دانشمندان بصورت اتفاقی یک باتری با عمر ۲۰۰ هزار بار شارژ توسعه دادند

پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
باتری گجت‌های هوشمند را باید پاشنه‌ی آشیل دنیای فناوری خواند، چراکه با وجود پیشرفت روزافزون سایر ماژول‌های مورد استفاده، سرعت پیشرفت در فناوری‌های به کار برده شده برای باتری‌ها، بسیار پایین است. حال دانشمندان بصورت اتفاقی موفق به تولید یک باتری با عمر شارژ ۴۰۰ برابر باتری‌های کنونی شده‌اند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

محققان در دانشگاه ایروین کالیفرنیا بصورت اتفاقی موفق به تولید یک باتری شده‌اند که عمر آن از نظر تعداد دفعاتی که می‌توان یک باتری را شارژ کرد، ۴۰۰ برابر نمونه‌های کنونی مورد استفاده است. نکته‌ی جالب توجه در مورد این کشف، اتفاقی بودن آن است، چراکه براساس اطلاعات ارائه شده دانشمندان در حالی که تحقیقات خود در مورد موضوع دیگری را پیش می‌بردند، بصورت اتفاقی موفق به تولید این باتری جدید شدند.

محققان نه تنها موفق شدند در مقایسه با باتری‌های لیتیوم-یونی کنونی یک باتری حالت جامد را توسعه دهند، بلکه تعداد دفعات شارژ این باتری را نیز به طرز خارق العاده‌ای افزایش داده‌اند، بطوریکه می‌توان این باتری را بصورت متوالی برای ۲۰۰٫۰۰۰ بار شارژ کرد.

با مقایسه ظرفیت و قابلیت‌های باتری‌های کنونی مورد استفاده به جرات می‌توان گفت که کشف جدید دانشمندان بسیار فوق‌العاده است، چراکه باتری‌های کنونی را فقط می‌توان برای حداکثر ۷٫۰۰۰ بار شارژ کرد. در واقع تیم توسعه‌ی دهنده‌ی این باتری به دنبال تولید نمونه‌ای بودند که از محلول مایع در آن استفاده نشده باشد. یکی از دلایلی که باتری‌های لیتیوم-یونی را در بسیاری از موارد نظیر ذخیره‌سازی و همچنین حمل و نقل مقاومت در برابر گرما محدود می‌کند، ماهیت مایع مورد استفاده در این باتری‌ها است. باتری‌های لیتیوم-یونی در برابر گرما حساس بوده و بسیار قابل احتراق هستند، بطوریکه می‌توان این موضوع را از تعداد انفجارها و آتش سوزی‌هایی که در اثر استفاده از این باتری‌ها صورت گرفته، تشخیص داد.

باتری با عمر ۲۰۰٫۰۰۰ بار شارژ

تیم تحقیقاتی مورد نظر به جای استفاده از مایع، از یک ژل الکترولیت استفاده کرده و آن را با نانوسیم‌هایی از جنس طلا ترکیب کرده است تا با استفاده از آن الکتریسیته در باتری ذخیره شود. نانوسیم‌های از جنس طلای جایگزینی برای لیتیوم در باتری‌های لیتیوم-یونی است. براساس اطلاعات ارائه شده، ترکیب جدید مورد استفاده در باتری‌های جدید، بسیار راضی کننده است.

هرچند استفاده از نانوسیم‌ها در باتری‌ها چندان جدید نیست، اما نانوسیم‌های لیتیومی مورد استفاده در باتری‌های کنونی در گذر زمان شکننده شده و توانایی خود را برای ذخیره‌ی انرژی از دست می‌دهند. همچنین تعداد دفعات شارژ در این باتری‌ها نیز در گذر زمان بسیار کاهش پیدا می‌کند.

در طول سه ماه آزمایش باتری جدید توسعه یافته که شامل بیش از ۲۰۰٫۰۰۰ بار شارژ بوده، دانشمندان مشاهده کردند که کاهشی در ظرفیت باتری مورد نظر ایجاد نشده است.

البته باید اشاره کرد که توسعه‌ی این باتری به معنای عرضه‌ی زودهنگام آن به بازار نیست. تاکنون بارها شاهد انتشار اخباری بوده‌ایم که نشان از کشف باتری جدیدی با قابلیت‌های بسیار بیشتر حکایت داشته، اما با توجه به محدودیت‌های موجود در این باتری‌ها برای تولید انبوه و عرضه‌ی تجاری شاهد همه‌گیر شدن این نمونه‌ها نبوده‌ایم.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات