دارایی‌ های پنهان؛ عامل اصلی بالا بودن عجیب قیمت یاهو است

پنج‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مدت‌ها است که یاهو به دنبال خریداری خوب برای فروش کسب و کار خود است. یکی از تحلیل‌گران موسسه‌ی SunTrust مدعی شده است که یاهو سه دارایی پنهان دارد که می‌توانند باعث بالا رفتن عجیب قیمت این شرکت شوند.
تبلیغات

هفته‌ها است که یاهو قصد فروش کسب و کار خود را دارد حتی در این بین از گوگل نیز به عنوان خریداران احتمالی نام برده شده است. حالا یک تحلیل‌گر مدعی شده است یاهو دارایی‌های پنهانی دارد که ممکن است روی قیمت و ارزش آن تاثیر زیادی بگذارد.

این سه مورد شامل حق امتیاز یاهو ژاپن، پتنت‌ها و دارایی‌های ملکی یاهو است که به نظر می‌رسد کمتر مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده است.

یاهو در حال حاضر به دنبال خریدارانی برای فروش بخش‌های مختلف کسب و کار خود است که شامل دارایی‌های اصلی اینترنتی و سهام خود در یاهو ژاپن نیز می‌شود. این تحلیل‌گر که رابرات پک نام دارد هفته گذشته ارزش یاهو را بین ۶ تا ۸ میلیارد دلار اعلام کرده بود اما با توجه به دارایی‌های پنهان این شرکت ممکن است این مبلغ بسیار بالاتر نیز برود.

حق امتیاز یاهو ژاپن: طبق قرارداد بین یاهو و یاهو ژاپن این شرکت سه درصد از سود ژاپنی‌ها را دریافت می‌کند، پک می‌گوید بسیاری از خریداران در مورد عاقبت و سرانجام این قرارداد پس از خریداری یاهو شک دارند چرا که جزئیات قرارداد خصوصی بوده و علنی نشده‌اند. پک مدعی است این قرارداد می‌تواند تا یک میلیارد دلار به ارزش یاهو اضافه کند.

مالکیت‌های معنوی: پک مدعی است بسیاری از سرمایه‌گذاران در جریان نیستند که ۲ هزار عدد از ۶ هزار عدد پتنت ثبت شده‌ی یاهو در ژاپن در وبسایت پتنت آمریکا نیز ثبت شده است. یاهو در آخرین گزارش خود اعلام کرده بود که بین یک تا سه میلیارد دلار از طریق فروش دارایی‌های غیراستراتژیک خود بدست خواهد آورد.

دارایی‌های ملکی: یاهو بیش از یک میلیون فوت مربع زمین در کالیفرنیا و آمریکا دارد که می‌توان با اجاره دادن آن‌ها به صورت سالانه ۶۰ میلیون دلار درآمد کسب کرد. این ملک‌ها می‌توانند در حدود یک میلیارد دلار به ارزش یاهو اضافه کنند.

با توجه به این دارایی‌ها از نظر پک ارزش یاهو بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌شده است و حالا به نظر می‌رسد ۴۰ خریدار احتمالی باید به فکر بالا بردن پیشنهادهای خود باشند. البته یاهو با توجه به فشارهای زیاد از سوی سرمایه‌‌گذاران اعلام کرده که تنها بخشی از کسب و کار خود را خواهد فروخت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات