اپ‌های جدید مدیریت ایمیل در iOS از هوش مصنوعی برای عملکرد بهتر بهره می‌برند؛ اما آیا حریم شخصی رعایت می‌شود؟

شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶
مطالعه 4 دقیقه
هوش مصنوعی از جمله مقوله‌هایی است که استفاده از آن در حال حاضر همیشه با نگرانی‌هایی همراه بوده. به تازگی اپلیکیشن‌هایی که به منظور مدیریت ایمیل برای iOS توسعه داده شده‌اند از هوش مصنوعی برای عملکرد بهتر و هوشمندانه‌تر بهره می‌گیرند. اما در چنین شرایطی آیا مشکلی برای حریم شخصی افراد ایجاد نخواهد شد؟ در ادامه‌ی مطلب با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

پس از بررسی اپلیکیشن EasilyDo توسط وب‌سایت معتبر Verge، کارشناسان این سایت وضعیت ایمیل در دنیای امروز را به بحث گذاشتند. نسبت فواید استفاده از ایمیل به ضررهای آن در چند سال اخیر تغییر کرده و قابلیت‌های جدیدی به این روش ارتباطی اضافه شده؛ اما با این‌حال مشکلات امنیتی به قوت خود باقی هستند. آینده ایمیل چه خواهد بود؟ در حال حاضر شما از ایمیل چه استفاده‌هایی می‌کنید؟

برای یافتن پاسخ سوالات بالا، وب‌سایت Verge اعلام کرده که کاربران نظر خود را در این مورد از طریق توییتر به حساب کاربری @waltmossberg و @reckless ارسال کنند. البته در صورتی که اشتراک آیتونز را هم دارید می‌توانید از پادکست‌های این وب‌سایت و همچنین Verge ESP و What's Tech, و The Vergecast هم استفاده کنید. 

در پادکست صوتی وب‌سایت ورج، به این نکته اشاره می‌شود که اپلیکیشن‌هایی مانند EasilyDo قابلیت‌های بسیار خوبی را در زمینه مدیریت ایمیل‌ها در اختیار دارندگان آیفون قرار می‌دهند. به عنوان مثال این اپلیکیشن می‌تواند تنها با یک کلیک، شما را از لیست ایمیل‌های گروهی مورد نظرتان خارج کند. همچنین می‌توان به قابلیت دستبه‌بندی هوشمند ایمیل‌ها در این اپلیکیشن اشاره کرد که به طور خودکار ایمیل‌های کاربر را بر اساس محتوای آن‌ها در موضوعات جداگانه قرار دهد و در نهایت دسترسی کاربر به ایمیل‌های مورد نظر وی آسان‌تر خواهد شد. همچنین در پادکست یاد شده اعلام می‌شود که اپلیکیشن‌های دیگری مانند اینباکس گوگل هم ویژگی‌هایی مشابه را ارائه می‌دهند.

با این وجود یکی از ویژگی‌های هوشمند مورد علاقه waltmossberg به گفته خود او، این است که با کلیک یک دکمه، براحتی می‌توان از لیست‌های ایمیل مختلف خارج شد و در واقع اشتراک دریافت ایمیل را در سرویس‌های مورد نظر لغو کرد. قطعا این روش نسبت به روش معمول که باید در پایین ایمیل‌ها به دنبال لینک لغو اشتراک ایمیل‌های گروهی جستجو کرد بسیار کاربردی‌تر است.

امکان مارک کردن، گروه‌بندی شخصی و نیز سرعت بسیار بالای اپلیکیشن یاد شده نیز از جمله قابلیت‌های بسیار خوب آن اعلام شده است. بر اساس تستی که بر روی اپلیکیشن مدیریت ایمیل EasilyDo انجام شده، این اپلیکیشن از سایر اپ‌های مدیریت ایمیل نظیر جیمیل و نیز اپ مدیریت ایمیل اپل، بسیار سریع‌تر عمل می‌کند. 

یکی از مسائل مهم در مورد روش کارکرد این نوع اپلیکیشن‌ها آن است که از سرورهای مخصوصی به منظور ارائه‌ی قابلیت‌های هوشمند، بهره می‌برد. اما بنا به اعلام The Verge این سرورها به اصل محتوای ایمیل‌ها دسترسی پیدا نمی‌کنند و فقط به منظور تشخیص نوع ایمیل‌ها و سرعت‌ دادن به فرآیند مدیریت ایمیل مورد استفاده قرار می‌گیرند. در پادکست مورد بحث به این نکته نیز اشاره شده که سرعت جستجو در اپلیکیشن EasilyDo نسبت به تمامی نسخه‌های اخیر اپلیکیشن مدیریت ایمیل پیشفرض iOS بسیار بالاتر است. بنا بر اعلام شخصی که اپلیکیشن مورد بحث را بررسی کرده، وی در اکثر مواردی که با اپ پیشفرض iOS به دنبال یک ایمیل خاص جستجو می‌کرده، در نهایت به هدف خود نرسیده و در کل بیخیال جستجوی خود شده است. همچنین به این نکته اشاره می‌شود که اپلیکیشن جیمیل هم در بخش جستجو عملکرد مطلوبی دارد؛ اما EasilyDo در این زمینه بسیار سریع، هوشمند و کاربردی است.

اما در مورد اسکن ایمیل‌ها در فضای ابری، نگرانی‌هایی در حفظ حریم شخصی کاربران ممکن است وجود داشته باشد. بر اساس اعلام ورج، برخی افراد اعتنایی به این موضوع ندارند؛ چراکه استفاده آن‌ها از ایمیل به تبادل اطلاعات معمول خلاصه می‌شود و نگرانی خاصی از این نظر ندارند. 

در این پادکست همچنین اعلام می‌شود که امروزه ارتباطات کاربران به سمت استفاده از سرویس‌های پیام‌رسان، پیش‌رفته و بنابراین بسیاری از اطلاعات افراد بر بستر این سرویس‌ها ارسال و دریافت می‌شوند.

اما واقعیت این است که شرکتی‌ مانند گوگل که بخش عمده بازار جستجوهای اینترنتی را در اختیار خود دارد، همیشه اقدام به نمایش تبلیغاتی هوشمند می‌کند که به علایق شما مرتبط باشند. این علایق بر چه اساسی تشخیص داده می‌شوند؟ احتمال دارد یکی از منابعی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوع ایمیل‌هایی باشد که کاربر دریافت یا ارسال می‌کند. اما باز هم به این موضوع اشاره می‌شود که سرویس‌های ابری مورد استفاده در اپلیکیشن‌های مدیریت ایمیل، اصل محتوای ایمیل را مورد بررسی قرار نمی‌دهند و دسته‌بندی هوشمند ایمیل‌ها صرفا بدان معنا نیست که متن آن‌ها به صورت کامل وارسی شود. 

در نهایت اعلام می‌شود که یکی از اصلی‌ترین مشکلات در استفاده از ایمیل‌ها همچنان لغو اشتراک دریافت ایمیل‌های گروهی، یافتن اطلاعات خاص در یک ایمیل و مواردی از این قبیل است. حریم شخصی افراد در اپلیکیشن‌های هوشمند مدیریت ایمیل، موضوعی است که نمی‌توان در مورد آن با اطمینان کامل سخن گفت.

نظر شما در مورد حریم شخصی در ایمیل‌ها و بخصوص اپلیکیشن‌هایی که به صورت هوشمند ایمیل‌ها را برای ما مدیریت می‌کنند چیست؟ آیا می‌توان به آنچه شرکت‌ها در مورد عدم دسترسی به محتوای خصوصی کاربران اعلام می‌کنند اطیمنان کرد؟ نظرات خود را در این مورد در بخش دیدگاه‌ها با زومیت و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات