چرا اپل بیتس را خرید؟ از زبان مسئولان آن به شما خواهیم گفت

پنج‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
سرانجام اپل بصورت رسمی بیتس را به تصاحب خود درآورد. از روزی که توده‌ی شایعات از تصمیم اپل برای تصاحب بیتس حکایت کردند، یک سوال اساسی بر سر زبان‌ها بوده است: چرا؟ ادی کو، مدیرعامل بیتس و جیمی آیووین که هم‌اکنون از معاونین ارشد اپل هستند در کنفرانس Code دیشب به سوالات میزبان خود در خصوص خبر تایید نهایی شدن قرارداد مربوطه پاسخ گفتند.
تبلیغات

 این مقام اجرایی بدون هیچ اتلاف وقتی بصورت مستقیم وارد پاسخ مساله شد. به گفته‌ی کو، در مجموع سه دلیل اصلی برای انجام این معامله توسط اپل وجود داشته است: استعداد، هدفون‌های فوق‌العاده و سرویس بیتس موزیک. کو در ادامه ضمن تشریح این سه دلیل با جزئیات بیشتر اذعان داشته است که انجام این اقدام برای آن‌ها چندان چالش‌برانگیز نبوده. کو در تشریح دلیل اول می‌گوید که تیم بیتس بسیار شورانگیز است و تناسب و سنخیت بسیار نزدیکی به اپل خواهد داشت؛ علاوه بر این Dr. Dre هنرمند فوق‌العاده‌ای است که از حس شنوایی بسیار خوبی هم برخوردار است. دوم آنکه، کو اشاره می‌کند که بیتس هدفون‌های بسیار خوبی دارد که کار خود را برای انتقال مناسب موسیقی به شنونده بسیار عالی انجام می‌دهند. او همچنین مشخص کرد که اپل علاوه بر هدفون، به مساله‌ی اسپیکرها هم علاقه و توجه ویژه دارد. در نهایت نیز مدیرعامل بیتس می‌گوید که سرویس موسیقی بیتس اولین سرویس اشتراکی است که به شیوه‌ی صحیح هدایت و پیاده‌سازی شده است. در نظر ادی کو، قابلیت مدیریت و نظم بخشی به آهنگ‌ها و گوش فرا دادن به لیست‌های پخش وجه تمایز این سرویس است.

code 1530

از سوی دیگر و به عقیده‌ی جیمی آیووین، فروش بیتس تنها نیازمند طرف قراردادی بود که احترام و ارزش بالایی برای موسیقی قائل باشد و همچون بیتس فعالیت قابل تحسینی در زمینه‌ی طراحی مناسب سخت‌افزار داشته باشد. بنابراین به عقیده‌ی لاوین، اپل به این مهم دست یافت چراکه به گفته‌ آیووین، آن‌ها در اپل "به آنچه ما انجام می‌دهیم احترام می‌گذارند، به کپی‌رایت احترام می‌گذراند، و آن‌ها به کل زنجیره‌ی اکوسیستم احترام می‌گذارند". البته که تصور داشتن پایگاه کاربران مشترک 800 میلیونی تحت هدایت اپل به‌جای رقم 250 هزار نفری فعلی نیز انگیزه‌ و مشوق مهمی محسوب می‌شده است. آیووین چنین ادامه می‌دهد که "رویای ما این است که در آینده هرکسی که در سراسر دنیا یک گوشی خریداری می‌کند، هدفون خود را نیز ارتقا دهد".

آیووین همچنین به قرارداد پیشین بیتس نیز اشاره می‌کند که طی آن این کمپانی بخشی از کسب و کار خود را به HTC واگذار کرد چراکه در آن مرحله نیازمند یک شریک تجاری بود اما سرانجام این توافق به هم خورد و برای هیچ یک از طرفین منفعتی در بر نداشت. وقتی از آیووین پرسیده شد که چرا بیتس پیش‌تر به برقراری ارتباط با اپل نپرداخته بود او فاش کرد که این اقدام طی دهه‌ی گذشته چندین بار انجام شده اما به تعبیر او "اپل به همان شیوه‌ای که محصولات خود را تولید می‌کند قرارداد هم می‌بندد" و همزمان انگشت خود را به آهستگی تمام حرکت داد.

cue iovine codecon

کو تایید کرد که اپل، برند بیتس را دست نخورده حفظ خواهد کرد و در جریان کاری جدید، قرار است آیووین در قسمت موسیقی به اون گزارش دهد و از سوی دیگر در بخش محصول نیز فیل شیلر گزارشات کاری خود را به کو ارائه خواهد کرد. علاوه بر این،  قراردادی که بیتس با HP داشته است نیز در آینده‌ی نزدیک به پایان خواهد رسید اما آیووین اطلاعات بیشتری در خصوص زمان دقیق این اتفاق ارائه نکرد. اگر امید داشتید که آیووین بعنوان بخشی از قرارداد خود به تولید محتوا برای اپل بپردازد باید بگوییم که او با رد این مساله اعلام کرد که دیگر بر روی مسائل مربوط به خود تمرکز نخواهد داشت.

در ادامه مشخص شد که اگرچه اپل و بیتس طی دهه‌ی گذشته با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند اما بیتس برای برقراری این قرارداد پیش‌قدم شده و اپل پیشنهاد آغازین را مطرح نکرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات