سیری و هوم‌کیت می‌توانند خانه‌ هوشمند اپل را نجات دهند

پنج‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
با وجود نوآوری‌های آمازون و گوگل در خانه‌های هوشمند؛ اپل همچنان جایگاه خود را در این رقابت پیدا نکرده است. البته بروزرسانی‌های Siri و هوم‌کیت می‌توانند معادلات را تغییر دهند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اپل گلایه‌های زیادی را از سرعت پایین گسترش پلتفرمِ خانه‌ی هوشمند خود (Apple’s HomeKit) در کمک گرفتن از شرکت‌های شخص ثالث شنیده است. اما این مسئله ممکن است به زودی حل شود. در کنفرانس WWDC امسال، این ابرقدرت دنیای تکنولوژی در نهایت راضی شد که یک پرتال مستقیم را برای دسترسی به HomeKit از طریق یک اپ بر روی iOS 10 فراهم کند. اپل همچنین خبر داد که HomeKit از دوربین‌های امنیتی پشتیبانی خواهد کرد و همچنین «Siri» به زودی برای گسترش‌دهندگانِ دیگر در دسترس خواهد بود.

پس با این وجود که در این کنفرانس خبری از یک رقیب با برند اپل برای «Amazon Echo» (یا «Google Home» که به زودی منتشر خواهد شد) نبود؛ این آپدیت‌ها می‌توانند HomeKit را به رقابت خانه‌های هوشمند برگرداند. در ادامه این پیشرفت‌ها را بررسی خواهیم کرد.

رسیدن به خانه

هوم‌کیت از زمان اولین معرفی‌اش در کنفرانس WWDC 2014 از خود خانه‌ای نداشت. با وجود حضور در iOS، این نرم‌افزار نمی‌توانست به صورت مستقیم با کاربر ارتباط برقرار کند؛ و تنها دارای یک صفحه‌ی تنظیمات با امکانات محدود بود. در اصل مسئولیت ساخت اپ‌های مناسب را به عهده‌ی کمپانی‌هایی گذاشته بود که محصولاتی با قابلیت یکپارچه‌سازی با هوم‌کیت را در اختیار داشتند.

این تصمیم هرچند محدودیت‌هایی را به دنبال داشت. بسیاری از اپ‌های ساخته‌شده برای هوم‌کیت توسط شرکت‌های دیگر گران یا بیش از حد پیچیده هستند. همچنین نرم‌افزارهای غیر رسمی در زمان بروز مشکلات پشتیبانی چندانی نخواهند داشت؛ به عنوان مثال زمانی که می‌خواهید از اپل تی‌وی خود برای فعال کردن Siri در محیطی خارج از خانه استفاده کنید. برای چنین تغییر کوچکی احتمالا نیاز دارید که صفحات پشتیبانی شرکت اپل را برای پیدا کردن راهکار زیر و رو کنید.

اپ پیش رو برای iOS 10 به احتمال زیاد مسائل این را بهبود خواهد بخشید. نه تنها کاربران یک نقطه‌ی شروع مشخص برای تنظیم و مدیریت محصولات قابل دسترسی توسط هوم‌کیت خواهند داشت؛ بلکه این اپ شاید اپل را مجبور کند که مسئولیتِ پلتفرم خانه‌ی هوشمند خود را به عهده بگیرد و شروع به انتشار آپدیت‌های منظم و ساده کردن کارکرد کلی هوم‌کیت کند.

HomeKit

راه‌های تازه به Siri

گشودن درهای Siri به روی توسعه‌دهندگان همچنین می‌تواند هوم‌کیت را به مرزهای جدیدی هدایت کند. تاکنون پلتفرم اپل بسیار عقب‌تر از رقبای خود در شمار دسترسی به محصولات خانه‌ی هوشمند بود. با اینکه «آمازون الکسا» و «گوگل نست» روی هم به بیشتر از ۱۰۰ دیوایس مختلف دسترسی خواهند داشت؛ هوم‌کیتِ شرکت اپل تنها برای کمتر از ۲۰ دستگاه فعال است.

مسئله بیشتر به این دلیل است که آمازون و نست (Nest)، برنامه‌های متن‌بازی را ارائه می‌کنند؛ که همکاری در زمینه‌ی خانه‌های هوشمند را در مقایسه با اپل بسیار ساده‌تر می‌کند.

آمازون بر «Alexa Skills Kit» خود تکیه دارد؛ ابزاری که برنامه‌نویسان می‌توانند دستورات قابل اجرای خود را برای دستگاه‌های Echo، Echo Dot و Tap طراحی کنند. همچنین یک API اختصاصی برای پروژه‌های مرتبط با خانه‌های مجازیِ این شرکت قابل دسترس است. تمام این‌ها هرچند تنها بخش کوچکی از پلتفرم نرم‌افزارهای این شرکت را تشکیل می‌دهند. کیتِ آمازون بیش از ۱۲۰۰ دستور قابل اجرا را (تا ۱۴ ژوئن) در خود جای داده است. دستوراتی مانند «از 1800Flowers بخواه که برای بکی گل بفرستد» یا «از Albert Einstein Facts بخواه که به من یک فکت ارائه کند».

پروژه‌ی نست نیز تقریبا به همین شکل کار می‌کند؛ هرچند این شرکت سعی می‌کند که دستورات را به شکلی انتخاب کند که به دیوایس‌های خانه‌ی هوشمند و سرویس‌ها محدود شوند.

یک توسعه‌دهنده‌‌ی کیتِ مخصوص Siri به اپل این شانس را می‌دهد که خود را به آمازون و نِست نزدیک‌تر کند؛ هرچند هنوز برای پیشی گرفتن از آن‌ها به زمان نیاز دارد.

آینده‌ای روشن برای هوم‌کیت؟

همچنان ناشناخته‌های زیادی در رابطه با هوم‌کیتِ اپل وجود دارد. (به عنوان مثال چه زمانی قرار است پاسخ خود را به Amazon Echo ارائه کند؟) هرچند کنفرانس WWDC امسال این مسئله را مشخص کرد که اپل به دنبال رقابت در زمینه‌ی خانه‌های هوشمند است. افزودن هوم‌اپ به هوم‌کیت در iOS 10 و باز کردن درهای Siri به روی برنامه‌نویسان اما تنها شروع کار خواهد بود.

اپل همچنین اعلام کرد که هوم‌کیت از دوربین‌های امنیتی پشتیبانی خواهد کرد؛ یک آپدیت مهم که به شما اجازه خواهد داد بازخوردهای زنده‌ی دوربین را توسط لاک اسکرینِ آیفون مشاهده کنید. («August»، «Ring» و «Kuna» در میان نخستین همکاران این قابلیت هستند.) این شرکت همچنین خبر داد که شرکت‌های‌ خانه‌سازی بزرگ ایالات متحده، از جمله «Lennar» و «KB»، هوم‌کیت را در سازه‌های جدید خود جای خواهند داد. با این امکانات جدید و شایعات وجود یک رقیب برای Echo؛ هوم‌کیت و Siri به اپل کمک خواهند کرد که در آینده‌ی نزدیک موقعیتی فراگیرتر در رقابت خانه‌های مجازی برای خود دست و پا کند. iOS 10، که تمامی امکانات جدید هوم‌کیت را در خود جای خواهد داد، هم‌اکنون به شکل آزمایشی در دسترس کاربران است. هرچند زمان انتشار نهایی آن پاییز امسال خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات