توییتر برای موفقیت باید چه چیزهایی را تغییر دهد؟

یک‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷
مطالعه 7 دقیقه
اگر پیگیر اخبار مربوط به توییتر بوده باشید، حتما در جریان مشکلات این روزهای شبکه اجتماعی مختصر و مفید گوی دنیای وب هستید. در ادامه مروری بر مشکلات توییتر و البته راه حل‌های احتمالی برای خروج از بحران آن داریم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

توییتر مدتی است که به دردسر افتاده و به نظر می‌رسد که اوضاع هر روز در حال بدتر شدن است. هفته قبل شاهد جدا شدن ۴ مدیر ارشد توییتر بودیم: کوین ویل (قائم مقام محصولات)، کیتی جاکوبز استانتون (قائم مقام رسانه جهانی)، برین شیپر (مدیر منابع انسانی) و الکس روتر (قائم مقام بخش مهندسی). البته جیسون تاف (مدیر Vine) نیز استعفا داد.

در شرایطی که هیچ کس این اتفاقات را پیش‌بینی نمی‌کرد، تقریبا واضح بود که مدتی است درون توییتر متلاطم است؛ چرا که کاهش قیمت سهام توییتر و از طرفی کاهش رشد کاربران این وب‌سایت دلیلی بر این ادعا بودند. 

مدیران توییتر در آخرین اقدام خود برای افزایش تعداد کاربران، گزینه‌ی برداشته شدن محدودیت ۱۴۰ کاراکتر در هر توییت را روی میز گذاشتند.در این مقاله قصد داریم تا به تغییراتی که توییتر پیشنهاد می‌کند و البته راه‌های دیگری که این وب‌سایت می‌تواند برای خروج از بحران بپیماید، اشاره کنیم. 

گزینه‌ی حذف محدودیت کاراکترهای توییتر روی میز است

 محدودیت ۱۴۰ کاراکتری هر توییت که به آن عادت داریم و بعضا به دلیل کمکی که به مختصر و مفید بودن نوشته می‌کند دوستش داریم، احتمالا به زودی جای خود را به محدودیت ۱۰۰۰۰ کاراکتری یا ۲۰۰۰ کلمه‌ای می‌دهد. 

شایعات مبنی بر این تغییر ماه‌ها است که بر زبان‌ها افتاده، ولی تا این لحظه توییتر به صورت رسمی این شایعات را تایید نکرده است. بنابر شایعات توییتر در حال کار برای ایجاد این تغییر تا پایان سه ماه اول سال ۲۰۱۶ است. 

البته شایعات حاکی از این هستند که با وجود این تغییرات، همچنان حالت نمایش توییت‌ها به سبک فعلی باقی می‌ماند به این مفهوم که ۱۴۰ کاراکتر از توییت به همراه یک دکمه بیشتر بخوانید (read more) نمایش داده می‌شود. به این ترتیب اگر مایل به مطالعه‌ی کل توییت باشید می‌توانید با کلیک روی این گزینه‌ی مذکور، توییت را به صورت کامل بخوانید. 

جک دورسی، مدیر عامل توییتر در توییت خود که در تاریخ ۵ ژانویه منتشر شد اعلام کرد که تغییرات همچنان در جریان هستند و هرچند او از صحبت جزئی‌تر در این باره اجتناب کرد، ولی تایید کرد که حذف محدودیت ۱۴۰ کاراکتری قابل بحث است. او در این رابطه اظهار کرد:

ما وقت زیادی را برای بررسی این که مردم در توییتر چه می‌کنند صرف کرده‌ایم و بارها دیده‌ایم که آن‌ها جملات طولانی خود را که قادر به توییت در قالب ۱۴۰ کاراکتر نیستند، با تهیه‌ی اسکرین‌شات از تکست‌ها توییت کرده‌اند. ولی اگر این قابلیت وجود داشت که آن‌ها واقعا بتوانند جمله‌ی خود را بطور کامل بنویسند و توییت کنند چطور می‌شد؟ تکست‌هایی که قابل جستجو باشند؛ تکست‌هایی که بتوان آن‌ها را هایلایت کرد. به این ترتیب قدرت و ابزار بهتری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. 

در نگاه اول، افزایش محدودیت کاراکتر مثل یک جهش برای توییتر است. در حال حاضر توییتر از نظر تعداد کاربران فعال ماهیانه بعد از فیسبوک قرار دارد و در چیزی حدود ۳۲۰ میلیون کاربر ثابت باقی مانده است و به نظر می‌رسد که هر گونه تغییری، فرصت مناسبی برای موفقیت توییتر باشد. 

برخی از انتقادات در رابطه با تغییرات پیشنهادی از سوی توییتر کمی سخت‌گیرانه بوده‌اند. در این بین توییتی  که از سوی بنیاد Morgan Stanley منتشر شد این حرکت توییتر را از روی ناچاری قلمداد کرد تا به هر نحو که شده کاربران در سایت باقی بمانند. 

این محدودیت کاراکتر جدید از روی ناچاری است؛ چرا که برخی ابتکارهای جدید توییتر مانند Moments نتوانسته‌اند تاثیر چندانی بر رشد تعداد کاربران بگذارند و مدیران توییتر فکر می‌کنند که با برداشتن این محدودیت قادر خواهند بود تا از محتوای خود درون توییتر استفاده کنند (به جای این که شاهد لینک دادن کاربران به بلاگ‌ها و وبسایتهای دیگر باشند). 

اگر مایل هستید تا انتقادات بیشتری را در رابطه با این طرح بخوانید کافی است تا هشتگ twitter10k# را جستجو کنید. اما با نگاهی کلی به نظرات افراد به نظر می‌رسد که در حالت کلی اغلب کاربران توییتر دید خوبی نسبت به برداشته شدن این محدودیت ندارند؛ چرا که معتقدند با این کار یکی از معدود مواردی که توییتر را از دیگر شبکه‌های اجتماعی متمایز می‌کند، حذف می‌شود. 

از سوی دیگر برخی از منتقدان معتقد هستند که این محدودیت تعداد کاراکترها باید حذف شود. آن‌ها برای گفته‌ی خود دلیل هم دارند و معتقدند که یکی از دلایلی که تلگرام در بسیاری از کشورها چندان محبوب نشده همین تعداد محدود کاراکترها برای توییت کردن است. برای مثال کارل میلر، مدیر پژوهش‌های مرکز تحلیل رسانه‌های اجتماعی در مقاله‌ی خود که در نشریه‌ی تلگراف منتشر شده است، می‌نویسد:

هر چه توییتر بیشتر گسترش پیدا کرد، این شبکه‌ی اجتماعی با کاربرانی خارج از ایالات متحده و کشورهای انگلیسی زبان روبرو شد. در این زمان بود که محدودیت ۱۴۰ کاراکتری تبدیل به موضوع مهم و حیاتی شد؛ چرا که در برخی از زبان‌ها، ۱۴۰ کاراکتر تقریبا نیمی از یک مقاله است در حالی که در برخی دیگر از زبان‌ها شما با ۱۴۰ کاراکتر حتی هنوز منظور اولیه خود را هم نرسانده‌اید.

 به هر حال صرف‌نظر از این که تفاوت بین زبان‌ها باعث کاهش رشد توییتر شده یا عامل دیگری دخیل بوده است، توییتر امیدوار است تا با برداشتن محدودیت کاراکترها بتواند دوباره به دوران اوج خود بازگردد.

Moments تلاشی برای جهش در رشد

با توجه به نگرانی‌های شدید در رابطه با میزان سودآور بودن توییتر، Moments هم تلاش دیگری برای رشد توییتر است. کاربران با کلیک روی تب moments قادر هستند تا مهم‌ترین اخبار روز را مشاهده کنند. این اخبار شامل خبرهای فوری، ورزشی، سرگرمی یا هر خبر مهم دیگری می‌شوند. به عبارت دیگر Moments مجموعه‌ای از اخبار مهم به اشتراک گذاشته شده‌ی هر روز در توییتر است. 

طبق اعلام توییتر قرار است این ویژگی کاربران را در جریان جدیدترین رویدادهای روزانه قرار دهد؛ صرف‌نظر از این که کاربر چه کسانی را دنبال (Follow) می‌کند. 

هر روز مردم صدها میلیون توییت را به اشتراک می‌گذارند. در بین این توییت‌ها مواردی هستند که شما جز در توییتر جای دیگری تجربه‌ نمی‌کنید. مکالمات بین رهبران دنیا و افراد مشهور، شهروندانی که گزارش وقایعی را که اتفاق افتاده بلافاصله توییت می‌کنند، الگوهای رفتاری فرهنگی و غیره. در واقع Moments این امکان را به کاربر می‌دهد که صرف‌نظر از این که چه کسی را دنبال می‌کند، از مهم‌ترین اخبار به اشتراک گذاشته شده در توییتر فقط با فشردن یک آیکن مطلع شود.

هنوز مشخص نیست که Moments چه تاثیری بر رشد جامعه کاربران توییتر داشته است؛ ولی اگر ملاک رشد را ارزش سهام توییتر در نظر بگیریم به نظر نمی‌رسد که چندان تاثیر مثبتی را موجب شده باشد.

 توییتر برای رشد خود چه کار می‌تواند بکند؟

موارد زیادی برای کاهش میزان کاربران توییتر مطرح شده است با این حال هنوز هیج یک از این دلایل به طور قطع دلیل این اتفاق شمرده نشده‌اند. بنابراین وقتی هنوز دلیل اصلی شناسایی نشده، بدون شک درمانی هم به این زودی رخ نخواهد داد.

در شرایطی که می‌دانیم دورسی درصدد است تا دو عضو حدید را به هیات مدیره‌ی توییتر اضافه کند که یکی از آن ها هم از چهره‌های سرشناس رسانهای محسوب می‌شود، هنوز برای ما مشخص نیست که این دو نفر ه تاثیری بر رشد توییتر خواهند داشت یا خیر.

یکی از موارد مهم در رابطه با توییتر این است که هر فرد تنها پست‌های افرادی را می بیند که دنبال می‌کند و هر چند این موضوع برای کاربران قدیمی توییتر که حالا شبکه‌ای از دوستان و آشنایان را دارند جذاب است، ولی حوصله‌ی کاربران تازه وارد را کمی سر می‌برد.  با این حال Moments‌ آمده تا این مشکلات را رفع کند و به نظر هم نمی‌رسد که این مهم‌ترین مشکل مربوط به کاهش رشد توییتر و البته کم شدن کاربران فعال آن باشد. 

اما به نظر می‌رسد توییتر باید به ریشه‌های خود برگردد و دوباره دریابد که مردم چگونه به هم مرتبط هستند و از توییتر استفاده می‌کنند. توجه به این امر که چه ارتباطاتی بین مردم وجود دارد و این که چطور محتوای موجود در توییتر به مردم مرتبط می‌شود، می‌تواند کلیدی در موفقیت دوباره توییتر باشد. 

در نهایت واضح است که سیستم پیشنهاد ‌دهنده‌ی تبلیغات در توییتر نیاز به تغییرات اساسی دارد. از آنجا که برندهای بزرگ همیشه در پی آن هستند که بیشترین خروجی ممکن را از تبلیغات خود بدست آورند، ۳۲۰ میلیون کاربر فعال ماهیانه توییتر قادر به رقابت با ۱.۵ میلیارد کابر فیسبوک نیستند. 

از آنجا که این تبلیغات در مقایسه با فیسبوک کمتر دیده می‌شوند، باید ترتیبی اتخاذ شود که برندهای بزرگ به توییتر جذب شوند. پخش ویدیوهای تبلیغاتی ۳۰ ثانیه‌ای یا بیشتر  و همچنین اتخاذ تدابیری برای تعامل بیشتر کاربران با برندها، می‌تواند راه‌گشا باشد. 

نتیجه‌گیری

اگر گزارش‌ها درست باشند طی ۲ یا ۳ ماه آینده شاهد گسترش محدودیت تعداد کاراکترهای توییتر خواهیم بود. به هر حال این که ببینیم با تصمیمات جدید مدیران توییتر چه اتفاقی برای رشد توییتر و البته ارزش سهام این شبکه اجتماعی می‌افتد بسیار جذاب خواهد بود. آیا ۱۰۰۰۰ کاراکتر توییتر را به مسیر موفقیت باز می‌گرداند یا فقط شرایط را برای توییتر سخت‌تر می‌کند؟ نظر شما چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات