فروش سرویس های نرم افزاری، راهکار اپل برای فرار از چالش کاهش فروش محصولات سخت افزاری

جمعه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
با پایان یافتن فصل اول سال ۲۰۱۶ میلادی، اپل سه شنبه‌ی هفته‌ی آینده گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی مورد نظر را منتشر خواهد کرد. با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته مبنی بر کاهش رشد فروش آیفون حال بسیاری در حال یافتن پاسخ دو سال اصلی خود هستند؛ کاهش فروش سخت افزار چه اندازه بوده و چه میزان از رشد سرویس‌های نرم‌افزاری اپل می‌تواند کاهش مورد نظر را بی اثر کند؟ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اپل در هفته‌ی آینده با برگزاری کنفرانسی که در روز سه شنبه، گزارش مالی مربوط به فصل اول سال جاری میلادی را منتشر خواهد کرد. از ماه‌ها پیش، بسیاری از تحلیل‌گران با انتشار گزارش‌های متعدد، کاهش فروش آیفون‌های اپل را نوید داده‌اند، بطوریکه به نظر می‌رسد پس از ۱۳ سال از معرفی و عرضه‌ی اولین آیفون، شاهد رشد منفی فروش آیفون در مقایسه با مدت مشابه پیش از آن خواهیم بود. حال با توجه به کاهش فروش آیفون، سوالات بسیاری ذهن کاربران و علاقمندان به محصولات اپل را به خود درگیر کرده است؛ میزان کاهش فروش آیفون چه اندازه بوده و اپل چگونه می‌تواند برای جبران کاهش فروش آیفون که نتیجه‌ی آن کاهش درآمد این کمپانی است، دست به دامان سرویس‌های نرم‌افزاری شده و این کاهش را از این طریق جبران کند؟

اپل با پیش‌بینی کاهش فروش آیفون‌های خود که با کاهش متوالی فروش آیپد برای این کمپانی همراه شده بود، محصولات جدیدی را روانه‌ی بازار کرد. از جمله‌ی این محصولات می‌توان به اپل واچ و اپل تی‌وی اشاره کرد، اما آیا این محصولات قادرند تا تاوان کاهش فروش آیفون را پرداخت کرده و کاهش درآمد اپل را با فروش خود جبران کنند؟ طبیعتا پاسخ این سوال منفی است، اما راه چاره برای اپل چیست و این کمپانی چگونه می‌تواند افول فروش آیفون را جبران کند؟

براساس گزارش منتشر شده توسط بن تامپسون، اپل در پی آن است تا وابستگی درآمد خود به سخت‌افزار را کاهش داده و رشد خود را مبتنی بر سرویس‌های نرم‌افزار بنا نهد. وی با اشاره به بایدهای در پیش گرفتن این سیاست، چگونگی تغییر مسیر اپل را نیز تشریح کرده که کوپرتینویی‌ها قادر خواهند بود با استفاده از آن با چالش‌های ایجاد شده در مسیر خود، روبرو شده و با موفقیت از آن‌ها عبور کنند. در حال کلی، روش یا هربه‌ای که اپل به کار می‌گیرد، مراجعه به کاربرانی است که گجت‌های این کمپانی را در اختیار دارند؛ این کمپانی با ترغیب و تشویق دارندگان گجت‌های اپلی، آن‌ها را برای خرید محصولات نرم‌افزاری بیشتر و در اختیار گرفتن سرویس‌های بیشتر ترغیب می‌کند.

تیم کوک

یکی از مواردی که در زمان ارائه‌ی گزارش‌های مالی اپل باید به آن دقت کنیم، مجموع تعداد گجت‌های به فروش رفته توسط این کمپانی است که جامعه‌ی کاربران اپل را تشکیل می‌دهند. تیم کوک، در آخرین کنفرانس مربوط به ارائه‌ی گزارش مالی خود اعلام کرد که با وجود کاهش فروش سخت‌افزار اپل، جامعه‌ی کاربران ابزار‌های اپلی همواره در حال رشد خواهد بود.

اپل به تنهایی در آمریکا بیش از ۱۲۴.۴ میلیون کاربر دارد که حداقل از یکی از سرویس‌های آنلاین اپل استفاده می‌کنند. این سرویس‌ها شامل اپلیکیشن‌ها یا سرویس وب است. این تعداد از مشتریان بدین معنی است که اپل نیمی از افراد بالغ آمریکا را به عنوان مشتری خود در اختیار دارد. آخرین آمار منتشر شده در مورد کاربران iOS که مربوط به ماه مارس میلادی است، نشان از این دارد که این سیستم عامل بیش از ۹۱.۳ میلیون کاربر دارد. این آمار شامل ۷۳ میلیون کاربر آیفون و ۵۴.۳ میلیون کاربر آیپد است. بیش از ۶۶ درصد کاربران iOS را بانوان تشکیل می‌دهند که آمار بسیار جالب توجهی است. با نگاهی به آمار فصل اول سال ۲۰۱۶ میلادی و مقایسه آن با مدت مشابه سال ۲۰۱۵، می‌توان دید که سهم لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های دسکتاپ مبتنی بر سیستم عامل مکینتاش با افزایش ۱.۹ درصدی به ۱۲.۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

همچنین آیفون‌های اپل نیز با افزایش سهم یک درصدی روبرو بوده‌اند که از این‌رو سهم این پلتفرم را در بازار آمریکا با بیش از ۴۱.۸ درصد افزایش داده است.

سهم تبلت‌های در حال استفاده اما با کاهش همراه بوده و با افولی ۱.۹ درصدی به ۳۸.۶ درصد کاهش پیدا کرده است. بیش از ۲۳ درصد از آیپد‌های مورد استفاده در بازار آمریکا، نسل دوم این تبلت بوده و از این‌رو عملکرد آن‌ها بسیار کند شده است، از این‌رو شاید در آینده‌ی نزدیک کاربرانی که از این نسل استفاده می‌کنند، ترجیح دهند تا نسل جدیدی از این لپ‌تاپ را تهیه کنند. در خوشبینانه‌ترین حالت نیز اپل واچ اپل، ۱۷.۵ درصد از بازار گجت‌های پوشیدنی در بازار آمریکا را در اختیار دارد.

اپل تی‌وی اما موفقیت بسیار بزرگی کسب کرده، بطوریکه سهم این گجت از ۰.۵ درصد از پخش کننده‌های سرویس‌های استریم ویدیو به بیش از ۱۶.۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

دکتر هانو ورکاسالو، مدیرعامل ورتو آنالیتیکس، در مورد افزایش سهم گجت‌های اپل در بازار چنین اظهار نظر کرده است:

اپل در دو حوزه‌ی رایانه‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ‌ها، عملکرد بسیار قابل قبولی را دارد، بطوریکه این کمپانی در حال حاضر نیز شاهد افزایش میزان کاربران خود و در نتیجه افزایش سهم از بازار است. اپل برای عبور از بحران‌ها، باید درآمدزایی خود را به از کانال‌هایی غیر از فروش سخت‌افزار و فروشگاه اپلیکشن‌ها، به دست بیاورد.

اپل در سال ۲۰۰۷ میلادی اولین نسل از گوشی هوشمند آیفون را رونمایی کرد که آغازی بر موفقیت‌های این کمپانی بود، حال باید دید که پس از ثبت رکورد فروش‌ها متعدد توسط این کمپانی، آیا اپل قادر است با چالش بزرگی به نام کاهش فروش آیفون مقابله کند یا خیر؟ نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات