مارشمالو روی ۱۳.۳ درصد از گوشی های اندرویدی نصب شده است

چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مدت‌ها از عرضه‌ی اندروید ۶ یا مارشمالو به کاربران می‌گذرد. چند ماه پیش، پیش‌نمایش اندروید ۷ منتشر شد که گوگل نام این نسخه را نوقا گذاشت. مطابق آمارهای گوگل، در حال حاضر سهم مارشمالو از اندروید حدود ۱۳.۳ درصد است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

گوگل هر ماه اعداد و ارقام مربوط به سهم نسخه‌های مختلف اندروید را منتشر می‌کند. این آمارها در وبسایت مخصوص توسعه‌دهندگان این کمپانی قرار داده می‌شود، و هدف آن هم آگاه شدن توسعه دهندگان از محبوبیت و شهرت نسخه‌‌های مختلف اندروید است. این آگاهی به آن‌ها کمک می‌کند که بدانند تا چه زمانی باید از برنامه‌های خود پشتیبانی کنند. معمولا نسخه‌های جدیدتر اندروید سهم کمی از این سیستم‌عامل را به خود اختصاص می‌دهند. این امر بیانگر مدت زمانی است که طول می‌کشد تا یک آپدیت به دست کاربران دستگاه‌هایی برسد که ساخته‌ی دست گوگل نیستند (دستگاه‌هایی غیر از نکسوس). این داده‌ها به مدت یک هفته و از ۴ تا ۱۱ جولای، از دستگاه‌هایی که به فروشگاه گوگل‌پلی وارد شده‌اند جمع‌آوری شده است. نمودار زیر را مشاهده می‌کنید.

android shares

همان طور که در نمودار بالا هم می‌توان دید، نسخه‌ی ۲.۲ اندروید یعنی فرویو هنوز زنده است و ۰.۱ درصد از سهم بازار اندروید را در اختیار دارد! نسخه‌ی ۲.۳ موسوم به نان زنجبیلی و نسخه‌ی ۴.۰ با نام ساندویچ بستنی به ترتیب ۱.۹ و ۱.۷ درصد سهم دارند. سهم نسخه‌های ۴.۱، ۴.۲ و ۴.۳ این سیستم‌عامل که در مجموع با نام آبنبات ژله‌ای شناخته می‌شوند حدود ۱۷.۸ درصد است. نسخه‌ی ۴.۴ موسوم به کیت‌کت، ۳۰.۱ درصد سهم دارد و آبنبات چوبی با تصاحب سهمی ۳۵.۱ درصدی، رکورددار نسخه‌های اندروید است. اندروید ۶ یا مارشمالو که آخرین نسخه‌ی رسمی در دسترس کاربران این سیستم‌عامل است نیز تاکنون روی ۱۳.۳ درصد از گوشی‌های اندرویدی نصب شده است. نسخه‌های نان زنجبیلی، ساندویچ بستنی، آبنبات ژله‌ای و کیت‌کت در حال از دست دادن سهم خود هستند، در حالی که دو نسخه‌ی آخر یعنی آبنبات چوبی و مارشمالو در حال کسب سهم‌ بالاتر هستند. این افزایش سهم به خاطر ارائه‌ی اسمارت‌فون‌هایی است که تماما از نسخه‌ی ۵ یا ۶ اندروید بهره می‌برند.

اما اگر بخواهیم به این آمارها با دید منفی نگاه کنیم، باید بگوییم که اگرچه سهم مارشمالو ماه به ماه به میزان بسیار اندکی بیشتر می‌شود، اما این به معنای افزایش بسیار کم شمار گوشی‌های استفاده کننده از این نسخه نیست، چرا که امروزه بیش از یک میلیارد دستگاه اندرویدی فعال در سراسر جهان وجود دارد. بنابراین به دلیل تعداد بسیار بالا، عرضه‌ی دستگاه‌های مبتنی بر مارشمالو تغییر چندان بزرگی در سهم این نسخه ایجاد نخواهد کرد. با افزایش تعداد گوشی‌ها، سهم درصدی هر دستگاه کمتر می‌شود و همین گونه ادامه می‌یابد. با آغاز عرضه‌ی اندروید ۷ یا نوقا از حدود یک ماه دیگر، خواهیم دید که افزایش سهم مارشمالو شتاب بیشتری می‌گیرد، در حالی که نوقا در چندماهه‌ی نخست عرضه‌ی خود به شدت با رتبه‌های آخر جدول در کشمکش است. دلیل سهم بسیار کم نوقا در چندماهه‌ی اول، عرضه‌ی انحصاری آن برای دستگاه‌های نکسوس است که سهم چشمگیری از بازار اندروید ندارند.

همان طور که در جدول مشاهده کردید، حدود یک سوم از دنیای اندروید در انحصار کیت‌کت است. نسخه‌ای قدیمی که حدود ۳ سال از عرضه‌ی آن می‌گذرد . گوگل تلاش‌های بسیاری را برای تغییر این روند انجام داده است، اما ظاهرا تاکنون هیچ موفقیتی به دست نیاورده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات