیاتی آنها راحت می‌کند و بدین ترتیب، آنها می‌توانند زمان بیشتری برای ارائه‌ی خدمات شخصی به بیماران اختصاص دهند. البته وارد کردن اطلاعات بیماران بصورت دیجیتالی (Electronic Medical Records - EMR) در اکثر مراکز درمانی ژاپن استفاده می‌شود و سرعت زیادی به فرآیند جمع‌آوری اطلاعات داده است اما وارد کردن این اطلاعات بصورت دستی، مشکل دیگری است که نیروهای درمانی با آن مواجه هستند.

robobear

ربات طراحی شده که Terapio نام دارد، برای جمع‌آوری اطلاعات به دنبال پرستار حرکت می‌کند. این ربات مجهز به یک صفحه‌نمایش تاچ است که می‌توان به راحتی اطلاعات بیمار را در آن وارد کرد. اطلاعات قبلی بیمار، تاریخچه‌ی بیماری او و دیگر اطلاعات به راحتی روی این صفحه قابل نمایش هستند. علاوه بر آن، تراپیو می‌تواند حساسیت‌ها و موارد خاص پزشکی بیمار را متوجه شود. در زمانی که ربات اطلاعاتی را نمایش نمی‌دهد، این صفحه‌نمایش، چهره‌ی یک ربات را نشان می‌دهد و با یک لبخند و تغییر دادن حالت چشم‌ها، از لحاظ روانی نیز به بیمار و پرستار روحیه می‌دهد.

این ربات سه حالت حرکت دارد: حالت Power Assist که به کمک یک دسته و نیروی انسانی، حرکت می‌کند، حالت Tracking که ربات به دنبال پرستار حرکت می‌کند و حالت Rounds که ربات به تنهایی حرکت می‌کند و عملیات جمع‌آوری اطلاعات را انجام داده و به کمک دوربینی که در آن تعبیه شده، از برخورد با اجسام مختلف جلوگیری می‌کند.

terapio

در ابتدای سال جاری میلادی نیز، ژاپنی‌ها یک ربات پرستار با نام Robobear طراحی کرده و توسعه دادند که می‌تواند بیمار را از روی تخت بلند کند، به او در ایستادن کمک کند و او را از روی ویلچر به روی تخت ببرد.

ربات‌های کمک‌ پرستار تنها برای کمک به پرستاران در بیمارستان‌ها استفاده نمی‌شوند. این ربات‌ها را می‌توان در حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله و سونامی نیز استفاده کرد و در آینده‌ی نزدیک شاهد حضور انواع مختلف این ربات‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز امداد ژاپن خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات