با هاردهای HGST آشنا شوید

شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲
مطالعه 4 دقیقه
وقتی صحبت از هارد می‌شود نگاه همه به دو شرکت معروف تولید‌کننده هارد یعنی سیگیت و وسترن بر می‌گردد اما در این میان برند دیگری وجود دارد که نه تنها از دو برند فوق کمی ندارند، بلکه در برخی از موارد نسبت به آن برترین‌ها و ویژگی‌های خاصی دارد. اما متاسفانه در کشور ما به دلیل ناآشنا بودن بازار و کاربران با این برند مورد بی‌مهری قرار گرفته است.
تبلیغات

 شاید بتوان برای معرفی هاردهای HGST از تاریخچه آن شروع کرد، در ابتد شرکت هیتاچی در سال ۲۰۰۳ امتیاز تولید هاردهای اینترنال شرکت IBM را به مبلغ ۲ میلیارد دلار خریداری و تحت نام HGST روانه بازار کرد.

HGST در واقع مخفف کلمات Hitachi Global Storage Technology است. این هاردها با چنان محبوبیتی روبرو شدند که شرکت‌های تولید­کننده هارد در دنیا نسبت به آن واکنش نشان دادند و در نهایت شرکت وسترن دیجیتال با پرداخت ۹.۳ میلیارد دلار بصورت نقد و ۲۵ میلیون از سهام خود (به ارزش یک میلیارد دلار) امتیاز این هارد را از شرکت هیتاچی خریداری کرد، (در واقع این مبلغ چیزی حدود ۱۰ درصد از سهام شرکت وسترن دیجیتال در آن زمان بود.)

این شرکت جزو رهبران و سردمداران ذخیره­‌سازی محسوب می­‌شود و با وجود آنکه توسط شرکت WD خریداری شده همچنان با نام HGST در حال ارائه در بازار است. قابل ذکر است که اولین هارد ۶ ترابایتی دنیا (در می ۲۰۱۳) و اولین هارد ۱۰ ترابایتی (در سپتامبر ۲۰۱۲) توسط این شرکت ارائه شد.

در هارد ۱۰ ترابایتی آن از گاز هلیوم برای خنک­‌کنندگی و شناور بودن استفاده شده، در واقع گاز هلیوم نقش بولبرینگ را بازی می‌­کند. این نوآوری انقلاب جدیدی در تکنولوژی تولید هارد محسوب می‌شود. استفاده از چنین تکنولوژی باعث افزایش عمر، کاهش مصرف انرژی، خنک­‌کنندگی بهتر، حذف بیشتر قطعات مکانیکی شده است.

شکل ذیل نشان دهنده میزان نرخ خرابی‌های سه مدل برند HGST , WD , Seagate است :

همان‌طور که در شکل نیز مشاهده می‌شود، کمترین نرخ خرابی مربوط به HGST است که آنرا به قابل اعتمادترین هارد در دنیا تبدیل کرده است.

هاردهای HGST در پنج مدل مختلف ارائه می­‌شود که هر کدام یک سطح از نیاز کاربران را پشتیبانی می­‌کند:

Ultra Star

در دسته هاردهای حرفه‌­ای HGST قرار می­‌گیرد و در سایزهای ۲.۵ و ۳.۵ اینچی با رابط‌های SAS / SATA / SCSI ارائه می‌شود. در مقایسه می­‌توان این هارد را در دسته کلاس‌های Constellation در سیگیت یا RE در وسترن قرار داد و مقایسه کرد، البته این هارد نسبت به دو مدل فوق طول عمر بیشتری (۲ میلیون ساعت MTBF=2 m/h) دارد‌.

به لحاظ سرعت هارد، تمامی آنها دارای دور ۷۲۰۰ دور در ساعت هستند اما به لحاظ ورودی و خروجی‌های بُرد اصلی هارد از میزان بهره­‌وری بیشتری برخوردار است. (Max throughput)

از ویژگی‌های این هارد امکان عملکرد کارکرد دائم در طول سال بدون کمترین افت کاری در بهره‌­وری آن است.

امکانات فوق، این قابلیت را فراهم می‌­کند که این هارد برای کاربرد در NAS، SAN و سرورها ایده‌­آل باشد. قابلیت S.M.A.R.T آن اجازه تشخیص، گزارش‌گیری و مانیتور کردن هارد توسط کنترلرهای سخت­‌افزاری و نرم­‌افزاری را می­‌دهد.

یکی از محاسن این هارد ضد شوک و ضد لرزش (Anti Vibration) بودن آن است که بر خلاف دیگر هاردها که بصورت نرم­‌افزاری پیاده‌­سازی شده است، در این مدل بصورت سخت‌­افزاری پیاده­‌سازی شده که آن را نسبت به تمامی هاردهای دیگر در هر برندی متمایز کرده است. وجود سخت­‌افزار تشخیص ­دهنده لرزش این امکان را فراهم می­‌کند که در صورت هرگونه لرزش بصورت خودکار و بدون نیاز به پردازش‌های نرم­‌افزاری و در سریع‌ترین زمان ممکن هد از روی دیسک‌ها جمع شده و صدمه­‌ای روی دیسک‌ها وارد نشود.

و در آخر می­‌توان گفت که در مقایسه با هاردهای وسترن و سیگیت رایج در بازار بسیار با دوام­‌تر و میزان بهره­‌وری بالاتری دارد. خوشبختانه تا این لحظه مدل تقلبی آن در بازار ایران وجود ندارد و کاربران براحتی می­‌توانند به آن اطمینان و اعتماد داشته باشند.

Deskstar

مناسب برای سیستم­‌های کامپیوتری و PC­ها، باز هم در مقایسه با هاردهای وسترن و سیگیت رایج در بازار بسیار با دوام‌­تر و میزان بهره­‌وری بالاتری دارد.

Travelstar

هاردهای پرتابل ۲.۵ اینچی با پورت SATA

Endustar

یک هارد بسیار مقاوم در سایز ۲.۵ اینچ با رابط SATA، بسیار مقاوم در برابر لرزش و شوک‌های الکتریکی

Cinemastar

هاردی در سایزهای ۲.۵ و ۳.۵ اینچ برای مصارف خاص همانند Streaming و تمام کسانی که نیازمند به یک هارد کاملاً بی‌صدا هستند. این هارد بدون ایجاد هیچگونه صدائی در هنگام ضبط و پخش باعث می‌­شود که حتی کوچک‌ترین صدا و نویزی ایجاد نشود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات