اپل پرداخت ۹.۱ سنت به ازای هر ۱۰۰ بار استریم یک قطعه موسیقی به صاحبان اثر را پیشنهاد می‌دهد

شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل پیشنهادی را برای تعیین حق پخش قطعات موسیقی در سرویس‌های استریم ارائه کرده که می‌تواند هزینه‌‌های سرویس‌های فعال در این حوزه نظیر اسپاتیفای را افزایش دهد. اپل درخواست پرداخت ۹.۱ سنت به ازای ۱۰۰ استریم را ارائه کرده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

براساس اطلاعات موجود در اسناد دولتی که به دست نیویورک تایمز رسیده، اپل پیشنهادی را به هیئت بررسی گواهی کپی رایت (Copyright Royalty Board) ارائه کرده که براساس آن سرویس‌های استریم موسیقی موظف خواهند شد در ازای استریم یک قطعه برای ۱۰۰ بار، مبلغ ۹.۱ سنت را به خالق آن پرداخت کنند. پیشنهاد جدید اپل می‌تواند سیر محاسبات پیچیده و بررسی قوانین مربوط به کپی رایت را بسیار تسهیل کند، اما در مقابل هزینه‌ی سرویس‌های استریم موسیقی نیز بسیار افزایش پیدا می‌کند که این موضوع می‌تواند در هزینه‌ی اشتراک ماهیانه‌ی هر یک از سرویس‌ها بسیار تاثیرگذار باشد. البته باید به این موضوع اشاره کرد که اپل به دلیل انعقاد قراردادهای اختصاصی با استودیوهای موسیقی برای سرویس اپل موزیک می‌تواند از قوانینی که ممکن است براساس پیشنهادش به ثبت برسند، سرپیچی کند.

در صورت تصویب شدن پیشنهاد جدید اپل، قوانین در این حوزه تغییرات شگرفی را به خود خواهد دید، بطوریکه حق دریافتی هنرمندان افزایش پیدا کرده و در عوض هزینه‌ی راه‌اندازی چنین سرویس‌هایی نیز بسیار افزایش خواهد یافت. در حال حاضر کمپانی‌هایی نظیر اسپاتیفای، گوگل و پاندورا با استفاده از قوانین پیچیده کپی رایت حق کپی رایت موسیقی‌های خود را پرداخت می‌کنند. در صورتی که که پیشنهاد اپل مورد موافقت قرار گیرد، شاهد پیاده شدن این قانون از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ خواهیم بود. پیشنهاد اپل می‌تواند توسط شماری از قضات مورد بازنگری قرار گرفته و تغییراتی نیز در آن صورت پذیرد.

به طورحتم پیشنهاد جدید رقبای این کمپانی نظیر اسپاتیفای را زیر فشار قرار خواهد داد. اسپاتیفای پیشرو در سرویس استریم موسیقی است که اشتراک ماهیانه‌ی آن قریب به ۱۰ دلار است. کاربران می‌توانند با استفاده از این سرویس حتی بصورت رایگان نیز از گوش دادن به موسیقی لذت ببرند، در حالی که این امکان در اپل موزیک فراهم نیست. اسپاتیفای از نظر تعداد کاربران نیز فاصله‌ی زیادی با سرویس کوپرتینویی‌ها دارد. اسپاتیفای و اپل موزیک اخیرا در اثر رقابت با یکدیگر کنش‌هایی را شاهد بوده‌اند، بطوریکه براساس اطلاعات ارائه شده اسپاتیفای اعلام کرده که اپل اجازه‌ی انتشار نسخه‌ی جدید اپلیکیشن این سرویس را به دلیل دور زدن فرآیند خرید از درون اپلیکیشن نمی‌دهد، هرچند اپل در پاسخ رعایت قوانین اپل استور را دلیل اصلی جلوگیری از انتشار نسخه‌ی جدید خوانده است.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات