APFS، فایل سیستم جدید اپل جایگزین HFS Plus می‌شود

پنج‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بنا به گزارش جدیدی که در مورد اپل منتشر شده، این شرکت ظاهرا در حال توسعه یک فایل سیستم جدید به نام APFS بوده و قصد دارد این فایل سیستم را جایگزین HFS Plus کند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اپل در حال کار روی یک فایل سیستم جدید برای تمامی دستگاه‌های تولیدی خود است تا آن را جایگزین HFS Plus کند. فایل سیستم جدید اپل APFS در تمامی دستگاه‌های این کمپانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، به این ترتیب macOS، iOS، watchPS و tvOS از فایل سیستم مشابهی استفاده خواهند کرد.

در جریان WWDC امسال هیچ اشاره‌ای به APFS نشد، اما قطعا استفاده از یک فایل سیستم در تمامی دستگاه‌ها گامی به جلو برای اپل محسوب می‌شود. اپل در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد APFS منتشر نکرده، اما در پرتال توسعه‌دهندگان این کمپانی یکسری جزئیات در مورد این فایل سیستم به شرح زیر ارائه شده است:

فایل سیستم اپل APFS نسل بعدی فایل‌سیستم‌ طراحی شده برای استفاده در محصولات مختلف از اپل‌واچ گرفته تا مک‌پرو طراحی شده است. APFS برای حافظه‌های فلش و SSD بهینه شده و قابلیت رمزنگاری آن به عنوان یک ویژگی مهم در این فایل سیستم خواهد بود.

نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان APFS برای macOS sierra 10.12 در دسترس قرار گرفته و نسخه نهایی عمومی آن در سال ۲۰۱۷ ارائه می‌شود. این فایل سیستم جدید فعلا در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد و بنابراین امکان استفاده از آن در دیسک‌ها و درایورهای هیبریدی اپل فعلا وجود ندارد.

اپل در مورد بهینه‌سازی HFS Plus اعلام کرده‌ است:

فایل سیستم اپل تقریبا از تمام قابلیت‌های HFS+ پشتیبانی می‌کند و بهبودهایی نسبت به HFS+ بر روی آن اعمال شده است. از جمله این بهبودها می‌توان به پشتیبانی از فایل‌های پراکنده و جلوگیری از کرش کردن ساختار محافظتی فایل‌ها اشاره کرد.

علاوه بر بهینه‌سازی‌های اعمال شده برای حافظه‌های فلش و SSD، انتظار می‌رود فایل سیستم APFS قابلیت کپی و نوشتن متادیتاها را داشته باشد. از جمله دیگر ویژگی‌های مورد انتظار برای فایل سیستم جدید اپل، می‌توان به اشتراک‌گذاری فضا، کلون کردن فایل‌ها و پوشه‌ها، سایزبندی سریع پوشه‌ها و ... اشاره کرد. همانطور که گفتیم، APFS در سال ۲۰۱۷ به صورت رسمی منتشر می‌شود.

نظر شما در مورد این فایل سیستم چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات