۳۰ درصد از قیمت تلفن جدید شما بابت هزینه پتنت‌ها است

چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
مطالعه 2 دقیقه
جالب است بدانید که حدود ۳۰ درصد از مبلغی که بابت خرید یک تلفن هوشمند پرداخت می‌کنید، مربوط به حق استفاده از تکنولوژی‌هایی است که پتنت شده‌اند. این گزارش توسط دو کارشناس کار کشته حوزه اختراع‌های ثبت شده با نام‌های جوی مولر و تیم سیرت و اِن آرمسترانگ، قائم مقام اینتل نوشته شده است.
تبلیغات

این سه نفر اطلاعاتی را در باره پتنت‌ها مطرح کرده‌اند که تا به ‌حال بصورت عمومی مطرح نشده بودند. در این گزارش آمده است که مبلغ ۱۲۰ دلار از قیمت یک تلفن ۴۰۰ دلاری مربوط به حق استفاده از اختراع‌های ثبت شده در این محصولات است. در سال ۲۰۱۲ میانگین قیمت تلفن‌های هوشمند، ۴۵۰ دلار بوده که اخیرا این قیمت به ۳۷۵ دلار کاهش یافته است.

جالب است بدانید که ۶۰ دلار از مبلغ حق‌ پتنت‌ها که بابت هر تلفن هوشمند هزینه می‌کنید، مربوط به قطعات شبکه‌های LTE است. پشتیبانی از LTE در اکثر تلفن‌های هوشمند حال حاضر وجود دارد، اما حداقل در کشور ما این فناوری قابل استفاده نیست. یعنی حداقل ۲۰۰ هزار تومان از مبلغی که برای تلفن هوشمند خود پرداخت‌ کرده‌اید عملا غیر استفاده است. البته این رقم فارغ از هزینه خود قطعات کنترلر شبکه LTE است. همچنین بین ۱۰ تا ۱۳ دلار نیز بابت حق استفاده از فناوری‌های مرتبط با شبکه‌های 2G/3G پرداخت می‌شود.

همان‌طور که پیش‌تر نیز در زومیت خواندید بعضی از شرکت‌ها که حتی فعالیتی در یک پلتفرم خاص ندارند، درآمد زیادی را از آن پلتفرم بدست می‌آورند. به عنوان مثال مایکروسافت با وجود اینکه در پلتفرم اندروید گوگل، محصول خاصی را ارایه نکرده اما بابت تولید هر تلفن هوشمند اندرویدی، مبلغی که گفته می‌شود برای برخی از کمپانی‌ها تا ۱۵ دلار می‌رسد را دریافت می‌کند.

اختراع‌های ثبت شده برای شرکت‌های صاحب آن‌ها یک درآمد ابدی را شکل داده است که در نقطه مقابل یک هزینه اضافی برای کاربران دارد. هزینه‌ای که به ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات